Lita på signal eller inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem

Lita på signal eller inte?

Inlägg av xyz123 » ons 29 jun 2011, 16:52

Där farleden är så trång att det bara ryms ett handelsfartyg på bredden åt gången så finns trafiksignaler där leden börjar och slutar. Meningen med dessa är att man skall slippa risken att möte ett handelsfartyg. En liten fritidsbåt kommer för nära skrov och propellerströmmar och en stor ryms helt enkelt inte.

Häromdagen närmade jag mig en sådan signal. Jag höll noga uppsikt på signalen. Först visade den rött och jag väntade där det är lämpligt och lätt att vänta. Sen blev det grönt och jag fortsatte framåt mot signalen. När jag är ungefär 20 m framför signalen dyker det upp ett stort handelsfartyg i den trånga farleden. U-sväng! Sen gäller det att hitta ett bra ställe vid sidan av farleden! Farleden är inte rak. Man har varken optisk- eller radarsikt. I varje fall inte med sedvanlig fritidsbåthöjd på radarantennen.

Efter någon minut tog jag mig samman, skrotade min privata regel att aldrig någonsin trycka på sändknappen ( se not), och kontaktade aktuell VTS-central som snabbt förpassade mig till, i sammanhanget, lämplig instans. Där skyllde man på el-fel. Ja, det var säkert el-fel. Det har det varit förr på närliggande signaler.

Jag, för min del, önskar att Sjöfartsverket ordnar med bättre tillgänglighet! Lämpligen inför man redundanta signaler så att åtminstone en visar rött när det skall vara rött. Så länge inte alla ner till minsta roddbåt och kajak är skyldiga att ha AIS och VHF så måste man se till att dessa signaler fungerar. Sjöfartsverkets förbud för fritidsbåtar att möta handelsfartyg på dessa smala ställen är motiverat.

Det enda man som fritidsskeppare kan göra är att alltid vara beredd på U-sväng och att *snabbt* kunna ta sig tillbaka till ett användbart reträttställe. Man kan inte ringa, med telefon eller VHF, och fråga om signalen är hel idag!

Not.
Jag har VHF-intyg och tillstånd. Jag har inga som helst praktiska eller tillståndsmässiga problem att använda en VHF. (Och jag har omfattande erfarenhet av liknande radioutrustning.) Men jag vet att VTS-centralerna inte gärna talar med fritidsbåtar. Oavsett varför man tar kontakt med dem.
xyz123

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Re: Lita på signal eller inte?

Inlägg av coppertail » ons 29 jun 2011, 21:51

Hej xyz123.

Med ledning av detta och tidigare inlägg drar jag slutsatsen att ditt inlägg handlar om Södertälje kanal.
Hoppas du inte tar illa upp för att jag "outar" din rutt.

Som fritidsbåt ska du ropa "Södertälje kanal" på VHF kanal 14. Samma som för Hjulstabron och Kvicksundsbron.
Ringa kan man också göra på 08 - 554 245 16
Handelsfartygen ropar alltid på kanal 68 eftersom kanalen är inom Södertälje VTS område, däremot har VTS:en inget att göra med själva kanalen.

VTS hanterar sjötrafikinformation i första hand för yrkessjöfarten. I mån av tid betjänar man gladeligen fritidsseglare också.
Men frågorna bör väl vara relevanta. Frågor i stil med broöppningstider osv, kan man läsa själv i sjökortet.

Skriv svar