Gummijollar för rodd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Archibald
Guldmedlem

Gummijollar för rodd

Inlägg av Archibald » lör 11 jun 2011, 23:00

Jag funderar lite kring gummidingar att ros med åror.
Gissningsvis funkar en med uppblåsbar köl bättre att ro än en plattbottnad, någon som har erfarenheter?
Jag tycker att de vanliga korta aluminiumårorna ser lite löjliga ut och funderar på att komplettera med längre träåror(om de går ner i stuven). Tankar kring detta? Håller årtullarna för längre åror? Håller de ens för korta aluminiumåror? Går årtullar att reparera eller förstärka på rimligt sätt?
Finns det gummijollar utan akterspegel men med uppblåsbar köl att få tag i?
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Gummijollar för rodd

Inlägg av Anders S » sön 12 jun 2011, 11:38

Archibald skrev:Jag funderar lite kring gummidingar att ros med åror.
Gissningsvis funkar en med uppblåsbar köl bättre att ro än en plattbottnad, någon som har erfarenheter?
Jag tycker att de vanliga korta aluminiumårorna ser lite löjliga ut och funderar på att komplettera med längre träåror(om de går ner i stuven). Tankar kring detta? Håller årtullarna för längre åror? Håller de ens för korta aluminiumåror? Går årtullar att reparera eller förstärka på rimligt sätt?
Finns det gummijollar utan akterspegel men med uppblåsbar köl att få tag i?
Jag har en Honwave med uppblåsbar V-botten. Den går ganska bra att ro, men alla små, korta, tjocka jollar lider av "man-får-ro-med-kort-snabba-årtag"-syndromet. Den smäckra gången i en längre,smalare roddbåt får man liksom inte, ens i en hård dinge på 2.8 meter eller kortare. Prova att ro en Optimst (som ändå är ganska snäll) får du se! Sedan är det inte bara V-botten (kölen) som skapar stabiliteten, utan också formen. Här har ingen bredkort dinge så mycket att ge. Ett knep är att se till att jollen får vad man kallar styrlastighet, dvs aktern ligger djupast. Men en gummibåt ger inte stora möjligheter att flytta sittplats och årtullar, som regel. Litet längre (trä)åror kan vara en bra ide, men tänk på att årtullarna på gummijollar ofta är en pinne - borra inte i åran utan att förstärka den.

Ide: En uppblåsbar kanot kan bli roligare att paddla än en fet jolle blir att ro, men inte lika lastdryg, förstås.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gummijollar för rodd

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 12 jun 2011, 11:47

Den Suzumar 230 Rib jag har är ganska bra att ro faktiskt. Har haft vanlig plattbottnad gummibåt förr, den var hopplös.
Fast bra och bra, allt är ju relativt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar