Navigationsljus och synlighet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kjelle
Diamantmedlem

Navigationsljus och synlighet

Inlägg av Kjelle » tis 17 nov 2009, 21:18

Träffade en bekant som berättade att han höll på bli nedseglad av ett upphinnande (stort lastfartyg) då han gick i vit sektor för motor i en farled. Han hade bara några meter till godo. Frågan är alltså om man på fartyget såg honom eller inte. Händelsen påminde mig om en rapport om en nedsegling av en segelbåt utanför Isle of Wight av ett lastfartyg för några år sedan. Man kom då fram till att man inte hade sett ljusen från segelbåten på fartygets brygga.

Hur nära ser man vattenytan från ett fartyg med bryggan i aktern med ev (hög) däckslast? Om man sedan jämför detta avstånd med kravet på lysvidd på våra navigatonsljus och med kravet på vertikal ljusöppning för fritidsfartyg (+/- 5 grader för motordrivet fartyg och +/- 25 grader för segelfartyg).

Frågan är alltså - kan vi räkna med att vi syns från en fartygsbrygga även om vi har reglementsenliga navigationsljus (bortsett från sovande utkik etc)? Man kan sedan inkludera ev siktbegränsning orsakade av sjö, regn etc. Någon som har erfarenhet??

Stream
Guldmedlem

Re: Navigationsljus och synlighet

Inlägg av Stream » ons 18 nov 2009, 08:50

Man kan som segelbåt föra frivillig belysning i masttoppen, då ökar chansen att synas från bryggan på stora fartyg. Sen gäller det att hålla så långt till styrbord i farleden som möjligt, är det trångt kan man med segelbåt tom hålla sig på gränsen till grön sektor.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 18 nov 2009, 09:08

Frågan är om Kjelles bekant egentligen borde ha hållit undan, i SB ytterkant på den vita sektorn då fartyget förmodligen var hämmat av manöverförmåga och djupgående? Spontant tycker jag nog att sektorer sällan har den bredden att man kan förvänta sig att fartyg skall kunna hålla undan inom sektorn. Ännu mindre om man betänker att detsamma skall förväntas hålla till styrbord vid ett eventuellt möte.
Det vore intressant att veta var incidenten skedde.

Sedan kan man ju tycka att om fartyget såg Kjelles kompis och hävdade sin rätt till väg borde ha signalerat.
Det är ju inte ovanligt att man faktiskt inte hör och ser även stora fartyg som smyger upp bakifrån.

Jag tycker episoden stärker min princip - håll alltid undan för de stora om det råder den allra minsta tveksamhet kring om man är sedd eller om motparten kan förväntas väja.

Angående möjligheten att bli sedd i när området är de dåliga. Jag tror det var Yachting Monthy som skrev en artikel i frågan om vad som syns från kommandobryggan på stora fartyg. Och beroende på last och andra faktorer kunde en fritidsbåt ligga i en död vinkel som var hundratals meter lång. Och lägger man till dålig sikt, trång farled och kanske massa störande ljus, skymmande skär och öar inser man snabbt att man helt enkelt inte blir uppmärksammad så lätt. Särskilt med tanke på att så får fritidsbåtar har en någon, ännu mindre en effektiv radarreflektor permanent monterad.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 18 nov 2009, 09:16

Stream skrev:Man kan som segelbåt föra frivillig belysning i masttoppen, då ökar chansen att synas från bryggan på stora fartyg. Sen gäller det att hålla så långt till styrbord i farleden som möjligt, är det trångt kan man med segelbåt tom hålla sig på gränsen till grön sektor.
Detta är ju rätt självklart att man gör men min fråga var - kan vi räkna med att vi alltid syns från bryggan på ett fartyg om vi har föreskrivna ljus? F ö, om jag minns regelboken rätt så får man inte ha en trefärgs masttopplanerna tänd om man går för motor.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 18 nov 2009, 09:26

Såg Eilans inlägg efter att jag skickade mitt förra svar.

Den farled där detta inträffar är rätt smal men min kompis låg på SB sidan. Så som Eilan skriver - det stora fartyget smög upp bakom och hade väsentligt högre fart. Även stora fartyg kanske vill (behöver) utnyttja farledens fulla bredd. Sedan har vi detta med upphinnande fartygs skyldigheter.

Instämmer detta med radarreflektor. Såg dock en utredning om radarreflektorer (brittisk). De flesta av de typer som vi ser i våra butiker var rätt dåliga för att inte säga nära nog verkningslösa. Är en radarrepeater ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » ons 18 nov 2009, 09:38

Kjelle skrev: Hur nära ser man vattenytan från ett fartyg med bryggan i aktern med ev (hög) däckslast? Om man sedan jämför detta avstånd med kravet på lysvidd på våra navigatonsljus och med kravet på vertikal ljusöppning för fritidsfartyg (+/- 5 grader för motordrivet fartyg och +/- 25 grader för segelfartyg).

Frågan är alltså - kan vi räkna med att vi syns från en fartygsbrygga även om vi har reglementsenliga navigationsljus (bortsett från sovande utkik etc)? Man kan sedan inkludera ev siktbegränsning orsakade av sjö, regn etc. Någon som har erfarenhet??
Fritt efter SOLAS V-reg 22.

Från kontrollplatsen skall man ha 10 graders sikt åt styrbord och babord, max två båtlängders dött synfält.
Från kontrollplatsen skall inga föremål skapa större blind sektor än 10 grader.
Det horisontella synfältet från huvudstyrplatsen skall omfatta en cirkelbåge av minst 60 grader på varje sida av fartyget.

Detta gäller fartyg byggda efter 1:a Juli 1998. Äldre fartyg kan ha betydligt sämre sikt.
Så i en knixig skärgårdsled ska man nog inte räkna med att bli upptäckt vare sig i ljus eller mörker.
Om fartyget ligger under lite oturlig gir ända tills inom 2 båtlängder blir du aldrig synlig.

Fast Tommy lär väll veta bättre ändå antar jag.

Klas Göran Asplund
Trogen medlem

Inlägg av Klas Göran Asplund » ons 18 nov 2009, 10:01

Med all respekt för den risk besättningen på motorbåten utsattes för, så är min kommentar:
Regel 5 - Utkik skall hållas horisonten runt.
Regel 8 f 1 - ...i god tid vidta åtgärder så att det andra fartyget medges tillräckligt fritt vatten för passage på säkert avstånd.
Regel 9 a - ...hålla sig så nära farledens yttre begränsning på SB sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger.

Finns det lastfartyg i samma led så borde väl vanligt sunt bondförnuft räcka för att hålla koll bakåt och åt sidan när man blir upphunnen. Man behöver inte ens läsa i regelverket för att begripa det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 18 nov 2009, 10:04

Kjelle skrev:Såg Eilans inlägg efter att jag skickade mitt förra svar.

Den farled där detta inträffar är rätt smal men min kompis låg på SB sidan. Så som Eilan skriver - det stora fartyget smög upp bakom och hade väsentligt högre fart. Även stora fartyg kanske vill (behöver) utnyttja farledens fulla bredd. Sedan har vi detta med upphinnande fartygs skyldigheter.

Instämmer detta med radarreflektor. Såg dock en utredning om radarreflektorer (brittisk). De flesta av de typer som vi ser i våra butiker var rätt dåliga för att inte säga nära nog verkningslösa. Är en radarrepeater ett bättre alternativ?
Anledningen till att fartyget valde SB-sidan kan ju bero på att man förväntade sig ett möte, eller att man av manövertekniska skäl behöver gå där för att klara en framförliggande gir. Det kan ju finnas flera skäl. Och naturligtvis också en möjlighet att det inte behövde gå där.

Den springande frågan tycker jag är - så fartyget din kompis? Om så, borde det naturligtvis ha signalerat. Så sannolikt såg fartyget inte din kompis förrän det var för sent.
Resonemanget kring att använda masttoppslanterna är uteslutet, det var ju motorgång. Då återstår bara bättre (högre?) placerad akterlanterna och starkare ljus. Frågan är om det räcker. Även om båten saknar radarreflektor så borde man kunna se den - vi talar ju om närområde - på radarn. Så man kan ju misstänka att utkiken/uppmärksamheten kanske inte var den bästa.

Angående val av radarreflektor - man får helt enkelt välja en av de mer effektiva typerna och acceptera att små smidiga mått inte går ihop med effektivitet. Eller gå på en aktiv. För min del tycker jag det är en sjävklarhet att ha en effektiv radarreflektor pemanent monterad på alla båtar som turseglar.

Slutklämmen blir hela tiden den samma, jag tycker din kompis borde ha kollat över axeln litet oftare och vid behov hållt undan.

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » ons 18 nov 2009, 14:18

Segelfartyg på väg under segel får föra två runtlysande ljus, det övre rött och det undre grönt, på eller nära masttoppen. (Internationella sjötrafikföreskrifterna, Kapitel C, Regel 25)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 nov 2009, 15:53

En fullastad lådracer med containers stackade till högsta höjd har ingen vidare sikt, såklart. Det enkla testet på detta: Om man inte från båten kan se kommandobryggan så ser inte fartyget någon båt heller. Fartyg litar (för mycket) till radarn på backen, och borde dessutom och rätteligen ha utkik i (för dem) trång farled. I mörker litar jag aldrig på att ha blivit sedd, knappast i dager heller om inte fartygets beteende visar att så är fallet. Mardrömmen är att båda parter missar varandra...

Numera är det tillåtet för motorbåtar under 12m att föra en sammansatt VIT lanterna i masttoppen. Denna fyller då tjänst som topp- och akterlanterna horisonten runt. (Dessutom kan den vara en ankarlanterna). Den som i så fall inte trycker i 25-wattare får heller inte någon lysvidd att tala om, men 2M är en sorts praktisk maxgräns. Även om man inte litar på att fartygen ser båtar vill man ju ge sig själv varje extra chans att synas, förstås. Seglare kan färstås ha trefärg om de vill, liksom röd över grön. Det kan dock vara litet svårt att sätta röd över grön på en liten mast - lanternstången blir rätt så mäktig (det skall vara ett rätt stort avstånd mellan dem, och inget får skymma.)

En bra radarreflektor (jag har två dåliga) står på årets "vill-ha"-lista. En sådan här har jag spanat in: http://www.tri-lens.se/
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 18 nov 2009, 16:00

Är man ute mycket själv så kan ju en radardetektor kanske vara något.
Det är ju inte alltid möjligt att ha en radar själv och inte heller ha full uppsikt över den.

http://www.survivalsafety.com/

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 18 nov 2009, 16:11

Eller icke att förglömma, AIS. En enkel mottagare för några hundra Euro varnar för alla fartyg inom många sjömil.

Kändes tryggt i somras, även om jag aldrig riktigt fick "Ship info" att funka 100%. Men alla fartyg dök iallafall upp, på öppna havet "såg" man garanterat alla inom 10 NM från oss själva, med kurs och fart.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 19 nov 2009, 12:23

Eilean skrev:Frågan är om Kjelles bekant egentligen borde ha hållit undan, i SB ytterkant på den vita sektorn då fartyget förmodligen var hämmat av manöverförmåga och djupgående? Spontant tycker jag nog att sektorer sällan har den bredden att man kan förvänta sig att fartyg skall kunna hålla undan inom sektorn. Ännu mindre om man betänker att detsamma skall förväntas hålla till styrbord vid ett eventuellt möte.
Det vore intressant att veta var incidenten skedde.

Sedan kan man ju tycka att om fartyget såg Kjelles kompis och hävdade sin rätt till väg borde ha signalerat.
Det är ju inte ovanligt att man faktiskt inte hör och ser även stora fartyg som smyger upp bakifrån.

Jag tycker episoden stärker min princip - håll alltid undan för de stora om det råder den allra minsta tveksamhet kring om man är sedd eller om motparten kan förväntas väja.

Angående möjligheten att bli sedd i när området är de dåliga. Jag tror det var Yachting Monthy som skrev en artikel i frågan om vad som syns från kommandobryggan på stora fartyg. Och beroende på last och andra faktorer kunde en fritidsbåt ligga i en död vinkel som var hundratals meter lång. Och lägger man till dålig sikt, trång farled och kanske massa störande ljus, skymmande skär och öar inser man snabbt att man helt enkelt inte blir uppmärksammad så lätt. Särskilt med tanke på att så får fritidsbåtar har en någon, ännu mindre en effektiv radarreflektor permanent monterad.
Jag tror nog att min kompis fick sig en ordentlig tankeställare angående vikten av utkik. Det var nog därför han berättade om incidenten. Icke desto mindre återstår frågan - syns vi?

Det står i sjöfartsreglerna att den som har rätt till väg ska behålla sin kurs - detta ämne har diskuterats i botten tidigare. Upphinnande fartyg har entydigt väjningsplikt, dvs hade min kompis gjort en undanmanöver så var detta i princip ett brott mot regeln. Hade det upphinnande fartyget problem med utrymme i farleden så hade en signal varit påkallad. Om fartyget haft utkik så skulle (borde) denne ha sett min kompis med de ljus som fanns på min kompis båt eller på radar och vidtagit någon åtgärd för att undvika närläge. Med tanke på det korta avståndet mellan farkosterna så är det sannolikt att det upphinnande fartyget inte var medveten om närvaron om det andra. Frågan är också; vilken chans hade utkiken på det upphinnande fartyget att se det andra?

Vad kan göras för att öka säkerheten i denna typ av situation? Eilan föreslår radarreflektor - ett utmärkt förslag men det måste vara "riktiga" grejor. En repeater är också ett alternativ. Tommy föreslår AIS. Om alla har transponder så blir synligheten ömsesidig, särskilt om man har den kombinerad med plotter. En tredje möjlighet är ljusstarkare lanternor som placeras högre.

Jag tror att det blir transponder för min del.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 19 nov 2009, 13:22

SWE54 skrev:Är man ute mycket själv så kan ju en radardetektor kanske vara något.
Det är ju inte alltid möjligt att ha en radar själv och inte heller ha full uppsikt över den.

http://www.survivalsafety.com/
Nej en sådan vill jag INTE ha. Jag förstod informationen som att den piper och visar riktningen till ett fartyg som har radarn påslagen. Nu är ju detta normalt inte problemet (att jag inte ser det stora fartyget). Problemet är ju att de kanske inte ser mig. Och framför allt att övertyga hustrun om att vi inte kommer att kollidera. Att då ha en pryl som piper och talar om för oss att "därute någonstans finns ett stort otäckt fartyg som minsann kanske (= säkert) har sikte på oss" skulle inte göra situationen ett dygg bättre, snarare tvärt om!
//Niklas S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 19 nov 2009, 13:41

Rätt sak på rätt plats så klart.
Den är väl avsedd för offshore segling och lär väl mest vara irriterande kustnära och inne i en skärgård med alla radarna som är igång där.
Att bli sedd kräver ju att man kan lita fullständigt på besättningen på det andra fartyget, att veta att man har något upphinnande bakom sig gör ju att man i alla fall har någon slags kontroll över sin situation.

Den här lär ju inte löst ovanstående problem. Det vara bara en pryl som kan vara bra att veta att den finns...
Om den är behjälplig i svenska farvatten har jag ingen aning om , har ingen själv.

Skriv svar