Har påbörjat översyn av båtens elsystem.
Allt fungerar och är prydligt gjort, men jag känner att jag vill ha bra koll på hur det hänger ihop.
Som det är nu så stämmer inte all märkning vid elcentral med de faktiska funktionerna.
Båtens dokumentation av elsystemet är minst sagt sparsam, och förre ägaren hade uppenbarligen inte brytt sig om det alls.
Ingående grejer: dieselmotor med generator, startbatteri, förbrukarbatteri, landström med batteriladdare, solcell, samt ett antal förbrukare såklart.
Några frågeställningar som dykt upp är:
1) ganska så svåråtkomligt monterat sitter en Batteri isolator "Transpo Electronics Incorporated" Model 2-70 Ampere.
Vad är dess funktion och hur bör den vara inkopplad i elsystemet ?
2) vid elcentralen sitter två huvudströmbrytare samt ett antal brytare för olika förbrukargrupper (med säkringar). Förutom dessa finns vad som ser ut som automatsäkringar eller någon slags brytare, men den "boxen" är monterad ganska nära Batteri isolatorn i fråga 1. Den här får jag ta mig en närmare titt på när jag är smidig + har med mig diverse lampor och speglar till båten. Men kanske att någon har något förslag på vad det är och funktion.
3) batteriladdare kopplat till 220 V landström. Fabrikat Hella Charger 10 automatic. Förre ägaren sa att den fungerar men skulle må bra av en översyn, laddade tydligen sämre/dåligt då det var varmt. Någon som känner till denna laddare. Ingen manual finns med, kanske är det någon som har en liggande och kan ta en fotostatkopia. Tanken är väl att plocka ut laddaren och testa hur den fungerar. Men lite tveksam är jag hur bra uppfattning man kan få om laddarens funktion genom att studera ström och spänning vid laddning av 12V batteri. Känns som man gör ett par stickprov lite här och där, vilket kan säga om laddaren är kass eller inte, men att säga något om hur bra eller hur dålig den är kan vara svårt.
Elsystem frågor
Re: Elsystem frågor
1) du har antagligen 2 batteribankar (separat batteri till start?). Separatorn tillåter laddning av bägge då generatorn/laddaren ger >14V (eller något sådant)
2) Huvudbrytarna är antagligen till de 2 batteribankerna. Säkringarna behöver man förhoppningsvis inte pilla på dagligen, så de behöver inte vara "framme" (du behöver ingen switch till saker som har egna strömbrytare. Det räcker med automatsäkringen)
3) Har du sökt på webben?
/Magnus
2) Huvudbrytarna är antagligen till de 2 batteribankerna. Säkringarna behöver man förhoppningsvis inte pilla på dagligen, så de behöver inte vara "framme" (du behöver ingen switch till saker som har egna strömbrytare. Det räcker med automatsäkringen)
3) Har du sökt på webben?
/Magnus
Du behöver kartlägga ditt elsystem, den beskrivning du har gjort här är för diffus. Sök hjälp av nån som kan om du inte klarar det själv. Man får rita upp alla enheter och centraler och rita in alla förbindningar med ungefärlig ledningsarea. Medan man gör det, eller efteråt, kan man se om det behöver förbättras.
Den batteriseparator du har verkar vara av diodtyp, och den bör ersättas av någon slags reläkopplad eller motsvarande med försumbart spänningsfall.
Att batteriladdaren verkar ladda dåligt vid varmare temperatur kan bero på ett missförstånd, om den har en temperatursensor på batteriet som skall anpassa laddspänningne till batteritemperaturen. Har man sådan laddare så SKA det vara lägre laddspänning om det är varmt.
www.batteknik.se
Den batteriseparator du har verkar vara av diodtyp, och den bör ersättas av någon slags reläkopplad eller motsvarande med försumbart spänningsfall.
Att batteriladdaren verkar ladda dåligt vid varmare temperatur kan bero på ett missförstånd, om den har en temperatursensor på batteriet som skall anpassa laddspänningne till batteritemperaturen. Har man sådan laddare så SKA det vara lägre laddspänning om det är varmt.
www.batteknik.se
1) Som MagnusKra skrev har du säkerligen två kretsar, dvs startbatteri och förbrukare. Dosan du nämner laddar troligen startbatteri först, förbrukare sen.
2) Har du autmatsäkringar kan de mycket väl vara landström. Kolla runt i båten om du har 220 volt uttag. Om så är fallet: Grattis! Det där är svindyrt att installera. Finns en grov kabelanslutning typ i förpiksluckan eller liknande?
3) Känner ej till den varianten, men laddare brukar typiskt sitta i utrymmen med obefintlig ventilation. Har den inte fläkt kan det bli problem. Sen drar en inkopplad laddare ström. Vill man vara helt säker på att det inte tjyvdrar, kan man som jag koppla in en brytare på 12V pluskabeln, som slås på in när det ska laddas.
Annars är det bara att gratulera att det är prydligt draget. Vår "nya" båt hade ett ormbo under navbordet. Jag måste ha förbrukat säkert 100 buntband och kapat en halv kilometer skräpkabel. Nu börjar installationen ta sig.
Att identifiera vilka säkringar som går till vad går fort. Försök få fatt på bra märktejp, så kirrar du det där lätt som en plätt på panelen.
mvh /Q
2) Har du autmatsäkringar kan de mycket väl vara landström. Kolla runt i båten om du har 220 volt uttag. Om så är fallet: Grattis! Det där är svindyrt att installera. Finns en grov kabelanslutning typ i förpiksluckan eller liknande?
3) Känner ej till den varianten, men laddare brukar typiskt sitta i utrymmen med obefintlig ventilation. Har den inte fläkt kan det bli problem. Sen drar en inkopplad laddare ström. Vill man vara helt säker på att det inte tjyvdrar, kan man som jag koppla in en brytare på 12V pluskabeln, som slås på in när det ska laddas.
Annars är det bara att gratulera att det är prydligt draget. Vår "nya" båt hade ett ormbo under navbordet. Jag måste ha förbrukat säkert 100 buntband och kapat en halv kilometer skräpkabel. Nu börjar installationen ta sig.
Att identifiera vilka säkringar som går till vad går fort. Försök få fatt på bra märktejp, så kirrar du det där lätt som en plätt på panelen.
mvh /Q
Jag tror batteriladdaren är av typen som laddar med ca 14,4V tills strömmen sjunker då går den ner till 13,2 - 13,8. Den är bra att ladda upp batterier om det inte finns något som förbrukar ström, då blir den lurad och på sikt laddas batteriet sönder.
Ofta är det fel typ av laddare i en båt om man vill koppla in landström. Dylika laddare är mest avsedda för bilar.
Om den inte tycker om värme kan det vara att ventilationen är för dålig, laddaren avger en del värme.
Men visst går den att använda med förstånd! Ev kan man komplettera med ett nätaggregat som ger tex 13,8V/10A (<500kr) som man använder i hamn för att slippa ta av batterierna.
Ofta är det fel typ av laddare i en båt om man vill koppla in landström. Dylika laddare är mest avsedda för bilar.
Om den inte tycker om värme kan det vara att ventilationen är för dålig, laddaren avger en del värme.
Men visst går den att använda med förstånd! Ev kan man komplettera med ett nätaggregat som ger tex 13,8V/10A (<500kr) som man använder i hamn för att slippa ta av batterierna.
Re: Elsystem frågor (Dagens Kjell&Co-reklam)
Det där med ormbo kan man lura sig på - det se för d-t ut, men det behöver inte vara så farligt. Ta också en titt på kablarna så att de är av bra kvalitet och är friska.
Angående schema och märkning: Jag övertog en elpanel med "ormbo", men med goda komponenter och (i stort sett) bra kabeldragning i min båt. Det visade sig vara en relativt smal sak att sortera i kablarna, dra alla minusledningar till en gemensam minusplint och märka upp kablarna i klartext (det är lättare att förstå om det står "Kylbox" på en kabel än "Q-44-B1"). Då använde jag märktejp och sådana här: http://www.kjell.com/?item=37718&path=4 ... ,446000000 (59 kr/100, förfäras inte av styckpriset!).
Andra bra grejor att tänka på är kabelskarvar och kontakter. Köp en sådan här tång: http://www.kjell.com/?item=40190&path= Biltema har OK kabelskor, Kjelleponken säljer kabelskor för skruvplintar ("pinnstift") som underlättar koppling i skruvplintar ("sockerbitar").
Sedan (likt Mr Q) har jag använt hundratals buntband - köpte en sorterad tusenpack så fort jag fick se eländet... Nu finns det inte en otjudrad kabel inom synhåll.
En ren kommentar om automatsäkringar av dragspoletyp ("elskåpsmodellen"): Det går utmärkat att använda dem i 12V-systemet också. Men se till att ingen förväxlar dem med 220V-delen!
Angående schema och märkning: Jag övertog en elpanel med "ormbo", men med goda komponenter och (i stort sett) bra kabeldragning i min båt. Det visade sig vara en relativt smal sak att sortera i kablarna, dra alla minusledningar till en gemensam minusplint och märka upp kablarna i klartext (det är lättare att förstå om det står "Kylbox" på en kabel än "Q-44-B1"). Då använde jag märktejp och sådana här: http://www.kjell.com/?item=37718&path=4 ... ,446000000 (59 kr/100, förfäras inte av styckpriset!).
Andra bra grejor att tänka på är kabelskarvar och kontakter. Köp en sådan här tång: http://www.kjell.com/?item=40190&path= Biltema har OK kabelskor, Kjelleponken säljer kabelskor för skruvplintar ("pinnstift") som underlättar koppling i skruvplintar ("sockerbitar").
Sedan (likt Mr Q) har jag använt hundratals buntband - köpte en sorterad tusenpack så fort jag fick se eländet... Nu finns det inte en otjudrad kabel inom synhåll.
En ren kommentar om automatsäkringar av dragspoletyp ("elskåpsmodellen"): Det går utmärkat att använda dem i 12V-systemet också. Men se till att ingen förväxlar dem med 220V-delen!
Anders S