Dieselmotorfunderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Roger
Silvermedlem

Dieselmotorfunderingar

Inlägg av Roger » sön 09 mar 2008, 12:20

Nu var det dags igen med funderingar och problem med dieseln i båten...

Fick förra året problem med vatten i bränslet och det spontana kändes att nu har spridaren gått och kanske högtryckspumpen så jag lämnade in spridaren för test. De kom fram till att den var ok men att öppningstrycknivån ( kan man säga så? ) var för låg. Den låg på 125 kg och skall vara på 160kg men i övrigt så skulle den vara ok. Lät ju väldigt bra om man slipper byta den men samtidigt så gick den inte bra på slutet av säsongen och nu när jag tänkt efter så har det varit lite dåligt "klipp" i den den sista tiden.

Hur påverkar ett för lågt öpnningstryck prestandan på motorn? ( egen enkel teori är att dimman inte blir lika spridd och att för mycket bränsle kommer in fast i "fel" form )

Kan det vara så att om det nu är rätt motstånd i spridaren och fel på pumpen så startar inte motorn eller inte vill varva som den skall? Isf så får man en bekräftelse på pumpens kondition ganska omgående vilket vore bra.

Motorn vi pratar om är en Yanmar YSM8

// Roger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 12:54

Det är två saker som gäller på en spridare: Det ena är att fjädern (mottrycket) är tillräckligt, det andra är att dysan (sprymunstycket) inte är slitet eller skadat. På vissa spridartyper kan man byta spridartoppar i så fall.

En motor som går dåligt brukar inte gå dåligt ("svag") av ett enda skäl, utan har den ett antal år på nacken är det förmodligen dags att titta till den på några olika punkter. Steg ett är alltid en normal årsöversyn! Du bör kolla insugsfilter (rent), ventilspelet på avgas och insugsventilerna, gaswire (slaget på regulatorn), skador på propellern, olja i /skick på backslaget innan du letar efter "inre fel".

Innan du ens funderar på att öppna motorn bör du göra en enkel undersökning så att kompressionen är som den skall vara via kompressionsprov. En sådan mätare kan du kanske hyra, annars får du ta mekanikern till båten. Är kompressionen dålig finns det enkla knep (oljeskvätt) att undersöka om det är ventilerna eller kolv/kolvringar/cylinder som är boven, men på en liggande cylinder är det inte alldeles enkelt. Även om du inte vet säkert vad som orsakar komp-förlust är det ofta enkelt (relativt) att lyfta toppen för att ge ventiler och säten en duvning. Är de inte i gott skick (= 100% täta) tappar man mycket effekt.

Om vi sedan antar att det mekaniska trots allt är i skick, så kan det (som du misstänker) vara problem med insprutningsmekanismen. Den kan som regel servas utan att man tar motorn ur båten, men iaktag noggrannhet och renlighet i så fall. Man sparar "minst hälften" på att själv lämna in till dieselverkstaden, i st f att låta båtmeken göra detta.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 09 mar 2008, 20:57

Vatten i bränslet? Byt o-ringen i bränslepåfyllningslocket och du har minskat risken för vatten i bränslet med 99%!

Lätt som en plätt.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 09 mar 2008, 23:01

såvitt jag har förstått det så är det väldigt noga med just öppnings trycket på spridaren , kan nog jämföras med om tändningen står fel på en bensin bil, man sprutar in bränslet för tidigt innan cylinder o topp har nått rätt värme och rätt läge,spridarna är nog ett ganska vanligt problem på båt dieslar , man bör nog ta ut dem då och då, för en genomgång , detta görs trots allt relativt enkelt.
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 23:21

Öppningstrycket brukar vara ställt högt för att säkerställa att sprutbilden blir bra och konsekvent och spridaren håller tätt och inte tappar trycket. Skillnaden mellan 160 kg (nominellt nyvärde) och 125 kg är inte uppseendeväckande stor och justeras lätt med små shims mot fjädersätet i spridaren.
Själva insprutningspulsen timas av bränslepumpen som ofta drivs av en aggregataxel (fördelarpumpar) eller direkt av kamaxeln (radpumpar). På en enstånka kan det lösas enkelt.
Anders S

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » tis 11 mar 2008, 07:28

Så den skillnaden i öppningstryck bör inte förändra gången i motorn speciellt mycket då alltså.. Trodde det skulle ha en del inverkan att förändra det med drygt 20%.
Blir mer översyn också såklart men just specifika diesel detaljer är inte min starka sida.... Planerat att ta ur den nästa år för rejäl översyn men nu finns inte tiden.
Får se hur den går till helgen när det blir uppstart, tack för hjälpen.

// Roger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 mar 2008, 07:35

Roger skrev:Så den skillnaden i öppningstryck bör inte förändra gången i motorn speciellt mycket då alltså.. Trodde det skulle ha en del inverkan att förändra det med drygt 20%.
Blir mer översyn också såklart men just specifika diesel detaljer är inte min starka sida.... Planerat att ta ur den nästa år för rejäl översyn men nu finns inte tiden.
Får se hur den går till helgen när det blir uppstart, tack för hjälpen.

// Roger
Om dieselverkstaden har kollat att sprybilden är bra och att den är tät är det ingen större fara. Har de inte kollat den saken utan bara mätt öppningstrycket kan det vara hur som helst. Normalt är det en smal sak att justera öppningstrycket, antingen med shims eller med en ny fjäder.
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 11 mar 2008, 13:17

Jag är nog inte helt överens här , om öppningstrycket är för lågt sprutar dieseln in för tidigt, förbränningsrummet är inte tillräckligt uppvärmt,ofta ryker motorn lite mer då, ungefär som när man häller tändvätska på kolen när den inte fått upp farten. tycker nog att 20 procent borde vara en stor felmarginal,
//Johan

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » tis 11 mar 2008, 15:08

Har haft den inne på en verkstad och de hade bara det som anmärkning på just trycket. Hur spridarbilden var innan har jag ingen aning om men alla delar var iaf ok. Justerade om det och såg över den bara. Tyvärr lider man ju av dåligt minne men inte tror jag att den rykt speciellt mycket men lite svårt att svara på. Bara frågan om det kan räcka med "bara" det felet på den eg eller om det blir mer jobb efter sedvanlig service. Svårt att belastningstesta den på land och i sjön vill man den skall funka helst...
Vore intressant att höra mer åsikter om detta är en stor eller liten grej för prestandan?

// Roger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 mar 2008, 19:37

Om motorn gått hyfsat innan spridarjusteringen, så tror jag inte att det blir någon större skillnad mot tidigare (har du tur har jag fel... ;-).

Hur gammal är motorn och hur många timmar har den gått?
Anders S

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » ons 12 mar 2008, 14:46

Sådan bra frågor kan jag tyvärr inte svara på då historiken på det inte ingick. Hade en mekaninker i den för två år sen i samband med byte av avgaskrök och han påstod att "den där motorn är då inte sen båten var ny" sen vad det innebär har jag inte en susning om :cry:
Tillverkningår på den är iaf 1979, gått i Vänern tills för 5 år sen då jag tog ut den i saltvatten.

// Roger

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 mar 2008, 19:30

Roger skrev:Sådan bra frågor kan jag tyvärr inte svara på då historiken på det inte ingick. Hade en mekaninker i den för två år sen i samband med byte av avgaskrök och han påstod att "den där motorn är då inte sen båten var ny" sen vad det innebär har jag inte en susning om :cry:
Tillverkningår på den är iaf 1979, gått i Vänern tills för 5 år sen då jag tog ut den i saltvatten.

// Roger
Då kan vi ju gissa: båten är runt 30 år och i värsta fall har motorn gått ca 3000 timmar (100 timmar/år). Det är rimligt att timmar och tidens tand motiverar en generalöversyn ungefär nu. En topprenovering (ventilhalning) och (kanske) nya kolvringar tillsamans med en ompackning och justering av insprutningspumpen kan vi kanske tro. Är motorn frisk i grunden (finns ingen anledning att inte tro det) kan den sedan gå både tio och 20 år till.

Men den kan utan vidare ha tappat en del effekt sedan den var ny, utan att det heller är så konstigt. Det är det jag menar med att enbart en sliten, litet matt spridare förklarar hela tappet - så totalkass var den nog inte. Ha nu förtröstan och se vad spridarservicen kan göra för nytta. Det andra skall du inte göra förrän du provkört ordentligt och kollat allt yttre, som jag skrev innan.
Anders S

Skriv svar