Välja skrovfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Burundi

Välja skrovfärg

Inlägg av Burundi » fre 15 okt 2004, 09:05

Dags att måla om friborden på min båt. Har funderat på att måla dem svarta men har fått en hel del synpunkter på färgvalet. Tex \"Det finns bara två båtfärger: vitt och svart - och ingen vill ha en svart båt\".
Vad finns det för några nackdelar med svart?

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » fre 15 okt 2004, 12:21

Hej!

Det är väl inget fel med svart! Jag hade en ketchriggad havskryssare i mahogny för en massa år sedan, den var svartmålad (och hette Korpen).
Enda problemet kan vara att det blir lite varmt när solen steker. Men i ärlighetens namn, hur ofta gör den det?
Det var någon som sa till mig att det är oklokt att ha en svart träbåt eftersom det just blir så varmt och det torkar ut trät. Vi hade inga problem med det, inte värmen heller för den delen.
Numera kör vi runt i en ljuslila plastholk istället!

/ Chris

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 15 okt 2004, 13:13

Som jag ser det finns det två sakeratt tänka på.

1. Mörka färger blir väsentligen varmare på sommaren och hög värme är inte bra för plasten.
2. Mörka båtar är snygga när de är nya/nymålade men repor syns väldigt väl och de uppstår alltid efter en tid. På en mörk yta syns även ojämnheter bättre än på en vit.

Men som sagt, det är riktigt snyggt!

Lycka till

/J

Tage

\"Välja färg\"

Inlägg av Tage » fre 15 okt 2004, 14:24

Howdy!

Det är inga som helst problem med en svart båt, den blir inte för varm, inte ens de varmaste dagarna. Snarare blir den torr invändigt vilket inte är så dumt. En annan positiv sida är att det inte syns någon \"skitlinje\" närmast vattenlinjen som det gör med en ljus färgsättning. Jag har själv en svart båt med inlagda guldlinjer på friborden. Lackerade om friborden förra sommaren med en tvåkomponents lastbilslack och avslutade med klarlack. Enkelt och lättskött, en vaxpolering om året. Friborden var orginal i svart gelcoat sedan 28 år innan jag lackerade, och såg ej värre ut än dito vita fribord.

\"Black is beautiful\"
/Tage

Gäst

Re: \"Välja färg\"

Inlägg av Gäst » lör 16 okt 2004, 18:50

Skulle vara intressant att veta hur du applicerade lastbilslacken.
Sprutlackerade du?
Var det tvåkomponents klarlack du avslutade med?

Har själv en 35 år gammal plastbåt som ska målas. Därav intresset.

/Mats
Tage skrev:Howdy!

Det är inga som helst problem med en svart båt, den blir inte för varm, inte ens de varmaste dagarna. Snarare blir den torr invändigt vilket inte är så dumt. En annan positiv sida är att det inte syns någon "skitlinje" närmast vattenlinjen som det gör med en ljus färgsättning. Jag har själv en svart båt med inlagda guldlinjer på friborden. Lackerade om friborden förra sommaren med en tvåkomponents lastbilslack och avslutade med klarlack. Enkelt och lättskött, en vaxpolering om året. Friborden var orginal i svart gelcoat sedan 28 år innan jag lackerade, och såg ej värre ut än dito vita fribord.

"Black is beautiful"
/Tage

simpen

\"välja skrovfärg\"

Inlägg av simpen » lör 06 nov 2004, 12:58

Hej! Kolla med www.yachtcare.se dom kan säkert hjälpa dig. Lycka till

Skriv svar