Gelcoatskada

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Otto

Gelcoatskada

Inlägg av Otto » sön 10 okt 2004, 16:54

Hej,
Jag har en skada på fribordet på min gamla Maxi 77:a. Skadan är lite speciell, för det är egentligen inget 'hack' utan gelcoaten är helt enkelt bortnött på en yta stor som ett vykort. Skadan är alltså helt plan, bara färg saknas.

Frågan är nu hur man fixar till detta. Knappast gelcoatspackel utan kanske nåt annat som appliceras med planstrykare. Det finns nån produkt som heter 'gelcoat på sprayburk'. Men jag är av gamal vana skeptisk till spayer, det brukar rinna eller bli porer o.s.v.

Tacksam för råd.

ole

Inlägg av ole » sön 10 okt 2004, 17:06

Fattar inte varför du inte kann använda gelcoatspackel.

Alternativt kann du ju bara lacka över med top coat.......... 8)

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 11 okt 2004, 12:56

våtslipa in en bit på frisk gelcote, måla med gelcote med parafinolja en ligt instruktion (topcote), våtslipa igen och lägg på några nya lager, våtslipa 400, 600, 800, 1000, 1200 papper, sen polera med autosol.

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Gelcoatspray

Inlägg av Gizmo » mån 11 okt 2004, 22:17

...är egentligen inte gelcoat utan vanlig färg. Provade på akterspegeln i somras, rinningar och porer, men efter svordomar och omprov blev det ett acceptabelt resultat. Syns vid fingranskning bara. Kulören stämde bra (8008).

Skriv svar