Efter några år med en Rock 20 (extremt trevlig båt, iof) så går jag i lite båtbytartankar. Två båtar har inresserat mig mest; Vega och maxi 77. Bra, rymliga båtar som går att hitta för en skaplig summa.
Det som förvånar mig mest är att det går att hitta Vegor för 50000 :- och under. Dessa kan dessutom vara i bra skick. Alla för det priset är dock med O-21 eller 22:an. Vegor med md 5,6 och 7 kostar som regel från 70 tusen till en hundring.
Visst är nackdelarna stora med bensinare (större brandrisk, låter och osar mer), men motiverar det verkligen ett prispåslag på ibland 50 lakan?
Vad är den generella åsikten? Är bensinarna så svåra att sälja?
Tacksam för svar!
Ang. Vega bensin vs diesel
-
gast
Du menar Albin O-21/22 motorer?
Hör med Fors Marin I göteborg , de har/tillverkar reservdelar och renoverar Albin motorer.
Det kan tom vara så att tack vare dem så finns det reservdelar säkrat för albin motorerna långt längre än md5,6,7 motorerna , vet inte säkert men värt att kolla upp.
Brandrisk visst ... men tänk på alla de tusentals motorbåtar med bensin det finns...
Det gäller samma som för dieseln egentligen ....se till att följa de intruktioner försäkringsbolagen anger för motorumsinstalltioner i båt.
Hör med Fors Marin I göteborg , de har/tillverkar reservdelar och renoverar Albin motorer.
Det kan tom vara så att tack vare dem så finns det reservdelar säkrat för albin motorerna långt längre än md5,6,7 motorerna , vet inte säkert men värt att kolla upp.
Brandrisk visst ... men tänk på alla de tusentals motorbåtar med bensin det finns...
Det gäller samma som för dieseln egentligen ....se till att följa de intruktioner försäkringsbolagen anger för motorumsinstalltioner i båt.
-
segel
Diesel/bensinmotorer. Det är väl så att diesel föredras pga driftsäkerhet och en tredjedel av kostnad för bränsle. En lätt renoverad och sötvattenkyld MD6/7 kan väl gå hur länge som helst. Angånde prisskillnad så är det ju inte så att motorn betyder 50000 utan kanske 5-10000 kr. MD försedda Vegor är ju tillverkade senare. Sen beror det mest på utustning. Nya segel, rullfock ,madrasser kyl, värmare, instrument osv. kostar massor av pengar.