Atlantöverfart

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mento
Erfaren medlem

Atlantöverfart

Inlägg av Mento » fre 27 jul 2007, 15:39

Hej!
Jag har hittat min drömbåt som tyvärr ligger i New York. Frågan är hur får man hem den vid ett eventuellt köp?
Båten är ganska stor så ett sätt är givetvis att segla hem den. Men det kan ju bli ganska kostsamt med tanke på den extra utrustning som man bör köpa. Jag har ingen erfarenhet av Atlantsegling så jag är både osäker på vilken rutt man bör segla samt om det är väldigt kostsamt (tror båten har korsat Atlanten tidigare men inte nyligen). Vore kul om någon kan dela med sig av kunskap eller erfarenhet av detta.

Sedan borde man kunna frakta hem den med båt. Är detta rent av billigare? Vet ni något företag som sysslar med detta?
Eller har ni andra förslag på hur man får hem sin båt?

Moms och skatteregler vid införandet i Sverige har jag koll på:

MVH Per

Sailorpete
Rookie

Inlägg av Sailorpete » fre 27 jul 2007, 18:35

Sväng höger när du har Washington på vänster sida!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jul 2007, 20:03

Att segla hem från USA är jobbigare (rent allmänt) än att segla till Västindien - man får räkna med mer motvind om man går norröver.

Båtar kan ganska lätt transporteras på fartyg - det brukar (bara) behövas en bra vagga. De tål vanligen mycket bra att stå som oskyddad däckslast, liksom :-) Baksidan med att ta hem via speditör är väl att man får full garanti också för att myndigherterna får insyn i verksamheten, men räknar man inte med att fubba med tull, moms etc är det förmodligen inte dyrare att ta den på fartyg än att segla själv. Det krävs en del utrustning som man kanske inte tycker är nödvändigt för vanlig semestersegling. En livflotte, en SSB-radio, EPIRB, rejält med förråd, stormsegel och diverse flygresor för besättningen är väl det dyraste som kommer till?

Att segla över Atlanten med en okänd (nyinköpt) båt gör man kanske heller inte utan att man seglar några veckor med den för att lära känna den och kolla alla viktiga funktioner. Det kan ju vara ett starkt argument, endera för eller emot...
Anders S

Mento
Erfaren medlem

Inlägg av Mento » lör 28 jul 2007, 10:40

Hej!
Borde nog sväng höger vid Washington om jag kör från New York.

Är lämpigaste överfarten från New York till Sverige via Bermuda och sedan Azorerna?

Är det någon som vet något fraktföretag som kan tänkas frakta över en båt från Ny York?
MVH Per

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 29 jul 2007, 09:40

Det fanns en artikel i någon båttidning om någon svensk som köpte en beg båt i USA, i Florida ?, för inte alltför länge sedan. I stil med vad AndersS antyder: lite överraskningar, så att det inte känns alltför komfortabelt att segla hem över blåsig Atlant. (tyvärr kommer jag inte ihåg mycket mer om artiklen, kanske någon med bätttre minne ...?).

Fraktföretag som tar båtar:
- fråga båtmäklaren (om sådan finns).
- via yachtworld: http://boats.com/boat-transport/index.j ... yachtworld
- transportfirmorna (som Schenker) och rederierna kan kanske ge lite tips.

Som vanligt är det nog så att den som engagerar sig, ringer runt, och har sig på alla sätt, kan finna bra mycket bättre priser än den som nöjer sig med ett färdigt upplägg. Kanske ingen dum ide att transportera båten till en storhamn i Europa (Rotterdam tex), för att få ner transportkostnaden.

Försäkring under transporten kan säkert bli intressant att reda ut, det också.

Även om du verkar ha bestämt dig, och verkar veta vad du gör, så föreslår jag att du noga går igenom med säljare, mäklare, banker vad och hur övertagandeprocessen (tradering) går till. Följer man båtsiterna med hemvist i USA så framträder ett helt annat affärsklimat där än här (mina egna erfarenheter från andra sektorer pekar otvetydigt åt samma håll).

Naturligtvis är vi alla nyfikna på vilken båt som så tilldragit sig ditt intresse!

/J

Mento
Erfaren medlem

Inlägg av Mento » sön 29 jul 2007, 11:23

Hej!
Jo, visst har jag bestämt mig att jag vill. Men jag har en hel del kvar att fixa innan jag är där. Måste bland annat sälja min nuvarande båt. Sedan är det ju många regler att kolla upp.
Ett litet banklån behövs nog med.

Vad det är för båt vill jag ligga lite lågt med än så länge. Det är ett mycket bra pris :)

Tack för tipsen!

MVH Per

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » sön 29 jul 2007, 11:36

Hej!

Kul med någon som vill köpa en båt därifrån och segla hem. Var med på en sådan "resa" för två år sen som stöp sista dagen på besättning som inte ville med. Såhär i efterhand med allt som kan gå fel är det klart smidigast att frakta den hem till Europa och ta in den i något land som har lägre moms än Sverige. Kustsegling som det sedan handlar om är sällan något problem. Nu höll inte jag i fortsättningen på allt som strulade men kan ta reda på mer om vilka fraktbolag som användes osv. Värt att ta med är någon/några v extra där borta så att man är med på lastningen.

Lycka till!

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 30 jul 2007, 19:18

Ett problem med att köpa båt i USA är att den inte är CE certifierad. Och är den inte CE certifierad får man, vad jag förstått, inte sälja den vidare.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 30 jul 2007, 20:48

Priserna i USA är generellt mycket låga nu, vilket delvis beror på den låga $-kursen. Men också på att begpriserna i USA är låga - vilket väl har någon orsak.
En del inhemska båtar har definitivt lägre standard än vad vi är vana vid, vilket kan ses på dessa modells begprisnivå i Europa (om man nu vill jämföra). Vilket kan bidra till den låga nivån.
Men också skick och underhåll spelar nog in i prisnivån.

Hursom, det enda som kan rekommenderas är att kolla noga. Lokala besktningsmän kan också ha andra referensnivåer än vad vi är vana vid.

yachtworld innehåller många objekt - många med väldigt brta priser.

/J

Mento
Erfaren medlem

Inlägg av Mento » tis 31 jul 2007, 11:26

Hej!
Båten är verkar vara i gott skick men givetvis ska sådant kollas upp och denna båten är Sverige tillverkad och därmed borde nog inte CE-märkningen vara ett problem?
MVH Per

Skriv svar