bensininnombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
krt Haddok
Rookie

bensininnombordare

Inlägg av krt Haddok » sön 12 sep 2004, 18:18

Jag söker erfarenheter kring inombords bensinmotorer i segelbåtar. Speciellt intresserad är jag av synpunkter på Vire 12.

Peter K

Vire 7 + Vire 12

Inlägg av Peter K » ons 15 sep 2004, 09:15

Vire 7 är i princip samma motor som Vire 12, men man har med hjälp av vissa modifikationer lyckats ta ut 5 hk till. Jag har en Vire 7 med tvåbladig fast propeller i min båt, en Misil 1 som väger c:a 2 ton semesterlastad och med teakdäck. Motorn (tvåtaktare) räcker mer än väl till, 6 knop utan att anstränga motorn i platt vatten, det sjunker till fyra i hård motsjö, men det är helt OK anser jag.

Motorn installerades 1977 (jag har kvitto...) och fungerar bra, speciellt efter en välbehövlig förgasarrenovering :D Då motorn slutade tillverkas för ett kort tag sedan (Danmark nu senast...) är det inga som helst problem att få tag på delar, och det lär inte vara några problem i framtiden heller enligt vad jag förstått. Delar kan beställas på postorder från KA Marin i Gbg som är mycket hjälpsamma vad gäller tips och råd.

Negativt är att motorn är rätt surrig och min installation är inte direkt tyst med den raka axeln och den enda cylindern, men det är ju en segelbåt, och lite motorrumsisolering gjorde underverk för luftljudet. Lite speciellt är också oljan till backslaget som är mer trögflytande än original och är egentligen avsedd för grävmaskiner, och säljs på 200-litersfat. Den kan också köpas hos KA Marin.

Är det något mer specifikt du undrar över..?

krt Haddok
Rookie

Inlägg av krt Haddok » ons 15 sep 2004, 17:26

Jag är båtspekulant på en ca 3 ton tung båt. Den är utrustad med Vire 12 motor. Jag har bara erfarenhet av dieslar sedan tidigare. Det jag framför allt undrar är hur tillförlitigheten är map start och gång. Bensinmotorer borde vara mindre tillförlitliga än dieslar på havet. Sen undrar jag hur det är med bensinångor och lukt och explosionsrisk. Måste man lägga ner extra möda på motorrumsventilation?

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » ons 15 sep 2004, 21:29

Har inte själv bensinare men väl en kompis som har (VP). Han är helt nöjd.
Visst är bensinaren mer känslig för fukt än dieseln men med ett bra motorrum bör det väl funka bra (utombordare klarar det ju, eller?).

Normalt ska bränslesystemet jordas på alla båtar men med bensin blir det extra viktigt. Se till att ALLA delarna är jordade, tankbeslag på däck, tanken, eventuellt extra filter och motorn förståss. En del bränsleslangar är elektriskt ledande men med lite motstånd, tillräkligt för att man inte ska få statisk elektricitet.

Ventilation av motorrummet är också viktig. Du ska ha en gnistskyddad fläkt som ska gå ett par minuter INNAN start. Sedan är ju bra ventilation viktigt för att alla förbränningsmotorer ska gå bra, det är hisskeliga mängder med luft som går åt för att elda allt bränsle...

/ Chris

Skriv svar