H-båt eller IF-båt?
-
Mr P
H-båt eller IF-båt?
Funderar på någon av dessa båtar? fördelar nackdelar tack? eller är det så att jag bör sattsa på någon annan likande?
-
Fredrik
Jag tycker att du själv skall kolla och jämföra. provsegla absolut de båda typerna för att skaffa dig en egen uppfattning om vilken du trivs bäst med. Jag har själv seglat mycket H-båt en gång i tiden men funderar nu på att skaffa en IF. Enligt mitt förmenande är H-båten snabbare, vackrare,roligare, trängre och obekvämare än IF:en
-
Sune
(Eftersom jag själv är IF-seglare är jag något jävig.)
Bägge båtarna är mycket bra. Lätta att köpa och lätta att sälja. Det är möjligt att en annan lite uddare båt kan vara mer prisvärd.
IF'en är långkölad. Den tål verkligen grundstötningar vilket är mycket bra.
Med ett stort sittbrunnstält kan man definitivt fira semester i en IF. Bordet står monterat i sittbrunnen och ruffen används som sovrum. (Precis som en bättre träsegelbåt). Förpiken är mycket bra och fungerar som en trivsam dubbelkoj. Det verkar inte skilja något i fart på gamla och nya if:ar, vilket gör att en tidig IF mycket väl kan placera sig bra på tävlingar. IF:en kan vara svår att lyfta. Har själv sett en IF tappas från lyftkranen ned i vattnet. Därför är det mycket bra om en centrumlyft finnes. Det finns bara på en del. Äldre IFar har en trivsam inredning med mycket trä. Av kostadsskäl rationaliserades det bort, tyvärr.
H-båten tror jag har en lite större sittbrunn. Jag har sett fyra personer sitta på lovartsidan på kryss. Det går egentligen inte på en IF. H-båten seglas med stor och fock i allla väder. Mycket bra. Segel är dyrt och jag har ingen fock till IFen p.g.a. kostadsskäl. Genuan på IFen går förvisso att använda i alla väder, men tro mig, det är tungt att skota hem den ibland.
Jag TROR att H-båten förbättrades allt eftersom, vilket gör att en nyare (och dyrare) H-båt är bättre lämpad för kappsegling. Lite tråkigt, kanske?
Det finns fler IFar och det gör kanske att det finns en bättre begagnatmarknad för begagnade prylar och segel?
IF båten kan ha pulpitar och mantåg om så önskas. Kanske bra om man har småttingar i familjen?
IF båten är helt klart trögare i lättvind, vilket är ett minus om man t.ex. seglar i en insjö.
Bägge båtarna är mycket bra. Lätta att köpa och lätta att sälja. Det är möjligt att en annan lite uddare båt kan vara mer prisvärd.
IF'en är långkölad. Den tål verkligen grundstötningar vilket är mycket bra.
Med ett stort sittbrunnstält kan man definitivt fira semester i en IF. Bordet står monterat i sittbrunnen och ruffen används som sovrum. (Precis som en bättre träsegelbåt). Förpiken är mycket bra och fungerar som en trivsam dubbelkoj. Det verkar inte skilja något i fart på gamla och nya if:ar, vilket gör att en tidig IF mycket väl kan placera sig bra på tävlingar. IF:en kan vara svår att lyfta. Har själv sett en IF tappas från lyftkranen ned i vattnet. Därför är det mycket bra om en centrumlyft finnes. Det finns bara på en del. Äldre IFar har en trivsam inredning med mycket trä. Av kostadsskäl rationaliserades det bort, tyvärr.
H-båten tror jag har en lite större sittbrunn. Jag har sett fyra personer sitta på lovartsidan på kryss. Det går egentligen inte på en IF. H-båten seglas med stor och fock i allla väder. Mycket bra. Segel är dyrt och jag har ingen fock till IFen p.g.a. kostadsskäl. Genuan på IFen går förvisso att använda i alla väder, men tro mig, det är tungt att skota hem den ibland.
Jag TROR att H-båten förbättrades allt eftersom, vilket gör att en nyare (och dyrare) H-båt är bättre lämpad för kappsegling. Lite tråkigt, kanske?
Det finns fler IFar och det gör kanske att det finns en bättre begagnatmarknad för begagnade prylar och segel?
IF båten kan ha pulpitar och mantåg om så önskas. Kanske bra om man har småttingar i familjen?
IF båten är helt klart trögare i lättvind, vilket är ett minus om man t.ex. seglar i en insjö.
-
Mats
Ett annat roligt alternativ...
Ett annat trevligt alternativ är Dominant Race. Fantastiskt rolig båt att segla. Dock är den ganska spartansk under däck men det är å andra sidan H-båten också.
/Mats
/Mats
-
Göran
Alternativ till H-båt och IF
Om man funderar på en båt i H-båt storlek så tycker jag absolut man skall fundera på Comfort 26:an. Fantastisk rolig att segla, väldigt snabb i rätt vindar och otroligt känslig på rodret.
H-båten och comforten är istortsätt lika snabba, H-båten kryssar lite båttre men Comforten är väldigt snabb på undanvind, speciellt läns.
Kolla in på www.Comfort26.se för mer info om båttypen.
/Göran
H-båten och comforten är istortsätt lika snabba, H-båten kryssar lite båttre men Comforten är väldigt snabb på undanvind, speciellt läns.
Kolla in på www.Comfort26.se för mer info om båttypen.
/Göran
-
Göran
Angående Comfort26an?Anonymous skrev:Några fler fördelar än undanvindsseglingen? komfortmässigt? säkerhet? osv?
Komforten i Comforten är väl inte så mycket att skryta med, funkar bra med 2 pers. Det finns dom som seglar hela familjen (5 pers) i en C26a så det går omman vill. Det är nästan en omöjlighet att hitta en båt i 7-8 m klassen som seglar bra OCH har bra komfort. Speciellt i den prisklassen som Comforten ligger i (60-80 kkr).
Säkerheten vet jag inte om det är så mycket att säga om, Jag har inte seglat min i hårdsjö så det vet jag inte hur den beter sig. När det brallar i skärgården går den rätt så torrt, tyvärr lite stampigt i krabb sjö på kryssen.
/Göran
-
ErikG
Segla fem i en Comfort 26a...
Jdå visst går det, det gör vi, men då börjar det bli lite trångt. I somras blev det tre veckor i sträck i båten... Finns det hjärterum...
Men bekvämt och gott om plats kan man inte säga att det är då.
Är man bara två med eller utan barn så räcker plasten ypperligt.
En bra liten båt för rimliga pengar.
Som sagt... dessutom är den jäkligt rolig att segla!
----------------------------------------
Erik
Webmaster, Comfort 26 klubben
http://www.comfort26.se
Jdå visst går det, det gör vi, men då börjar det bli lite trångt. I somras blev det tre veckor i sträck i båten... Finns det hjärterum...
Men bekvämt och gott om plats kan man inte säga att det är då.
Är man bara två med eller utan barn så räcker plasten ypperligt.
En bra liten båt för rimliga pengar.
Som sagt... dessutom är den jäkligt rolig att segla!
----------------------------------------
Erik
Webmaster, Comfort 26 klubben
http://www.comfort26.se