Laddningsfel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calle
Erfaren medlem

Laddningsfel

Inlägg av Calle » tor 19 aug 2004, 09:05

Hej,
Jag har en VP MD5 i min Albin 78a. I sommar har larmet för laddningsfel börjat pipa lite då och då utan att spänningen över varken motor- eller förbrukningsbatterierna (två separata kretsar) minskat. Jag har en teori som jag skulle vilja testa på er: Är det möjligt att laddningslarmet går på grund av dålig jordning? Jag har en strömbrytare för jordningen av förbrukningsbatterierna som eventuellt skulle kunnat varit avstängd under en längre tid. Hur låter detta? Bästa hälsningar,
Calle

Ingemar
Guldmedlem

Inlägg av Ingemar » lör 21 aug 2004, 21:10

Tänder sig eller blinkar det i laddningslampan när det tjuter..
Då kan det vara lagerna i generatorn som börjar bli dåliga har haft
bilar som har laddat korekt men lampan har lyst (blinkat)

Gäst

Re: Laddningsfel

Inlägg av Gäst » ons 25 aug 2004, 04:45

Calle skrev:Hej,
Jag har en VP MD5 i min Albin 78a. I sommar har larmet för laddningsfel börjat pipa lite då och då utan att spänningen över varken motor- eller förbrukningsbatterierna (två separata kretsar) minskat. Jag har en teori som jag skulle vilja testa på er: Är det möjligt att laddningslarmet går på grund av dålig jordning? Jag har en strömbrytare för jordningen av förbrukningsbatterierna som eventuellt skulle kunnat varit avstängd under en längre tid. Hur låter detta? Bästa hälsningar,
Calle
Jag har ett liiknande problem att det tjuter, men när man ökar varvtalen så försvinner det.//Styrman Satan

Kapten Kloo

Inlägg av Kapten Kloo » tor 26 aug 2004, 20:10

Hej Calle
Jag har en MD5B i min fenix och hadde samma fel förra året, det var glapp i kabeln till motorsäkringarna , bytte bara kabelskon sen fungerade det perfekt;)
lycka till.

Skriv svar