MD7A KÖRD???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
POEM
Rookie

MD7A KÖRD???

Inlägg av POEM » sön 08 apr 2007, 21:37

Varför, varför??????????? Jag blir så trött när jag läser "fackpressen " när det gäller motorer i segelbåtar. Jag har en MD7A i min segelbåt som är ifrån -78 , den går som en klocka, startar alltid , ryker ej, stark och pålitlig.OBS!! sjövattenskyld, saltvatten. Enligt" pressen" så är den körd, Om man gör som det står i handboken ja. då skall man byta ut halva motorn varje år. Jag kör den i i sötvatten innan upptagning ca.45 min. byter impeller samt byter olja och kollar över så att allt funkar. Bränslefilter byter jag vart 3-år. sug på den alla filter bytare. Min fråga är, har jag tur eller är gamla motorer seglivade?????????

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » sön 08 apr 2007, 22:20

Jag bliver aningen nyfiken. Hur är det med din hamn? Hur salt är vattnet där? Vet du va som är bytt på motoren senaste 15 åren?
Är det anoder i din motor?
Kjört ? - seglivade är dom .........
ole

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 08 apr 2007, 22:29

Man bör kanske göra en jämförelse med andra liknande dieselmotorer som exvis sitter i traktorer, elverk och bilar av äldre modell. De körs betydligt mycket mer och servas betydligt mindre/h. Men de håller mycket länge, på en segelbåt med ofta ett fåtal timmars gångtid per år så servas det en hel del och det byts motorer. Den stora skillnaden mellan en traktordiesel och en marin är kylsystemet om den är sjövattenkyld annars kanske lite skillnad i belastningen. Gamla motorer har betydligt mer gods och är lite grövre och enklare i konstruktionen så det bör innebära att de håller länge. Det finns ju heller inget större ekonomiskt incitament att byta motor eftersom de inte drar mindre, den största vinsten kanske ligger på miljösidan att den släpper ut mindre avgaser, men det kanske också är marginellt. Jag tror tanken att få en försörd semester pga motorhaveri är det som får de flesta att köpa en ny. Men att småfixa lite med sin gamla motor varje år är alltid trevligt och det är ju inget man kommer undan med en ny.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 08 apr 2007, 22:59

Bra skötsel är A o O. Grattis till din motor.

Hoppa över några oljebyten och konserveringar så ska du se. Problemet är att många tror att båtmotorer är som traktormotorer. En traktor går på tomgång mest hela tiden och står på land. En båtmotor tuffar i uppförsbacke hela tiden man kör. Den befinner sig i en aggressiv miljö, har saltvattenkontakt, mm.

Många båtägare begriper inte vikten av att ge sin motor lite kärlek, och framförallt när det behövs som mest, dvs före vinterdvalan.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 09 apr 2007, 07:24

Jag har en VP MD5 som har gått med sjövattenkylning sedan sommaren 1978. Den är numera i Mälaren, men större delen av tiden var den i Östersjön.

Var glad att din motor går bra, det finns inget egentligt skäl att byta så längde den inte krånglar. Se bara till att byta olja och att konservera motorn varje höst så kommer den nog att hålla ett tag till.

Att inte byta filter tycker spelar förutom oljefiltret ingen större roll för motorns livsegenskaper. Att ett bränslefilter blir "fullt" gör ju bara att motorn stannar och det är ju inte så kul.

Du kan läsa med om mina "motortankar" här: http://nf.broach.se/motorer
Stefan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 09 apr 2007, 08:28

SteX skrev:Jag har en VP MD5 som har gått med sjövattenkylning sedan sommaren 1978. Den är numera i Mälaren, men större delen av tiden var den i Östersjön.

Var glad att din motor går bra, det finns inget egentligt skäl att byta så längde den inte krånglar. Se bara till att byta olja och att konservera motorn varje höst så kommer den nog att hålla ett tag till.

Att inte byta filter tycker spelar förutom oljefiltret ingen större roll för motorns livsegenskaper. Att ett bränslefilter blir "fullt" gör ju bara att motorn stannar och det är ju inte så kul.

Du kan läsa med om mina "motortankar" här: http://nf.broach.se/motorer
Det där med fulla bränslefilter är lite klurigt. Har man vatten i bränslet så kan det räcka med en vinter, sen är högtryckspumpen förstörd.

Normalt har man två filter, ett CAV-filter till vattenavskiljaren och ett finfilter. Jag anser att man ska byta CAV-filtret varje år. Finfiltret kan man byta vartannat-vart tredje år, men är det vatten i vattensavskiljaren vid bytet av CAV-filtret så skulle jag även byta finfiltret.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 09 apr 2007, 11:02

Consensus har så rätt om vattnet. Om CAV filtrets vattenavskiljare inte har stoppat allt vatten och det kommer in i högtryckspumpen så kan pumpen frysa sönder.
I mitt föregående svar så hade jag nog mest annan goja i tanken(!) när jag skrev mitt inlägg.
Stefan

Skriv svar