Olja i kylvattnet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cumulus
Trogen medlem

Olja i kylvattnet

Inlägg av Cumulus » ons 13 sep 2006, 20:37

Hade problem med oljetrycket i min motor. Fick många bra tips här
i sailguid. Har bytt både oljepump, olja samt tryckgivare. Jag är säker på att det ej var något fel på varken tryckgivaren eller olje pumpen. Dock så har ett nytt problem uppstått. Det kommer olja i kylvattet samt avgaserna är mer rikliga än vanligt. Jag vet med mig att jag har fyllt på lite för mycket olja men kunde inte åtgärda detta för jag var tvungen att komma ut på havet. Kan detta vara orsaken till problemet?

//A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 13 sep 2006, 21:08

Ifall du har olja i kylvattnet har du ett läckage mellan oljesystemets trycksida och vattensystemet. Ställen att kontrollera är topplockspackningen (vanligt), turbon (om du har en sådan) eller en oljekylare som kyls med vatten från färskvattenkretsen (ovanligt). Beroende på motortyp kan det finnas fler ställe, men det bör rimligen handla om ställen där olja och vatten passerar en gemensam packning.

Det behöver inte haft med oljeöverskottet att göra men det kan tänkas. Kan du tappa av oljan till \"rätt nivå\" och se vad som händer?
Anders S

Cumulus
Trogen medlem

Inlägg av Cumulus » sön 24 sep 2006, 15:49

Nu har jag tappat av lite av oljan. Detta hjälpte och motorn går nu som en klocka. Jag var dock ganska säker på att det var topplocks packningen efter era inlägg. Denna misstanke stärktes pga av en saltvattensansamling under motorn. Dock så visade det sig vara komma från ljuddäparen(antar jag) som verkar rostat hål på. Tack för alla tips.

Skriv svar