Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Brendan
- Diamantmedlem
Anders S skrev:Brendan skrev:
Och ett gott råd till alla - i all välmening: använd alltid stavningskontrollen!
Ett smidigt och enkelt sätt att undvika missförstånd.
Jahadu, varken
salning,
saling eller
välmening går igenom.
Vantspridare blir också
rödmarkerat. Kanske har du en
seglingsthesaurus (gick inte heller igenom, mindre förvånande) att erbjuda?
Möjligen mer effektivt
stavande om man använder
Word att skriva i/med, men även där brister ordlistorna när det gäller
specialtermer.
Bara som en ren kommentar.
Det verkar som om det är första gången du testar din rättstavningskontroll. Otroligt!
De program du använder är uppenbarligen högst ofullständiga och dåligt uppdaterade. Antingen får du väl använda en stavningskontroll som är litet fylligare, eller också göra som brukligt är, fylla på själv allteftersom nya ord tillkommer! Det borde vara en självklarhet för alla att använda stavningskontroll.
Att ha en särskild stavningskontroll för nautiska ord är förstås möjligt men väldigt opraktiskt tycker jag. Jag brukar lägga in de nya orden, inklusive de nautiska, i mitt vanliga rättstavningsprogram efter att noggrannt ha kontrollerat med SAOL eller annan källa att de har blivit rätt stavade.
Words ordlistor brukar vara ganska tunna. Word Perfects är de bästa jag sett och roliga att använda. Där finns suveränt bra funktioner som saknas i Word.
Senast redigerad av 3
Brendan, redigerad totalt 0 gång.
-
Brendan
- Diamantmedlem
Anders S skrev:SWE54 skrev:Ähhh....
Kan man etablera e-mejl som ett ord när det finns e-post och freestyle om Walkman så kan man väl säga saling eller salning som man vill.
Klart man kan. Dessutom
fanns ju det konstiga ordet som ord, om än urgammalt och obsolet :-)
Säger detsamma: klart man kan. Men varför ska man göra det? Det finns väl ingen som helst anledning att plocka fram och använda urgamla ord som för sekler sedan försvunnit ur svenskan? I så fall finns det ju tusentals andra numera obegripliga ord som kan tas till heders.
För övrigt har ju skribenten erkänt att hon inte har använt ett gammalt ord utan helt enkelt glömt att använda rättstavningskontrollen och råkat stava fel.
-
Brendan
- Diamantmedlem
Jenni skrev:Om ni vill sitta o diskutera av o an stavningar o termer o dylikt föreslår jag att ni börjar en helt ny diskussion. Inlägg som dessa gör att huvudmeningen med diskussionen blir bortglömd. Precis såsom Anders skrev. Nu har det diskuterats i ca 10 inlägg om salingar, salningar, SAOL o annat fjant.
Mig irriterar det verkligen när sk besserwissers kommenterar på saker o ting som det facto inte har någon alls betydelse för själva diskussionen. Då spårar ämnet ut o något som kan ha varit intressant för de som startade diskussionen, är inte mer relevant. Då fylls tråden av fåniga inlägg om rättstafning o öfrigt snack.
Föreställ er om detta skulle ha diskuterats kring matsalsbordet. Va kul eller vad?
Iaf: i det snöret som hänger från höger-sidas, ut från masten, vågrätt gående spröt skall gästflaggan (och endast en) hängas. Resten av vimplar o strumpor o andra textilier skall hängas i snöret från vänster sida av sprötet som går ut från masten.
Ok? Kan vi återgå till ämnet? Som det facto ju från början handlade om trånga hamnar, stora båtar o små båtar. O väsnande motorbåtister. Visst?
Respectfully,
Jenni
Jenni jag tycker inte att du är särskilt respektfull mot bosseh nu. Jag tycker du borde vara glad och tacksam för att han påpekade din lilla fadäs. Språket är mycket viktigare än du tycks förstå. Du bör absolut vänja dig vid att använda rättstavningskontrollen. Tack!
-
FredrikW
- Diamantmedlem
Det heter sejnfall. Salning är något helt annat.
Gillar att segla!
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Själv är jag illitterat och missar helt språkdiskussionen. Är tråden ang proppfulla båtar och små båtar heldöd?
Vi som har små båtar (we few, we happy few...) har det lättare att få plats än alla andra... kan vi måhända rekrytera några storbåtsägare till vår lilla skara?
Tänk på detta: Med börsfall, snart bostadsprisfall och bolånekris och stundande stagnation och sedan recession kommer många som köpt stor båt behöva sälja snart..
Här är två tänkbara alternativ (av dussintals alternativ) bara för skojs skull.
Alternativ 1. Sälj stor båt. Köp liten fin båt för nästan ingenting. Köp aktier för resten om ett år. Bli rik när ekonomin hämtar sig.
Alternativ 2. Sälj liten fin gammal båt. Köp stor fin ny båt. Belåna huset. Bli arbetslös. Förlora hus och båt för halva inköpspriset. Få äktenskaplig kris och skilj dig. Lev skuldsatt och ensam resten av livet.
Med glimten i ögat, är det värt det att sukta efter en "Tvålkopp de Lux 38" med varmt vatten och mikrovågsugn om man inte har hela köpeskillingen cash?
Gamla stadiga Pansarskrov 30 eller Orubbliga Klippan 37 lär ju inte falla så förfärlig i värde så dem kan man ju förstås ha kvar... obelånade såklart.
-
Anders S
- Diamantmedlem
friseglarn skrev:
Alternativ 2. Sälj liten fin gammal båt. Köp stor fin ny båt. Belåna huset. Bli arbetslös. Förlora hus och båt för halva inköpspriset. Få äktenskaplig kris och skilj dig. Lev skuldsatt och ensam resten av livet
Då bör man behålla båten. Att bo i.
Allvarligt: det kan nog tänkas att många "nya" storbåtsägare kommer att omvärdera sitt båtinnehav, om det kostar mycket mer än just nu. Men å andra sidan finns det en större marknad att sälja till eftersom skandinaviskägda båtar går utmärkt att sälja till Tyskland, Frankrike etc, länder där "vanligt folk" inte brukar ha båt och där ränteläget inte är samma stora faktor som den är för (lyckliga) oss. Att ha segelbåt är inte för alla i Sverige heller, men ändå för fler än de flesta andra ställen.
Jag håller personligen med om att om man kan äga sin båt och slippa låna till den så borde det kännas mindre spännande än om båten är toppen på det skuld-isberg som riskerar sänka familjekonomin. Men det gäller egentligen oavsett storlek.
Anders S
-
FredrikW
- Diamantmedlem
Re friseglarn:
Jag är övertygad om att de som köpte båt i höstas istället för att spekulera på börsen borde vara ganska nöjda idag, efterssom de troligen har hela båten kvar till skillnad från "börshajen" som förlorat 40% av sin depå...
Men visst gillar man att speka, det finns optioner, travhästar, svarta börs betting, börje på hörnan, beggade bilar från Tyskland osv.
Det mest troliga är dock att man är om möjligt ännu pankare efteråt och kajkar vidare i sin 20 fotare, möjligen något surare.

Gillar att segla!
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Förutom att det den senaste tiden varit klart bättre ekonomiskt att ha båt än aktier så är det alltid i vart fall mycket roligare med båt!
Dessutom kan man, som påpekats ovan, bo i båten om det blir tuffa tider. Det är också rätt ok!
-
bosseh
- Diamantmedlem
Jösses vilket rabalder det blev om saling.
Det var verkligen inte min mening.
Ibland blir det fel och då kan det vara bra att det påpekas, inte som kritik mot den som skrivit. För de som inte hört ett uttryck kan det vara värdefullt att få korrekt information.
Det jag ville få fram var att flaggor aldrig sätts i salningen. Fast även jag kan ha fel.