Lystal?
ruff
Hej,Håkan!
Jag VAR tydligen ute och spinnakertrålade!
Visst är det mysigt med en torr och varm ruff!
Men jag köper Pelle P´s argument att inte ha fördäck på C 55:an.
Med stänkkapellet på fördäck uppe under segling i regn och vågor,
samt vattentäta Ortlieb-bagar,håller man packningen torr.
Jag förstår ändå dina invändningar om C55:ans brist på ruff.
När jag skrev mitt inlägg hade jag CB 66:ans hemsida uppe,för att
dubbelkolla vad jag skrev.
C 55 imponerar ändå, när man börjar titta på detaljerna.
Jag har också tittat ner i CB.ns ruff på båtmässorna.
Visst,det går att sova och förvara torra kläder därinne,men mer är det inte.
Men visst har du rätt i att med ett bra bomtält,går det utmärkt att sova ett par regnnätter ombord.
Den stora fördelen med bägge dessa båtar är smidigheten och
möjligheten att traila enkelt,plus en bra byggkvalitet.
Byggkvaliteten är ju Campusens nackdel.
Kan det vara därför som Fabav introducerat den nya Sail Art 20?
Ruffarna i franskbyggena är ju både rymliga och mysiga,men då ökar genast vikten på båtarna.
Ett av mina frågetecken vad gäller First 21.7 / Sun 2000 är,hur trailerbara de är i praktiken. ´
1200kg ställer krav på trailern,dragfordonet och ev.ett E- körkort.
Inga omöjligheter,men ju mer krångel desto mindre rörlighet.
Ovanstående gäller även för mina egna båtar som väger 1100-1200kg styck.
Där har ju Triss Norlin en fördel,med en vikt av endast 800kg och ett inköpspris runt 20-25 000 kr.
Den har förvisso en fast köl,men det är väl bara ett plus när kulingen viner?
Dessutom har den en rymlig ruff!
Hälsningar Miwa
Visst är det mysigt med en torr och varm ruff!
Men jag köper Pelle P´s argument att inte ha fördäck på C 55:an.
Med stänkkapellet på fördäck uppe under segling i regn och vågor,
samt vattentäta Ortlieb-bagar,håller man packningen torr.
Jag förstår ändå dina invändningar om C55:ans brist på ruff.
När jag skrev mitt inlägg hade jag CB 66:ans hemsida uppe,för att
dubbelkolla vad jag skrev.
C 55 imponerar ändå, när man börjar titta på detaljerna.
Jag har också tittat ner i CB.ns ruff på båtmässorna.
Visst,det går att sova och förvara torra kläder därinne,men mer är det inte.
Men visst har du rätt i att med ett bra bomtält,går det utmärkt att sova ett par regnnätter ombord.
Den stora fördelen med bägge dessa båtar är smidigheten och
möjligheten att traila enkelt,plus en bra byggkvalitet.
Byggkvaliteten är ju Campusens nackdel.
Kan det vara därför som Fabav introducerat den nya Sail Art 20?
Ruffarna i franskbyggena är ju både rymliga och mysiga,men då ökar genast vikten på båtarna.
Ett av mina frågetecken vad gäller First 21.7 / Sun 2000 är,hur trailerbara de är i praktiken. ´
Ovanstående gäller även för mina egna båtar som väger 1100-1200kg styck.
Där har ju Triss Norlin en fördel,med en vikt av endast 800kg och ett inköpspris runt 20-25 000 kr.
Hälsningar Miwa
Re: ruff
"Miwa",Miwa skrev:
Hälsningar Miwa
Tror Håkan inte nöjer sig med Lys 0,89 = inte direkt snabb. Kanske han ändrar sig när han läser "NoStatus" på vår akterspegel från Linjettens fördäck hela sommaren
CB66:an är inte helt fel, vet någon vad lystalet är på den idag ?
/Dan
Ingen orsak, jag håller med om att det är en intressant båt men nog inget för mig.Miwa skrev:Hej,Håkan!
Hälsningar Miwa
Ang vikt så borde den gå att traila, de kör ju H-båtar efter vanliga bilar och det går ju bra, eller?
Jag är mer orolig över seglingsegenskaperna...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Alldeles riktigt, 0,89 finns inte med på kartan!Ravage skrev: "Miwa",
Tror Håkan inte nöjer sig med Lys 0,89 = inte direkt snabb. Kanske han ändrar sig när han läser "NoStatus" på vår akterspegel från Linjettens fördäck hela sommaren![]()
(kunde helt enkelt inte låta bli fast jag lär få äta upp varenda bokstav).
CB66:an är inte helt fel, vet någon vad lystalet är på den idag ?
/Dan
Hur skall du hinna imål då vinden mojnar på vårkvällarna?
Det är möjligt att ni slår oss på Lys men det skall vi bli två (fler) om...
Jag har sett CB66 med Lys 1,21 och det verkar vara rimligt.
Det viktigaste är inte ett bra Lys utan en rolig båt som man kan sova en natt eller två. En CB66 seglingsegenskaper med en 21.7 komfort vore idealet men det är nog en omöjlig kombination om inte en Santer 760 skulle passa? Nån som vet nåt om den?
Håkan

Re: linjett
Ifjol seglade CB66:orna med 1,21 i LYS. I samma region ligger även Skippi 650 som kunde kanske vara något. En skippi 650 sport tror jag har några pinnar fler. Fast de seglar i Tyskland med samma handikap som X79:orna (sportversionen menar jag). Det säger kanske en del hur sportbåtar värderas i LYS. Enligt de samtalen jag har haft så finns det några gubbar kvar som försöka blockera för sportbåtarna. De flesta har ett mycket högt LYS-tal det de sällan kan segla upp till. Reaktionen från seglarna är i många fall att de slutar tyvärr.Miwa skrev:Hej,Dan!
Ja, där har du helt rätt,du lär inte klå en Linjett på båtfart.Däremot kan du kanske klå dom efter Lys-beräkning.
CB:n har inget lystal,de seglar nog enbart entyp.
Hälsningar Miwa
(med LYST skulle det kompenseras
Angående trailerbara båtar så finns det ett antal med sänkkäl och liknande finesser. (Café 24 t.ex.) Många har en racingversion och en crusingversion. Tyvärr finns de inte så ofta att betrkta på svenska mässor utom är mer representerade nere på kontinenten. Det lönar sig kanske att åka över under hösten till Hamburg till Hanse Boot. Mässan där är fördelad på 12! hallar och dessutom finns de stora båtar att betrakta nere i hamnen. Det lönar sig att planera in flera dagar om man vill titta runt. Prismäsigt kan man göra några klipp på vissa saker men det är långt ifrån allt som är billigare där nere. Man bör ha hyfsat koll på svenska priser innan man slå till. Under våren finns det utställning i Düsseldorf som är ändå större. Med Ryanair och god planering kan det blir en fin kortsemester till en rinmlig peng alt. från Skåne är det väl inte så långt..
http://www.cafe-yachts.com/page_en/en_c24r.htm
-
Gäst
[quote="MiniMe"]
Ifjol seglade CB66:orna med 1,21 i LYS. I samma region ligger även Skippi 650 som kunde kanske vara något. En skippi 650 sport tror jag har några pinnar fler. Fast de seglar i Tyskland med samma handikap som X79:orna (sportversionen menar jag). Det säger kanske en del hur sportbåtar värderas i LYS. Enligt de samtalen jag har haft så finns det några gubbar kvar som försöka blockera för sportbåtarna. De flesta har ett mycket högt LYS-tal det de sällan kan segla upp till. Reaktionen från seglarna är i många fall att de slutar tyvärr.
)
[quote]
Skippin verkar sådär, en kompis kompis sa att den var kul på undanvind men den kunde tydligen inte kryssa. 1,24 verkar ohyggligt högt för den och det är ju inte kul. Cafe 24 Sport / Regatta verkar vara spännande, vet du nåt om dem? Priser, lys, kvalite?
Trevlig kväll
Ifjol seglade CB66:orna med 1,21 i LYS. I samma region ligger även Skippi 650 som kunde kanske vara något. En skippi 650 sport tror jag har några pinnar fler. Fast de seglar i Tyskland med samma handikap som X79:orna (sportversionen menar jag). Det säger kanske en del hur sportbåtar värderas i LYS. Enligt de samtalen jag har haft så finns det några gubbar kvar som försöka blockera för sportbåtarna. De flesta har ett mycket högt LYS-tal det de sällan kan segla upp till. Reaktionen från seglarna är i många fall att de slutar tyvärr.
[quote]
Skippin verkar sådär, en kompis kompis sa att den var kul på undanvind men den kunde tydligen inte kryssa. 1,24 verkar ohyggligt högt för den och det är ju inte kul. Cafe 24 Sport / Regatta verkar vara spännande, vet du nåt om dem? Priser, lys, kvalite?
Trevlig kväll
[quote="Håkan"]
Alldeles riktigt, 0,89 finns inte med på kartan!
[quote]
Håkan,
Jo, jag får väl motvilligt inse fakta
Det där med att hinna in innan vinden mojnar blir i ärlighetens namn inte lätt, mitt mål för sessongen är att försöka komma före de sämsta IF:arna i mål. Egentligen att det en seger i sig att inte komma sist då den näst långsammaste båten har 0,97 mot Trissens 0,89. Skall du se "NoStatus" från fördäcket på Linjetten får du möjligtvis passa på i starten eller så får du ha förmågan att se 4002 mil runt jordklotet.....
Oavsett Trissens långsamhet skall det bli förbaskat kul att segla i år !
/Dan
Alldeles riktigt, 0,89 finns inte med på kartan!
[quote]
Håkan,
Jo, jag får väl motvilligt inse fakta
Det där med att hinna in innan vinden mojnar blir i ärlighetens namn inte lätt, mitt mål för sessongen är att försöka komma före de sämsta IF:arna i mål. Egentligen att det en seger i sig att inte komma sist då den näst långsammaste båten har 0,97 mot Trissens 0,89. Skall du se "NoStatus" från fördäcket på Linjetten får du möjligtvis passa på i starten eller så får du ha förmågan att se 4002 mil runt jordklotet.....
/Dan
Vi kanske syns på varv 3?Ravage skrev:Skall du se "NoStatus" från fördäcket på Linjetten får du möjligtvis passa på i starten eller så får du ha förmågan att se 4002 mil runt jordklotet.....
/Dan
Skämt åsido, lycka till med Trissen
Håkan

Hej,Håkan m.fl.
Uppenbarligen så har CB 66:an ett Lys-tal,men inte i årets Lys-tabell.
Vad gäller First 21.7 seglingsegenskaper hade jag mailkontakt i höstas med Micke Westin på Praktiskt Båtägande.Han borde ju veta efter sin långsegling från Frankrike.
Min fråga var hur båten gick i havssjö och hur han upplevde sjöegenskaperna.
Jag fick väl inte något riktigt konkret svar och väntade istället på testet i tidningen.
Testet var väl inte heller så positivt till hårdvindsegenskaperna,båten kränger mycket och skulle behöva ett tredje rev i kulingvindar.
Vad gäller roliga och snabba sportbåtar,så byggs det en hel del i Polen.
Bifogar en polsk länksida,där man kan hitta lite inspiration.
http://www.yacht-poland.pl/katalog/stoc ... tangoyacht
Sportbåtar är förvisso roliga och snabba att segla om man har 3-4 mans besättning,men det där vet MiniMe mer om än jag.
Jag antar att man får reva en sådan båt kraftigt i frisk vind,när man seglar ensam eller med sin fru.
Och då går det ju inte fortare än vanliga båtar.
Jag menar att sportbåtar har lågt rätande moment,när man seglar med liten besättning.
Canting kölar är ju svaret på det problemet.Det har vi ju sett i Mini-Transat,men var tog den lilla enkla båten vägen i allt detta?
Hälsningar Miwa
Uppenbarligen så har CB 66:an ett Lys-tal,men inte i årets Lys-tabell.
Vad gäller First 21.7 seglingsegenskaper hade jag mailkontakt i höstas med Micke Westin på Praktiskt Båtägande.Han borde ju veta efter sin långsegling från Frankrike.
Min fråga var hur båten gick i havssjö och hur han upplevde sjöegenskaperna.
Jag fick väl inte något riktigt konkret svar och väntade istället på testet i tidningen.
Testet var väl inte heller så positivt till hårdvindsegenskaperna,båten kränger mycket och skulle behöva ett tredje rev i kulingvindar.
Vad gäller roliga och snabba sportbåtar,så byggs det en hel del i Polen.
Bifogar en polsk länksida,där man kan hitta lite inspiration.
http://www.yacht-poland.pl/katalog/stoc ... tangoyacht
Sportbåtar är förvisso roliga och snabba att segla om man har 3-4 mans besättning,men det där vet MiniMe mer om än jag.
Jag antar att man får reva en sådan båt kraftigt i frisk vind,när man seglar ensam eller med sin fru.
Jag menar att sportbåtar har lågt rätande moment,när man seglar med liten besättning.
Canting kölar är ju svaret på det problemet.Det har vi ju sett i Mini-Transat,men var tog den lilla enkla båten vägen i allt detta?
Hälsningar Miwa
Håkan skrev: Vi kanske syns på varv 3?
Fortsätter du håna lillbaljan på det sättet kanske jag inte slutar med att spackla upp bakkanten på kölen utan fortsätter spackla upp 3 meter vattenlinje till och hivar på Ravage masten
(...och du har väl hört att man kan sätta en spann under motståndarens köl, jag var Svensk mästare i fridykning 1998 så det skall jag nog klara utan att någon märker något
Ha det gott ! /Dan (som skrapat bottenfärg hela kvällen, igen)
Då sjunker honRavage skrev:
Fortsätter du håna lillbaljan på det sättet kanske jag inte slutar med att spackla upp bakkanten på kölen utan fortsätter spackla upp 3 meter vattenlinje till och hivar på Ravage masten![]()
![]()
Ha det gott ! /Dan (som skrapat bottenfärg hela kvällen, igen)
Håkan

Jag tror nog inte att det finns så många Cafe 24 i Sverige. I Tjekien ska de vara rätt vanliga men jag vet inget om deras handikapsystem. Fick dock höra att de seglar oftast helt utan handikap.Anonymous skrev: Skippin verkar sådär, en kompis kompis sa att den var kul på undanvind men den kunde tydligen inte kryssa. 1,24 verkar ohyggligt högt för den och det är ju inte kul. Cafe 24 Sport / Regatta verkar vara spännande, vet du nåt om dem? Priser, lys, kvalite?
Trevlig kväll
På sportbåt EM 2004 kom en Cafe24 3:a och om man översätter ORC så borde en Cafe24 vara något snabbare än en Banner28 och ungefär lika snabb som en Beneteau25
Om du förstår tyska så kan följande sida vara intressant (med priser)
http://www.biehlmarin.com/pageID_867802.html
kanske 1,21??? i LYS
lyckades med 90 graders broatch ifjol. Jag var osäker om det var så mycket i situationen men fick bekräftelse av folk som såg det. Tyvärr togs det inga bilder.Miwa skrev: Sportbåtar är förvisso roliga och snabba att segla om man har 3-4 mans besättning,men det där vet MiniMe mer om än jag.
Hälsningar Miwa
Förresten glömde jag att tillägga i föra inlägg att Doghouse Marin är agent för Cafe-Yachts i Sverige. Kanske de kan säga något mer om Cafe24. Ett annat alternativt skulle kanske vara en Joker (inte den tröga sorten utom sportbåten). De finns begangnat också.