Köpa flytväst

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Re: Köpa flytväst

Inlägg av Peter_K » mån 22 jul 2013, 12:09

Så - sele, grenremmar, 275N - det blir den här då, http://www.benns.se/deckvest-275n-hamma ... c-676.aspx
Strax under 5.000 kr - bara att betala i kassan.
Alla glada och nöjda..?
8)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 22 jul 2013, 12:24

Peter_K skrev:Så - sele, grenremmar, 275N - det blir den här då, http://www.benns.se/deckvest-275n-hamma ... c-676.aspx
Strax under 5.000 kr - bara att betala i kassan.
Alla glada och nöjda..?
8)
Undrar just hur Tomas E kommer att välja väst?

Möjligtvis KAN han vara en aning besviken på denna tråd.

Vore i alla fall kul med återkoppling.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 jul 2013, 14:23

Du menar hur det urartar till "Hur många utan väst kan dansa på ett nålshuvud?"

Mitt råd: Köp en
Baltic Offshore och se till att ha ngt att kroka den i om det brallar i.
/Anders G

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 22 jul 2013, 16:33

Jösses vilket trätoämne!
Men jag kan se båda parters poänger. Alla har sina vettiga synpunkter.
Jag försöker för egen räkning bena ut det som skulle passa mig bäst och jag ser nog en uppblåsbar väst som den bästa kompromissen då den täcker alla situationer mer eller mindre bra.

Jag är helt övertygad om att de flesta MOB-situationerna sker under relativt ofarliga omständigheter. Inomskärs när man slappnar av, vid tilläggningar, segelhissningar etc och då vore en seglarväst möjligen en bättre väst att trilla i plurret i. Men, den uppblåsbara räddningsvästen tar inte livet av dig. Den kan göra ombordtagandet krångligare, men nu var det lugna situationer och det borde gå att lösa.

I allvarliga MOB-situationer, i hårt väder eller där medvetslöshet inträffar kan (den uppblåsbara) räddningsvästens flytegenskaper vara avgörande och den är därför ett självklart val i svårare förhållanden.

Integrerad sele gör den än mer mångsidig.

De flesta av oss vill nog ha en väst som duger till det mesta. Den kanske inte är bäst i alla situationer men på riktigt; hur många har en sele, en seglarväst och en traditionell räddningsväst med till var och en i båten och byter mellan dessa varefter förhållandena ändras?

Ingen västtyp kan ses som ultimat i alla lägen men den uppblåsbara blir liksom aldrig helt fel. Den integrerade selen kan förhindra MOB men när det verkligen gäller så finns flytkraften där och kanske det viktigaste; den är så smidig så den sitter förhoppningsvis på besättningen i stället för att ligga i ett stuvfack!

Det var min åsikt!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 jul 2013, 16:41

Ingen västtyp kan ses som ultimat i alla lägen men den uppblåsbara blir liksom aldrig helt fel. Den integrerade selen kan förhindra MOB men när det verkligen gäller så finns flytkraften där och kanske det viktigaste; den är så smidig så den sitter förhoppningsvis på besättningen i stället för att ligga i ett stuvfack!
Samma gäller för övrigt för en seglarväst med inbyggd sele och har då fördelen att inte behöva kontrolleras varje år.
/Anders G

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 22 jul 2013, 16:50

AndersGustafsson skrev:
Samma gäller för övrigt för en seglarväst med inbyggd sele och har då fördelen att inte behöva kontrolleras varje år.

Nej. Seglarvästen ger inte den flytkraften som behövs när "det verkligen gäller" (Läs: under svårare förhållanden; hårt väder, medvetslöshet, panik).
Nej. Seglarvästen är inte så smidig så den alltid används. Den är inte allt för klumpig men under heta sommardagar är den uppblåsbara bra mycket bekvämare.

Jag själv har just en seglarväst med integrerad sele men jag personligen tycker inte att den uppfyller riktigt samma funktion. Nr 1 har jag som tur är aldrig råkat ut för men nr 2 kan jag relatera till. Ibland åker västen av. Det handlar visserligen om komfort och självdisciplin men vi människor är som vi är, iaf jag.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 22 jul 2013, 17:24

Nej. Seglarvästen ger inte den flytkraften som behövs när "det verkligen gäller" (Läs: under svårare förhållanden; hårt väder, medvetslöshet, panik).
Nej. Seglarvästen är inte så smidig så den alltid används. Den är inte allt för klumpig men under heta sommardagar är den uppblåsbara bra mycket bekvämare.
Det stämmer. Seglarvästen är ingen räddningsväst, men i gengäld så fungerar den altid, oberoende av underhåll och klädsel och i vår båt är västen alltid på om man inte är inne i båten och även i det fallet är den inom räckhåll.

Men visst, det hela är oftast en pipa snus, så länge man har väst på, oberoende av typ. Tycker dock att man alarmerande ofta ser båtfolk helt utan väst.
/Anders G

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 22 jul 2013, 17:46

S-B A-son skrev: Undrar just hur Tomas E kommer att välja väst?
Varför skulle han vara besviken? Han indikerade ju tämligen direkt han inte ville ha en uppblåsbar väst, men de flesta här ville trycka på honom det ändå, vilket inte heller var fel, eftersom han efterlyste en diskussion om fördelar resp. nackdelar med respektive väst?
Tomas E skrev:Förtydligande:

Den flytväst jag ska köpa ska främst användas för havssegling. Eftersom det är en säkerhetsfråga är jag skeptisk mot "upplåsbara". Allt kan gå sönder, även en uppblåsningsmekanism. Alltså är jag preliminärt i första hand ute efter en med permanent flytkraft, men ser gärna en diskussion av för- och nackdelar med det ena och det andra.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 22 jul 2013, 18:26

AndersGustafsson skrev:
Det stämmer. Seglarvästen är ingen räddningsväst, men i gengäld så fungerar den altid, oberoende av underhåll och klädsel och i vår båt är västen alltid på om man inte är inne i båten och även i det fallet är den inom räckhåll.

Men visst, det hela är oftast en pipa snus, så länge man har väst på, oberoende av typ. Tycker dock att man alarmerande ofta ser båtfolk helt utan väst.

Ja, precis. Att ha västen på är förmodligen det allra viktigaste. Det är trots allt ytters få av oss som någonsin kommer hamna i en situation där en räddningsväst kommer göra en avgörande skillnad. Jag är själv en av de som då och då brister i min flytvästdisciplin då solen steker. Jag har ingen bättre förklaring till det än att det är av komfortskäl. Det är jäkligt dumt. Men av den anledningen kommer jag vid inköp av ny väst, kanske till nästa säsong, låta komfortaspekten få hög prioritet så med min kravspec vinner den uppblåsbara västen. Jag ska underhålla den väl och framför allt bära den!

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 13 aug 2013, 23:45

sator skrev:Du har inte heller svarat angående avsaknaden av grenband på din bild..
Vill inte starta debatten igen, men fick idag (eller om det var igår) svar från redaktören från Praktiskt Båtägande (som är personen som syns flytande i bilden ifråga). Sent svar pga semester.

Enligt honom är grenbandet kopplat på samtliga västar där sådant fanns (vilket var samtliga förutom en) och man hoppade direkt i bassängen från en tvåmeterssvikt och hamnade då naturligt på magen och det var inte så som Baltic påstod att man manuellt vänt sig till magliggande efter att ha hoppat i bassängen.

Allt detta enligt redaktören för tidningen alltså. Ville bara tillfoga detta, då jag nu fått klart besked i denna fråga.

Skriv svar