Pris övertro ?
Re: Pris övertro ?
http://www.blocket.se/stockholm/Hanse_3 ... ?ca=11&w=3
Hanse 315 från 2007 med begärt pris 750.000
http://www.blocket.se/malmo/Hallberg_Ra ... ?ca=11&w=3
HR 312 från 1980 med begärt pris 675.000
Även jag tycker att HR:en är mycket tilltalande, men ställer man Hansen bredvid så lutar det åt den. Slagsida. Nu gäller detta för familjesegling 4 veckor på ostkusten + ett par tävlingar. Jag sitter nog hellre i en HR mitt på havet.
Även jag tycker att HR:en är mycket tilltalande, men ställer man Hansen bredvid så lutar det åt den. Slagsida. Nu gäller detta för familjesegling 4 veckor på ostkusten + ett par tävlingar. Jag sitter nog hellre i en HR mitt på havet.
Jag syftar på Guitars Video
Vi låg bredvid dem i Wasahamnen och sedan höll vi nästan på att hinna ikapp dem vid öregrund, båten kom från Söderhamn.
Fin båt, det finns en hemsida om båtarna sailstarck.com
Vi låg bredvid dem i Wasahamnen och sedan höll vi nästan på att hinna ikapp dem vid öregrund, båten kom från Söderhamn.
Fin båt, det finns en hemsida om båtarna sailstarck.com
Glöm inte bort att budgetera för nytt teakdäck (vilket dom flesta har!) på en begagnad Orust båt från 80-talet , ofta mycket jobb och otrevliga kostsamma överraskningar.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Gamla båtar med teakdäck är ändå värsta kostnadsfällan. Då teakdäcket är fastskruvat har ofta vatten trängt ned i däcket. Om distansmaterialet är balsa så kan det ha blivit ruttet lite här o där. Det problemet har man ju knappast på en nyare båt utan teakdäck.. nä.. gamla båtar ligger allt lite för högt i pris för att det ska verka prisvärt i förhållande till nyare båtar.
Nu är det väl så att dom flesta båtar utom just Orustbyggen levereras utan teakdäck även dom från 80-talet !friseglarn skrev:Gamla båtar med teakdäck är ändå värsta kostnadsfällan. Då teakdäcket är fastskruvat har ofta vatten trängt ned i däcket. Om distansmaterialet är balsa så kan det ha blivit ruttet lite här o där. Det problemet har man ju knappast på en nyare båt utan teakdäck.. nä.. gamla båtar ligger allt lite för högt i pris för att det ska verka prisvärt i förhållande till nyare båtar.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Håller med Tordmulen, del flesta har inte teakdäck. Jag anslöt till tidigare kommentar om att man skulle budgetera för att lägga om teakdäck, o kanske att distansmaterialet också kanske var i farozonen. Inget teakdäck - inget problem. Vilka kostnadsposter kan annars dycka upp med gamla båtar, utöver risk för ruttet däck på skruvad teak, vad kan det vara? Sån´t man kanske undviker med ny. Byte av segel? Motorbyte? Osmos? Byte av stående och löpande rigg? Elektroniktrassel? Värmartrassel? Byte av dynor:) Många stora och små saker behöver hela tiden åtgärdas med gamla båtar. En del saker är kostsamma en del tidskrävande. Många sådana kostnader och tidstjuvar slipper man med nyare båt. Det är värt en högre prisminskning över åren kanske... så om nya båten inte är så mycket dyrare än gamla båten så väljer jag nog den nyare båten. Trots högre pris kanske det blir billigare. Sen kan det hända att den nyare båten seglar bättre också...
Men själv har jag en (egentligen två hela och en andelsbåt, men jag nämner bara båten som ligger närmast) liten sjuttiotalsbåt... kostar nästan inget, tappar inget värde, ingen utrustning och aning obekväm. Seglar inte så bra heller faktiskt. Men billig och pålitlig i alla fall.
Men själv har jag en (egentligen två hela och en andelsbåt, men jag nämner bara båten som ligger närmast) liten sjuttiotalsbåt... kostar nästan inget, tappar inget värde, ingen utrustning och aning obekväm. Seglar inte så bra heller faktiskt. Men billig och pålitlig i alla fall.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Håller med Tordmulen, del flesta har inte teakdäck. Jag anslöt till tidigare kommentar om att man skulle budgetera för att lägga om teakdäck, o kanske att distansmaterialet också kanske var i farozonen. Inget teakdäck - inget problem. Vilka kostnadsposter kan annars dycka upp med gamla båtar, utöver risk för ruttet däck på skruvad teak, vad kan det vara? Sån´t man kanske undviker med ny. Byte av segel? Motorbyte? Osmos? Byte av stående och löpande rigg? Elektroniktrassel? Värmartrassel? Byte av dynor:) Många stora och små saker behöver hela tiden åtgärdas med gamla båtar. En del saker är kostsamma en del tidskrävande. Många sådana kostnader och tidstjuvar slipper man med nyare båt. Det är värt en högre prisminskning över åren kanske... så om nya båten inte är så mycket dyrare än gamla båten så väljer jag nog den nyare båten. Trots högre pris kanske det blir billigare. Sen kan det hända att den nyare båten seglar bättre också...
Men själv har jag en (egentligen för tillfället två hela båtar och dessutom en andelsbåt, men jag nämner bara båten som ligger närmast) liten sjuttiotalsbåt... kostar nästan inget (om jag bortser från nya segel, ny löpande rigg os v), tappar inget värde, ingen utrustning och aning obekväm. Seglar inte så bra heller faktiskt. Men billig och pålitlig i alla fall. Men med den bakgrunden ser jag ändå tjusningen i en nyare båt.
Men själv har jag en (egentligen för tillfället två hela båtar och dessutom en andelsbåt, men jag nämner bara båten som ligger närmast) liten sjuttiotalsbåt... kostar nästan inget (om jag bortser från nya segel, ny löpande rigg os v), tappar inget värde, ingen utrustning och aning obekväm. Seglar inte så bra heller faktiskt. Men billig och pålitlig i alla fall. Men med den bakgrunden ser jag ändå tjusningen i en nyare båt.
Jo det tycker jag...Guitar Nilsson skrev:Det var väl inga orimliga prisspann, om skicket skiljer stort?Pelle-48 skrev:Pris övertro? Javisst en del är verkligen optimister eller vad tycker ni om detta. Jag kollade just på Blocket:
Ballad billigast 135 000 och dyrast 272 000 (skillnad tex motor MD6B och 3cyl Perkins, rullgenua på den dyraste)
Comfort 30 billigast 135 000 och dyrast 295 000....
Jag tror helt enkelt det är köparens marknad. Båda är 1976 år modell och det har kommit många större bekvämare båtar sen dess. Vem vill inte ha 137 000 kvar som man kan bestämma vad det ska användas till?
Utvecklingen har gått framåt...
Generellt sett är nyare båtar snabbare, med lättare segelhantering och med bättre utnyttjade utrymmen.
Högre pris? Tja, jämför köpkraft vs inköpspris på 80 -tal och idag.
Annars blir det äpplen och päron.
Generellt sett är nyare båtar snabbare, med lättare segelhantering och med bättre utnyttjade utrymmen.
Högre pris? Tja, jämför köpkraft vs inköpspris på 80 -tal och idag.
Annars blir det äpplen och päron.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Som någon skrev...marknaden bestämmer.....relativt sett har säkert nybåtspriserna sjunkit ....speciellt om man tittar på bavaria etc...en sak är att titta på hur mycket båt man får för pengarna (prestanda, utnyttjade utrymmen etc) vid inköp...en annan sak är vad hela kalaset kostar i slutändan....vissa nya båtar sjunker i pris och då även under ett längre perspektiv----ser man på orust byggene och andra kvalitetsbyggen med gott rykte så verkar det vara en bättre affär en att ha pengarna på banken......marknaden verkar resonera på ett annat sätt än bara se vad man får för pengarna vid inköpstillfället 
Ja det är frågan om den har det.....stangen skrev:Utvecklingen har gått framåt...
När man pratar om snabbare så är det ju marginella skillnader. I faktiska mått, så för alla som inte har nån tävlingsinstinkt, spelar det ju väldigt liten roll. Segelhanteringen är ju beroende på vilken båt vi pratar om, alla äldre båtar är ju inte utrustade med jättegenuor. Utrymmena är onekligen mycket större eftersom det verkar vara prioritet nr 1 när man konstruerar båtar idag. Detta för ju med sig att andra egenskaper ofta får stryka på foten. För normalt semesterbruk spelar detta en mindre roll, men man bör vara medveten om att inte allt är bättre med nya båtar.
Här är några nybåtspriser (gissar att man fick två segel....)Filip skrev:Som någon skrev...marknaden bestämmer.....relativt sett har säkert nybåtspriserna sjunkit ....speciellt om man tittar på bavaria etc...en sak är att titta på hur mycket båt man får för pengarna (prestanda, utnyttjade utrymmen etc) vid inköp...en annan sak är vad hela kalaset kostar i slutändan....vissa nya båtar sjunker i pris och då även under ett längre perspektiv----ser man på orust byggene och andra kvalitetsbyggen med gott rykte så verkar det vara en bättre affär en att ha pengarna på banken......marknaden verkar resonera på ett annat sätt än bara se vad man får för pengarna vid inköpstillfället
HR 24 52 000 1977
HR 26 106 000 1979
Monsun 178 000 1979
Rasmus 249 000 1979
HR 352 311 000 1979
Maxi 84 130 000 1979
Maxi 87 156 000 1979
Maxi 95 198 000 1979
Maxi 108 299 000 1979
Ballad 157 000 1979
HR24 Misil II är ju den som fallit men för övrigt har det gått upp för HR.
95 och 108 borde ha gått upp mest för Maxi.
Jag tror man tenderar att vara för generell i diskussionen och att underhållskostnaderna inte nödvändigtvis måste vara höga på en 30 år gammal båt:
Det kan mycket väl vara så att en 80-talsbåt har både nyare segel och motor än en från 2000. De flesta system har en livslängd på 10-20 år och mycket kan alltså vara utbytt och nytt.
Och det finns en annan aspekt - fler båtar från 70-80-talen går att skruva isär.
- Förr eller senare måste motorn ut - går det att bereda väg med skruvmejsel eller behövs tigersågen?
- Förr eller senare börjar det läcka från taket - kan man lossa några lister och ta ner en innertaksskiva eller måste man börja borra/såga i innertaksmodulen?
- När laminatskivan i pentryt blivit ful, går den att skruva loss underifrån för byte eller är den ohjälpligt limmad och spikpistolad till en fastplastad modul som istället måste sågas sönder?
Det här ju bara några exempel på åtgärdrer som måste göras på alla båtar, förr eller senare. Och skillnaden i kostnaden för samma jobb kan vara enorm mellan två båtar, beroende på konstruktionen.
Jag vill inte på något sätt lägga ved på brasan "allt var bättre för, ju förr dess bättre". Men när rationellt byggda, massproducerade båtar från det sista decenniet så småningom blir äldre och börjar kräva mer genomgripande underhåll blir det dyrare än på mången gammal båt.
Det kan mycket väl vara så att en 80-talsbåt har både nyare segel och motor än en från 2000. De flesta system har en livslängd på 10-20 år och mycket kan alltså vara utbytt och nytt.
Och det finns en annan aspekt - fler båtar från 70-80-talen går att skruva isär.
- Förr eller senare måste motorn ut - går det att bereda väg med skruvmejsel eller behövs tigersågen?
- Förr eller senare börjar det läcka från taket - kan man lossa några lister och ta ner en innertaksskiva eller måste man börja borra/såga i innertaksmodulen?
- När laminatskivan i pentryt blivit ful, går den att skruva loss underifrån för byte eller är den ohjälpligt limmad och spikpistolad till en fastplastad modul som istället måste sågas sönder?
Det här ju bara några exempel på åtgärdrer som måste göras på alla båtar, förr eller senare. Och skillnaden i kostnaden för samma jobb kan vara enorm mellan två båtar, beroende på konstruktionen.
Jag vill inte på något sätt lägga ved på brasan "allt var bättre för, ju förr dess bättre". Men när rationellt byggda, massproducerade båtar från det sista decenniet så småningom blir äldre och börjar kräva mer genomgripande underhåll blir det dyrare än på mången gammal båt.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Är inte de äldre HR och Najad rejält underriggade? Snudd på att borde kallas motorseglare?GaryGary skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Hanse_3 ... ?ca=11&w=3
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Man ser allt oftare äldre HR/Najad och dylika båtar som bytt till längre rigg och det är faktiskt ingen dum idé. Är båten 30 år så bör man se över rigg/vant ändå och tycker man att pärlan i övrigt är bra får man ju bättre seglingsegenskaper med mer segelyta till en kostnad på kanske 10% av båtens värde. Ofta kan man samtidigt få till bättre revsystem och kanske 2 spridare istället för 1 och rimligare mastdimension på köpet.
Vi gjorde så på (den underriggade) OE:n i mitten på 90-talet och fick en helt ny båt i lättvind med bibehållet goda sjö- och hårdvindsegenskaper.
//Niklas S
Vi gjorde så på (den underriggade) OE:n i mitten på 90-talet och fick en helt ny båt i lättvind med bibehållet goda sjö- och hårdvindsegenskaper.
//Niklas S