Herr Q skrev:
Helt klart är att det finns två hemmagjorda regler som ställer till det för både seglare och andra:
Den ena är uppfattningen att "gott sjömanskap" innebär att man startar motorn genast det blir trångt eller motigt. Helt fel, och att fantisera om att man genom att segla "inte får hindra säker genomfart" etc för en liten motorbåt eller segelbåt är ju bara trams. I många segelbåtar är seglen "bästa motorn" - så är det bara.
Den andra korkade sedvanan är att yrkessjöfart har företräde. Är det något som skapar oreda och farliga situationer är det detta - där färjeskeppare "tutar tre" och backar rakt in i småbåtar, skiter i väjningsregler eller går i hög fart och med stora svall nära småbåtar. Det är ett fåtal sådana stollar som märks, men varje aningslös fritidsbåtsnisse som menlöst säger "han seglar ju för sitt bröd" är litet delaktig i problemet.
//HQ
Helt klart för mig när jag läser denna tråd, är att obligatoriskt båtkörkort verkligen är någonting bra. Även om man tydligen missuppfattar saker om man läser på varje år också..
IS regel 9:
I trånga farleder är man skyldig att hålla sig så långt till styrbord som säkerheten medger.
I en kommentar till regeln skriver sjöfartsverket:
"Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sim framkomlighet, men får INTE göra detta så mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera"
Då blir det alltså att starta hjälpmotorn eller välja annan väg.
Detta taget ur läroboken "Navigering och Sjömanskap"
Alltså. Man kan inte kryssa hur som helst i trånga sund och farleder om det kommer mycket mötande trafik.
Sen utöver reglerna, jag tycker det är helt ok att flytta mig för skärgårdsbåtarna eller fiskebåtarna när dom kommer. Här på västkusten så myllrar det av fritidsbåtar på sommaren, och reguljärtrafiken i södra skärgården i Göteborg hade aldrig kommit fram om dom skall väja för varenda segelbåt och motorbåt som kommer åkandes. Jag förstår om dom åker kortaste vägen och har inga problem att ta ett extra slag för att underlätta för dom. Tycker man det är ok att kryssa i trånga farleder så måste väl det vara enklaste saken i världen att ta ett slag extra för att underlätta för yrkestrafiken?.