På kryss i smala sund.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 14 jul 2006, 12:52

Anonymous skrev:I Tyskland verkar man ha gjort avsteg från de internationella väjningsreglerna i vissa farleder!
Vilket bland annat innebär, som jag tolkat det, att tex kryssande båtar i farled alltid är väjningspliktiga.
Läs mer här om ni kan förstå danska
http://www.sejlsport.dk/sw21609.asp

/B
Inte för att jag kan danska så bra men jag tror "krydser" betyder korsar, INTE kryssar. Is så fall verkar reglera ug- som i en trafiksepareringszon.
/Lars j

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » fre 14 jul 2006, 15:45

Anonymous skrev:
Anonymous skrev:I Tyskland verkar man ha gjort avsteg från de internationella väjningsreglerna i vissa farleder!
Vilket bland annat innebär, som jag tolkat det, att tex kryssande båtar i farled alltid är väjningspliktiga.
Läs mer här om ni kan förstå danska
http://www.sejlsport.dk/sw21609.asp

/B
Inte för att jag kan danska så bra men jag tror "krydser" betyder korsar, INTE kryssar. Is så fall verkar reglera ug- som i en trafiksepareringszon.
/Lars j
Jo då. Krydser i maritim forstand på danska betyder kryssar på svenska och korsar betyder at krydse, tx en väg eller en segelrende for båtar med stor djüpgang.

sommarhälsning
Steen
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 14 jul 2006, 15:46

OK Peter i Misilen, när du tvunget vill så jag kan inte låta bli.
Jag börjar att be om ursäkt till övriga om den låga nivå det här har hamnat på.

Jag börjar med det viktigaste. Jag har ALDRIG påstått att väjningsreglerna inte gäller. De gäller alltid oavsett vilken situation som uppkommer.Vad jag däremot påstår är nedanstående som jag gång på gång har upprepat. Jag har möjligtvis formulerat mig slarvigt emellanåt....
Jojje skrev:Jag anser fortvarande att de flesta väjningssituationer kan undvikas innan de uppkommer. Genom att jag använder "sunt förnuft" och planerar mina slag mot mötande båtar. Jag hävdar också att det är fel att "In absurdum" använda väjningsreglerna. Detta kan också generera farliga situationer. Tänk bara på hur många kollisioner som sker på kappseglingsbanorna.

Nu till ditt inlägg där du använder din fantasi (mycket imponerande för övrigt) för att bevisa att jag är ett pucko och du ett seglarorakel.
Misil no87 skrev:
Jojje skrev:Jag tror inte att jag lyckades få fram andemeningen i mitt budskap riktigt. Jag får nog gå någon kurs i skriftlig kommunikation. Jag gör ett sista försök.
Jag är rätt övertygat att de flesta förstår vad du skriver, det är det att alla inte delar din åsikt.
Svar: Nej Peter du har inte förstått (i alla fall inte allt) vad jag menar, detta bevisas både ovan ock nedan.
Misil no87 skrev:
Jojje skrev:1. Självklart gäller väjningsreglerna i alla lägen när det blir kniviga situationer. Och vi hamnar på kollisionskurs. Annars går det som många påpekat åt h***e.
Ja, där är vi överens. Om det inte uppstår någon situation finns det lksom inget att väja för...
Svar: Precis, det är ju detta som är hela hållhaken i min argumentation. Om vi genom "Sunt förnuft" undviker att hamna i väjningssituationer så behöver vi ju inte väja. (Sedär vi är ju nästan överens) :wink: .
Misil No87 skrev:
Jojje skrev:2. 99 gånger av 100 finns det så mycket plats och tid på havet att dessa situationer inte behöver uppstå. T.e.x att jag tar ut slaget 20 meter till innan jag slår och på så vis anpassar mig efter situationen och inte hamnar i vägen. Oavsett om jag skulle ha rätt till väg senare eller ej.
Jag slår ju inte in framför en länsande båt bara för att jag råkar ha rätt till väg. Om jagpå kryss i ett smalt sund kört för fulla ställ för styrbord rätt in i en hög av länsande båtar så hade det slutat illa oavsett hur duktiga vi är på att följa reglerna.
Visst, men den ursprungliga undran från dig var hur det kommer sig att folk tittar surt på dig när du kryssar i trånga sund. Min gissning är att det beror på att du kanske inte fullt ut följer de väjningsregler som finns utan att du genom ditt 'förnuftiga tänkande' skapar oklara situationer som leder till förvirring för alla utom de som råkar befinna sig i din båt.
Svar: Nu tar du dig plötsligt friheten att anta hur jag beter mig när jag är på sjön. Hur i hela värden kan du ha någon aning om det. Jag har genom hela livet kappseglat en hel del och anser mig ha alla väjningsregler i ryggmärjen. Så jag är tämligen övertygad om att jag väjar som jag skall.

Det som förvånade mig och som för övrigt skapade detta inlägg var de sura miner jag fick när jag kryssade i ett smalt sund. Surast av alla var en norrman i en Bavaria som hann i kapp mig för motor och som för en stund vackert fick vänta bakom mig. Den mannen var inte glad. Hade också problem med diverse motorbåtar som inte förstod vart jag var påväg och körde kors och tvärs och sedan gjorde ironiska miner när de väl kom förbi. Hade också problem med en länsande båt som bytte vägval säkert 7 gånger innan han bestämde sig.

Misil no87 skrev:Har du förståelse för VARFÖR det finns regler?
Vore det inte mer förnuftigt om du följde de förordningar som finns?
I vilka situationer anser du dig har mer rätt till väg trots att du har väjningsplikt enligt reglerna?
Svar: Jag förstår överhuvudtget inte vad du menar med dessa tre frågor. Som du säkert har förstått efter att ha läst detta inlägg så har jag samma åsikt som du i alla tre fallen, och det är det jag ängnat mina tre sista inlägg för att förklara för dig men jag verkar inte riktigt nå ända fram.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » fre 14 jul 2006, 16:00

Jag skrev tydlígen ett lite för långt inlägg så slutet kom inte med. Men det fortsätter på ungefär samma sätt. Peter anklagar mig för saker som han antar att jag står för men det råkar vara så att jag håller med honom. Men det hjälper väl inte han kommer väl på något nytt att hacka på, suck........
/ Jojje

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » lör 15 jul 2006, 23:24

Man undrar litet stillsamt bara hur trafiken på våra vägar skulle te sig om man hade lika vacklande respekt för höger/vänster - lämna företräde etc - som en del sjäfarare på den här sidan tycks ha?? Men, visst. Det är säkert okey att praktisera lite gammal god vänstertrafik ibland - om situationen så påkallar förstås. Bara att hoppas att alla gör liadant förstås i alla situationer.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 16 jul 2006, 23:46

Bevare mig väl.

Skall nu inte segelbåtar få segla, och skall man ersätta klara och tydliga sjövägsregler med eget hopkok? Vart är världen på väg...

Det är väl alldeles klart att med gott omdöme och viss förtänksamhet slipper man de närsituationer som reglerna skall ge anvisningar för, men i trånga sund och farleder är det enklast och bäst att följa dem. Man gör bäst i att vara så förutsägbar som möjligt. Det blir man enklast om man följer reglerna. Fast då måste man förstås kunna dem. Det undrar jag om alla gör? Själv läser jag på, varje år (vår).

Helt klart är att det finns två hemmagjorda regler som ställer till det för både seglare och andra:

Den ena är uppfattningen att \"gott sjömanskap\" innebär att man startar motorn genast det blir trångt eller motigt. Helt fel, och att fantisera om att man genom att segla \"inte får hindra säker genomfart\" etc för en liten motorbåt eller segelbåt är ju bara trams. I många segelbåtar är seglen \"bästa motorn\" - så är det bara.

Den andra korkade sedvanan är att yrkessjöfart har företräde. Är det något som skapar oreda och farliga situationer är det detta - där färjeskeppare \"tutar tre\" och backar rakt in i småbåtar, skiter i väjningsregler eller går i hög fart och med stora svall nära småbåtar. Det är ett fåtal sådana stollar som märks, men varje aningslös fritidsbåtsnisse som menlöst säger \"han seglar ju för sitt bröd\" är litet delaktig i problemet.

//HQ

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 17 jul 2006, 12:16

Ett kort svar till 'Jojje!'
Jag anser att det förnuftigaste är att följa de reglerna som finns. På så sätt ökar man chansen att den andra personen som är inblandad i situationen - även om det är lååååångt kvar till själva kollissionen så kallar jag det situation här - faktiskt fattar vad man håller på med, gärna genom att visa stor tydlighet att man avser att väja. Det jag vänder mig mot är många - kanske inte du, vilket jag fått intryck av - tror att det förnuftigaste är att använda sitt eget förnuft före reglerna, och som jag tidigare skrivit ligger faran i det att ditt förnuft finns i din båt och mitt i min båt men om vi väjer efter samma mönster (reglerna...) så blir det allt som oftast bra i slutändan.

Överens?
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 17 jul 2006, 23:56

Herr Q skrev:
Helt klart är att det finns två hemmagjorda regler som ställer till det för både seglare och andra:

Den ena är uppfattningen att "gott sjömanskap" innebär att man startar motorn genast det blir trångt eller motigt. Helt fel, och att fantisera om att man genom att segla "inte får hindra säker genomfart" etc för en liten motorbåt eller segelbåt är ju bara trams. I många segelbåtar är seglen "bästa motorn" - så är det bara.

Den andra korkade sedvanan är att yrkessjöfart har företräde. Är det något som skapar oreda och farliga situationer är det detta - där färjeskeppare "tutar tre" och backar rakt in i småbåtar, skiter i väjningsregler eller går i hög fart och med stora svall nära småbåtar. Det är ett fåtal sådana stollar som märks, men varje aningslös fritidsbåtsnisse som menlöst säger "han seglar ju för sitt bröd" är litet delaktig i problemet.

//HQ
Helt klart för mig när jag läser denna tråd, är att obligatoriskt båtkörkort verkligen är någonting bra. Även om man tydligen missuppfattar saker om man läser på varje år också..

IS regel 9:

I trånga farleder är man skyldig att hålla sig så långt till styrbord som säkerheten medger.
I en kommentar till regeln skriver sjöfartsverket:
"Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sim framkomlighet, men får INTE göra detta så mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera"
Då blir det alltså att starta hjälpmotorn eller välja annan väg.

Detta taget ur läroboken "Navigering och Sjömanskap"

Alltså. Man kan inte kryssa hur som helst i trånga sund och farleder om det kommer mycket mötande trafik.

Sen utöver reglerna, jag tycker det är helt ok att flytta mig för skärgårdsbåtarna eller fiskebåtarna när dom kommer. Här på västkusten så myllrar det av fritidsbåtar på sommaren, och reguljärtrafiken i södra skärgården i Göteborg hade aldrig kommit fram om dom skall väja för varenda segelbåt och motorbåt som kommer åkandes. Jag förstår om dom åker kortaste vägen och har inga problem att ta ett extra slag för att underlätta för dom. Tycker man det är ok att kryssa i trånga farleder så måste väl det vara enklaste saken i världen att ta ett slag extra för att underlätta för yrkestrafiken?.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 18 jul 2006, 15:06

Svar till Peter i Misilen,

Japp jag tror faktiskt att vi är någorlunda överens.
/ Jojje

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 23 jul 2006, 21:41

Anonymous skrev: I trånga farleder är man skyldig att hålla sig så långt till styrbord som säkerheten medger.
I en kommentar till regeln skriver sjöfartsverket:
"Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sim framkomlighet, men får INTE göra detta så mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera"
Då blir det alltså att starta hjälpmotorn eller välja annan väg.

Detta taget ur läroboken "Navigering och Sjömanskap"

Alltså. Man kan inte kryssa hur som helst i trånga sund och farleder om det kommer mycket mötande trafik.

Sen utöver reglerna, jag tycker det är helt ok att flytta mig för skärgårdsbåtarna eller fiskebåtarna när dom kommer. Här på västkusten så myllrar det av fritidsbåtar på sommaren, och reguljärtrafiken i södra skärgården i Göteborg hade aldrig kommit fram om dom skall väja för varenda segelbåt och motorbåt som kommer åkandes. Jag förstår om dom åker kortaste vägen och har inga problem att ta ett extra slag för att underlätta för dom. Tycker man det är ok att kryssa i trånga farleder så måste väl det vara enklaste saken i världen att ta ett slag extra för att underlätta för yrkestrafiken?.
Det är alldeles korrekt att man skall hålla sig till styrbordssidan i trång farled - men vad är trångt, och i så fall för vem? En 200 meter bred prickad led är trång för en Finlands- eller Danmarksfärja, medan den är ett salsgolv för fritidsbåtar... Regeln innehåller redan från början en öppning om säkerhet; säker framfart för en segelbåt innebär ibland (rätt ofta?) att man seglar - att sätta igång en utombordare eller en svag hjälpmotor är ibland inget alternativ alls, och i många fall ett osäkrare alternativ till att segla. I de fall en ombordläggningssituation uppstår med efterföljande kollision torde skulden fördelas (det är rent allmänt förbjudet att kollidera) men att en motorbåt (eller flera på rad, sk "norsk eskader") skulle kunna hävda bättre rätt till halva farleden än en (mötande) kryssande segelbåt finns ju liksom inte. "Onödigtvis" och "allvarligt" är operativa ord i skrivelsen och det kan knappast vara "onödigt" att segla effektivt eller "allvarligt" att behöva gira eller sakta ner farten om man är väjningsskyldig. Snarare skall regeln tolkas som att segelbåtar inte har ensamrätt till att gå i leden och inte aktivt får trakassera motorbåtar.

Att man för sin egen överlevnad måste se upp med ett antal färjeskeppare är jag den förste att medge, men att acceptera detta som en sund och lämplig sedvänja gör jag icke. Sjövägsreglerna ger helt rimliga och rättvisa möjligheter att ta sig fram för envar och några förvirrande tillägg skall man inte ha.

Men, menar du att man genom förtänksamhet och viss planering gör sitt bästa för att undvika onödiga närsitiuationer är jag givetvis helt med. Men när de inte kan undvikas skall man kunna lita på att alla inblandade följer regelverket till punkt och pricka.

//HQ

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 24 jul 2006, 12:44

Misil no87 skrev:Det finns säker de som hävdar att du bryter mot §9b i de Internationella Sjövägsreglerna:
"Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled."
http://www.shipadm.com/upload/Pdf-Gemen ... rifter.pdf
jag har varit på semester och tänkte lägga till mina synpunkter...
Regeln menar väl att mindre båtar ska hålla sig undan för båtar som endast kan föras i farled. Om även segelbåten är tvungen att anväda farleden så blöir den väl också fartyg, som kan säkert framföras inom trång farled.... :?:

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 24 jul 2006, 21:08

Det verkar som om de flesta har glömt regel nr 1. Båda fartygen har skyldighet att se till att kollision inte uppstår. Det innebär att man inte kryssar in i högar av mötande båtar. Håll så långt avstånd som möjligt.
Det är tyvärr alltför många som tror att det är som att köra bil. Man kör aldeles för nära och väjer alldeles för sent. Dessutom då tror många att man kan följa GPSen som ett TV-spel och glömmer att titta framåt överhuvudtaget. Eller så sitter man uch trycker på alla knappar och glömmer att titta framåt.

Visa tydligt att ni tänker väja och i god tid.
Båda båtarna har som sagt skyldighet att se till att kollision inte uppkommer, dvs båda kan behöva väja om situationen så kräver.

Stefan

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 25 jul 2006, 15:36

Jo, det finns en del kommentarer till regeln som besvarar de ovanstående frågorna:
\"Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i betydligt bredare farvatten.
Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna
till ett trafiksepareringssystem.
a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad. Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.
Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.
b.-d. Mindre fartyg får inte hindra genomfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Några gränser för fartygsstorleken eller farledernas bredd kan inte anges utan måste bedömas från fall till
fall. Ett stort fartyg blir utan tvekan hindrat, om det måste stoppa, gira eller backa i en trång passage för ett betydligt mindre fartyg. Uttrycket \"ej hindra\" behandlas i regel 8 f.
e. Enligt regel 13 är upphinnande fartyg alltid skyldigt att hålla undan för upphunnet fartyg. I de fall det vid en förbipassage i trång farled erfordras medverkan från det upphunna fartyget, så är detta skyldigt att medverka t ex genom att hålla åt sidan eller sakta farten, om det signalerat
jakande enligt regel 34 c 2). Detta betyder emellertid inte att det upphunna fartyget på något vis tar på sig ansvaret för att platsen eller trafiksituationen medger passage eller ens är lämplig för detta. Ansvaret för förbipassagen vilar helt på det upphinnande fartyget, under förutsättning att det upphunna fartyget vidtagit de åtgärder som ankommer på det utan att därigenom utsätta sig självt för någon fara. En jakande svarssignal måste tolkas som att det upphunna fartyget är berett
på att bli passerat och skall göra vad det kan för att underlätta passagen, medan däremot en nekande svarssignal betyder att det av någon orsak motsätter sig denna. Ifall det upphunna fartyget av någon orsak som kan bedömas vara obekant för det upphinnande fartyget och som
bedöms innebära en risk för detta, t ex ett hastigt uppdykande fartyg på kontrakurs eller en liten båt på kort avstånd på skärande kurs, får man nog anse att det tillhör gott sjömanskap att upplysa det upphinnande fartyget om saken, antingen per VHF eller genom att avge nekande svarssignal enligt regel 34 d.
f. Jämför SjöTK 2 kap. 8 – 9 §§.\"

...och självklart gäller Regel 1 i alla lägen!
Alla borde ha skägg

Skriv svar