Septitankskonstruktion

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Minne
Platinamedlem

Re: Septitankskonstruktion

Inlägg av Minne » mån 26 mar 2012, 23:56

AndersGustafsson skrev:
("fästa")
Det där fattade nog ingen västsvensk :) "klistermärke", med en gullig säl på :)

Du får ursäkta mig. Vi finlandssvenskar vet inte alltid hur allt nuförtiden heter i Sverige.

Men jag försökte ju i alla fall. Skulle jag ha sagt det som vi finlandssvenskar brukar så skulle jag ha använt det finska ordet "tarra" och det skull ni inte ha förstått överhuvudtaget.

Mvh

Minne

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 27 mar 2012, 08:47

Ta det inte så allvarligt, jag blev nästan förvånad att du inte skrev "tarra" :)

Däremot kan det bli problem då man hittar på egna ord i onödan. Jag tycker personliger att det är kul att be en västsvensk gå ned till bykstugan och hämta ett ämbar (jo båda orden finns i SAOL), däremot blir jag litet tveksam mot ord som "botten" (mall) och "brukssystem" (operativsystem).

Edit: SAOB = Svenska Akademiens Ordlista. Finns även på nätet och tar även upp dialektala ord och finlandssvenska är en dialekt av det Svenska språket.
/Anders G

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 27 mar 2012, 15:00

Fråga till Minne.

Efter att ha läst en del på den länk du lade in lite tidigare hittar jag i stort sett bara samma grundläggande information som alltid, att det är förbjudet att tömma tankarna...osv, såvida man inte är tolv sjömil från närmaste strand (vilket är en dramatisk skärpning av vad lagen egentligen säger) osv osv.
Men inte ett ord om någon seriös uppföljning av hur förbudet efterlevs i verkliga livet. Det verkar finnas ett avsevärt antal sugtömningsstationer i Finland, och de skall tömmas och havsvattnet med litegrann mänskliga tillsatser ska transporteras til reningsverk och allt kostar pengar per liter. Eller ton snarare, och alla ska ha betalt och de måste visa underlag på vad de transporterat iväg, antingen per tankbil eller via avloppsnätet.
Så frågan är om det finns någon uppföljning av hur mycket som kommer från båtar med toalett eller om det är och förblir politiskt korrekt önsketänkande baserat på moralism och överdrifter?

Alltmedan tvåhundra millioner människor runt Östersjön, och ett enormt jordbruk och skogsbruk och industrisystem fortsätter med business as usual, då och då litegrann förbättrat när EU-bidrag finansierar det.
Och som jag tror, påspätt av alla båtägare som passar på när de tar ett dopp eller har andra möjligheter i stället för tanken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 27 mar 2012, 15:51

Maxi33 skrev: ...
Så frågan är om det finns någon uppföljning av hur mycket som kommer från båtar med toalett eller om det är och förblir politiskt korrekt önsketänkande baserat på moralism och överdrifter?
...
Vad jag frågar mig då, är hur svaret på den frågan påverkar septitankens konstruktion. Gör det det det?

:o
/T

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 27 mar 2012, 16:17

Nä, T, jag får väl medge att frågan om hur många finska tankar vars ägare suger inte i sig påverkar konstruktionen av tanken som sådan.
Däremot kan nästa steg i förbudsprocessen göra det, när det blir förbjudet att överhuvudtaget ha en ventil till utsidan, annat än en plomberad sådan.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 27 mar 2012, 16:38

Maxi33 skrev:Nä, T, jag får väl medge att frågan om hur många finska tankar vars ägare suger inte i sig påverkar konstruktionen av tanken som sådan.
Däremot kan nästa steg i förbudsprocessen göra det, när det blir förbjudet att överhuvudtaget ha en ventil till utsidan, annat än en plomberad sådan.

MVH
Håkan
Den dagen, den sorgen.
Det händer aldrig att du känner dig lite tjatig, Håkan?

/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 27 mar 2012, 16:58

Den dagen det blir inopportunt att diskutera ett ämne, då skall man verkligen göra det !

Om det nu finns folk som tycker att det diskuterade beslutet är tramsigt och
ineffektivt, skall vi då bara ge upp ??? Eller inte ens kunna diskutera alternativen ?

Vill man inte delta i debatten går det alldeles utmärkt att ignorera den, men så länge
det finns skilda uppfattningar som dessutom försöker påverka varandra, då har vi
en konstruktiv dialog.

Debatten som jag uppfattar den är inte om rätten att skitna ner, utan debatten
gäller hur man skall minska totala belastningen på miljön. Här skiljer sig uppenbarligen
åsikterna.

Mera debatt !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 27 mar 2012, 17:49

peterh skrev:Den dagen det blir inopportunt att diskutera ett ämne, då skall man verkligen göra det !

Om det nu finns folk som tycker att det diskuterade beslutet är tramsigt och
ineffektivt, skall vi då bara ge upp ??? Eller inte ens kunna diskutera alternativen ?

Vill man inte delta i debatten går det alldeles utmärkt att ignorera den, men så länge
det finns skilda uppfattningar som dessutom försöker påverka varandra, då har vi
en konstruktiv dialog.

Debatten som jag uppfattar den är inte om rätten att skitna ner, utan debatten
gäller hur man skall minska totala belastningen på miljön. Här skiljer sig uppenbarligen
åsikterna.

Mera debatt !
Jag startade den här tråden för att få reda på om det fanns nån standard för septitankar som ska tömas med sug. Oavsett anledningen till att ha en tank och oavsett anledningen till att i så fall tömma den med sug.
Lagen om förbud mot utsläpp av toaavfall har diskuterats i fyrtioelva andra trådar hittills, trådar som oftast haft som ämne att diskutera just den lagen. T.ex den här http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=6&t=8592
Men visst, det står väl var och en fritt att diskutera vad som helst i vilken tråd som helst... så om du tycker att den här tråden istället ska handla om nåt annat än vad jag tänkte så är det ju bara att ändra trådrubriken.

/T

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 27 mar 2012, 18:08

Lugn och fin, T, inte är du väl så strikt i alla andra sammanhang du umgås med folk...?

Tämligen omfattande och tekniska svar kom redan på sida ett och inget ytterligare som varken kompletterar eller ändrar de svaren har kommit senare, däremot många utvikningar runt grundtemat själva tankens konstruktion och också dessa utvikningar redan från sida ett.

Ta till dig allt om tankar och om andra tankar, och gläds åt engagemanget hos båtfolk.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tis 27 mar 2012, 18:29

Maxi33 skrev:Fråga till Minne.

Efter att ha läst en del på den länk du lade in lite tidigare hittar jag i stort sett bara samma grundläggande information som alltid, att det är förbjudet att tömma tankarna...osv, såvida man inte är tolv sjömil från närmaste strand (vilket är en dramatisk skärpning av vad lagen egentligen säger) osv osv.
Men inte ett ord om någon seriös uppföljning av hur förbudet efterlevs i verkliga livet. Det verkar finnas ett avsevärt antal sugtömningsstationer i Finland, och de skall tömmas och havsvattnet med litegrann mänskliga tillsatser ska transporteras til reningsverk och allt kostar pengar per liter. Eller ton snarare, och alla ska ha betalt och de måste visa underlag på vad de transporterat iväg, antingen per tankbil eller via avloppsnätet.

Alltmedan tvåhundra millioner människor runt Östersjön, och ett enormt jordbruk och skogsbruk och industrisystem fortsätter med business as usual, då och då litegrann förbättrat när EU-bidrag finansierar det.
Och som jag tror, påspätt av alla båtägare som passar på när de tar ett dopp eller har andra möjligheter i stället för tanken.

MVH
Håkan

Det är med alla dessa instruktioner lite som med många andra CE instruktioner att det föreskrivs det ena och det andra trots att det inte klart sägs vem som skall övervaka att de efterföljs. Och kanske är det också bäst så för vem vill nu att "storebror" alltid skall övervaka oss båtmänniskor hela tiden.

- ingen har någon koll på hur stora de uppsamlade mängderna är från septisugtömningsstationerna
- till all lycka har hos oss i Finland städerna, kommunerna, bensinstationerna, segel- och motorbåtsföreningarna alla haft en positiv inställning till sugtömningssystemen. Det fordras ingenstans hos oss i Finland att man skall betala extra för att använda sig av dem utan vanligtvis ser kommunerna och städerna till att sugtömningssystemen leder till de allmänna avloppsystemen som sedan till sist för avfallet till de kommunala avloppsreningsverken. Det har också i många städer/kommuner varit lätt att få avsevärda understöd för att skaffa och bygga sugtömningsanläggningar dit där de behövs.
- man utgår alltså från att båtägarna själva vill verka för en renare havs- och skärgårdsmiljö och samhället övertar en stor del av kostnaderna
- och i själva verket så betalar ju vi båtägare en hel del skatter för det bränsle vi använder så det kanske inte är mer än rätt att en del av pengarna också används för en bättre seglingsmiljö.
- tror ingen någonsin kommer att helt kunna förbjuda att båtarna har en bottentömning av septitanksystemet eller att dessa skulle behöva plomberas. Man måste ju kunna tömma ut de sista dropparna för att förvissa sig om att systemet är tomt då man lägger upp båten för vinterförvaringen p.g.a. frysrisken.
- du nämner just det primära ovan: Det bor för många människor runt Östersjön och detta innanhav får tyvärr ta emot mera än vad det kan klara av att tåla.
- det viktigaste för tankkonstruktionerna har allt redan omnämnts.

Vi har lite spårat ut från själva septitankkonstruktionen men för tankkonstruktionen är det den tidigare nämnda ISO standarden (som få ändå vill skaffa p.g.a. priset) riktgivande.

Till sist vill jag ändå säga att också speciellt då vi går genom Saima kanal eller seglar uppe i de finska sjöarna i Saimen så är jag mycket nöjd med att det finns sugtömningssystem och fungerande septitankar i båtarna och att de där även användes flitigt.

Minne

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 27 mar 2012, 18:31

Maxi33 skrev:Lugn och fin, T, inte är du väl så strikt i alla andra sammanhang du umgås med folk...?

Tämligen omfattande och tekniska svar kom redan på sida ett och inget ytterligare som varken kompletterar eller ändrar de svaren har kommit senare, däremot många utvikningar runt grundtemat själva tankens konstruktion och också dessa utvikningar redan från sida ett.

Ta till dig allt om tankar och om andra tankar, och gläds åt engagemanget hos båtfolk.

MVH
Håkan
Jag är alltid lugn, kanske inte alltid så fin men definitivt lugn. Som nu, t.ex.

Visst kan man diskutera tömningsförbudet om man tycker det är meningsfullt men är det inte meningsfullare att göra det i en tråd som har det som ämne? Om man så småningom vill gå tillbaka och kolla vem som sa vad om vad just då, blir det ju lite enklare att hitta...?
Det pågår ju en tråd om bogpropeller, iofs mest bara om vilken man ska köpa men med tanke på att en bogpropeller säkert kan riva upp lika mycket strandnära ruttet bottenslam som en ordinär toatankstömning kan tänkas generera så kan man ju faktiskt diskutera om man inte skulle utöka toatömningsförbudet till att även omfatta kustnära användande av bogpropellrar. Tänk bara tanken att man skulle koppla utloppet från tanken till bogpropellertunneln.. Hur skulle det se ut? Hmmm... ganska smart kanske...
För övrigt tycker jag det är märkligt att toatankstömningslagen diskuteras på Sailguides klotterplank och inte i dess båtforum, är ämnet inte tillräckligt båtrelaterat, eller vad?

/T

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 27 mar 2012, 18:47

Tackar för svar, Minne, och så småningom kanske det verkligen blir "normalt" också i Sverige att sugtömma tanken på ungefär samma sätt man passar på att fylla vattentanken när man är i närheten av en slang.
Dvs när det är åtminstone nästan lika nära till en sugslang i alla gästhamnar och i de naturhamnar som redan i dag är försedda med bajamajor och sopcontainers osv.

Då, när det blir så om det blir så, kanske båtfolkets bidrag till Östersjöns problem minskar från mindre än en procent till mindre än en halv procent...
Vad vi här på Västkusten ska motivera oss med angående förbudet, som uttryckligen är till för att rädda Östersjön men som gäller överallt, får vi fundera vidare på.

Till T, vi är båda lugna och åtminstone i egna ögon fina, och din idé att förbjuda bogpropellrar som ett led i milötänket är värd att tagas till högre ort. Till exempel upa...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tis 27 mar 2012, 22:03

Jag förstår er förtvivlan där på Sveriges västkust. Det kan ju knappast anses särskilt fiffigt att bege sig långt ut på öppna havet för att tömma septitanken om man knappast har någon skärgård framför sig och dessutom tidvattnets strömmar hela tiden ser till att vattnet byts vid kusten och som vi ser det från vår horisont liksom "hela Atlanten ligger på" ... och om det dessutom inte finns tillräckligt med lämpliga sugtömningställen i småbåtshamnarna.

Borde ju ha kommit ihåg att se efter varifrån ni skriver och ser på saken. Jag ser det från Östersjöns synvinkel.

Ha en bra vår och sommar!

Minne

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 28 mar 2012, 07:00

Jag förstår att det finns upprörda känslor, men det är inte heller rätt mot dem som vill diskutera tekniska frågor kring septiktankar att "kapa" tråden. Det finns redan femtioelva trådar om detta på klotterplanket. Bäst är ifall moderator skulle flytta de meddelanden som är "off-topic" dit.

Litet mera info om tekniken hittar du här:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4782&lan=sv
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=4744&lan=sv
http://www.hallskargardenren.fi/?l=sv&s=76
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 mar 2012, 07:03

Minne skrev:Jag förstår er förtvivlan där på Sveriges västkust. Det kan ju knappast anses särskilt fiffigt att bege sig långt ut på öppna havet för att tömma septitanken om man knappast har någon skärgård framför sig och dessutom tidvattnets strömmar hela tiden ser till att vattnet byts vid kusten och som vi ser det från vår horisont liksom "hela Atlanten ligger på" ... och om det dessutom inte finns tillräckligt med lämpliga sugtömningställen i småbåtshamnarna.

Borde ju ha kommit ihåg att se efter varifrån ni skriver och ser på saken. Jag ser det från Östersjöns synvinkel.

Ha en bra vår och sommar!

Minne
Jag tror att de flesta svenska seglare inser skillnaden. I debatten på denna listan brukar hemmahamnen lysa igenom.

Men (käre Östsvensk! :D ), du känner ju oss Västsvenskar - det är ju inte alltid vår grej att i lugn och ro tänka efter "kan detta verkligen och alltid gälla, oavsett". Vi skall heller inte helt bortse en effekt som bygger på att Stockholmsproblem blir hela Sveriges problem och att lagstiftning knappast kan utformas hur regionalt som helst i ett land med få innevånare (men i dennafråga fanns förslag, och i giftfärgsfrågan är det ett faktum). Det finns ett symbolvärde i saken, det finns ett avtal (Helcom) att visa att man följer.

Min syn (som jag är säker på delas av många pragmatiker) är att om jag aldrig kommer att ertappas med att bryta mot lagen, är det bra så. Att ostentativt skylta med att man varken vill eller kan följa lagens bokstav är ju bara dumt. Jag förutspår därför månget toatömningsbeslag, T-rör och extra slangstump i landets båtar. Om man KAN tömma i en suganläggning och en sådan finns, så har jag i alla fall inte hört att det kan skada.
Anders S

Skriv svar