Bordgenomföring i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Bordgenomföring i rostfritt

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 17:47

Hur ofta byter du masten? Vilka bytesintervall på skrovet? Motorn byter du enligt PPM efter 10 år eller när? Självklart blir det mindre haverier om man byter ut allt i förtid. Frågan är väl om det är kostnadseffektivt. Om bordgenomföringen är i fräscht skick efter 10 år så ser jag inte varför du skall byta ut den. Då har den ju visat sin duglighet under 10 år och om du bara har ordentlig koll på den och vet vad du sysslar med så borde det inte finnas någon anledning att byta ut den?

Jag tror inte Biltema är speciellt rädda för badwill. Ditt resonemang skulle man kunna använda om precis allt som Biltema säljer.

"Jag tror inte Biltema skulle riskera att sälja H4-lampor som går sönder efter ett par månader, det skulle kosta för mycket i badwill". Ändå har det hänt...

"Jag tror inte Biltema skulle riskera att sälja vägguttag som går sönder efter ett par år". Ändå har det hänt...

"Jag tror inte Biltema skulle riskera att sälja prisolrör som inte är godkända för inbyggnad". Ändå har det hänt...

För min del tror jag mycket väl Biltema kan sälja en kulventil som inte håller måttet. Det kan mycket väl hända att den gör det också... Däremot känner jag mig väldigt mycket mer övertygad om att Tiemme som är en stor europeisk leverantör av VVS-utrustning levererar en produkt som håller måttet.

Visst tror jag att Biltema har ambitionen att leverera bra varor till lågt pris. Men ibland blir de lurade, ibland har de inte kompetensen och ibland blir det helt enkelt fel ändå.

Inom mitt eget arbetsområde har jag haft anledning att lyfta på ögonbrynen åt Biltemas blyfria lödtenn med legeringen 99,3% tenn och 0,7% koppar som de hävdar har en smälttemperatur på 325-350 grader. Fast det var ju inte mer än 4 år sedan jag skrev till dem och påpekade det orimliga, så de har kanske inte haft tid att ändra än... Eller kanske de kom fram till denna smälttemperatur i något av alla sina materialtester som du säger att de gör?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 25 nov 2011, 18:42

Ridax skrev:Hur ofta byter du masten? Vilka bytesintervall på skrovet? Motorn byter du enligt PPM efter 10 år eller när? Självklart blir det mindre haverier om man byter ut allt i förtid. Frågan är väl om det är kostnadseffektivt. Om bordgenomföringen är i fräscht skick efter 10 år så ser jag inte varför du skall byta ut den. Då har den ju visat sin duglighet under 10 år och om du bara har ordentlig koll på den och vet vad du sysslar med så borde det inte finnas någon anledning att byta ut den?
Masten byttes i år, den gamla var av trä och visade klara tecken på att den borde bytas. Den är lätt att inspektera.
Skrovet ska vi titta på efter 50 år.
Motorn åker ut på renovering efter 5000 tim.
En bordsgenomföring byts efter 10 år, ser den bra ut så kan nästa få sitta fem år till. Det är lite jobb och lite pengar att byta en bordsgenomföring och det är inte fel att få ny tätning, kontroll av åtdragning mm.

Det är en väsentlig skillnad på lampor eller strömbrytare som ger upp efter viss tid och en kulventil som korroderar pga materialfel. Strömbrytaren måste man kunna bevisa att de används på ett normalt sätt. Men att kulventilen har fel material är enkelt att visa och lär bli mycket omskrivet.
Betr prisolrören så står det ju klart att de inte får byggas in vilket jag tror är en följd av nya regler för några år sedan.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 19:00

Ja, du bytte masten i år ja, för att den behövde bytas. Det är ju inte i linje med PPM-principen. Jag byter ju bordgenomföringen nu, för att den visar klara tekcen på att den borde bytas. Att byta ut en bordgenomföring efter 10 år och låta nästan sitta i 15 år om den första såg bra ut, är ju rena vansinnet. Det finns ju ingenting som säger att den genomföringen som du sätter i som ersättare är lika bra som den som höll utan problem i 10 år. Den kan ju lika gärna vara färdig för skroten efter 10 år. Däremot den genomföringen om har BEVISAT att den har klarat sig i 10 år utan att uppvisa några försämrade egenskaper, den borde man ju kanske lita på lite längre?

Jag tycker inte det är en dugg skillnad på principen när det gäller om en billampa eller en kulventil har dålig kvalitet. Vad består skillnaden i menar du? När det gäller prisolrör så är ju saken den att den övervägande användningen av prisolrör är ju just för inbyggnad, då den är så ful att man inte brukar dra den synligt, så när de skriver att den inte får användas för inbyggnad så känns det bara som en friskrivning. Till saken hör ju också att man inte fick någon som helst information om att den inte fick byggas in om man bara gick till butiken och köpte en rulle prisolrör, utan att först titta i katalogen. Jag har inte skrivit om någon strömbrytare utan om ett vägguttag (för TV/Radio/Satellit). Det har överhuvudtaget inte rörts mekaniskt under användningen utan bara suttit där och gått sönder.

Jag tror inte alls att en kulventil från Biltema som har kärvat fast/sönder efter 5 år i en båt kommer bli ett dugg omskrivet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 25 nov 2011, 19:35

Betr. min trämast så vet jag inte ålder och jag vet inte heller livslängden. Men en ganska enkel och praktisk princip är att när saker ser ut att börja ge sig så byter man.
Jag bytte två genomföringar samtidigt eftersom de gamla var av okänd ålder. Den ena av dessa tänker jag byta efter 10 år men ser den bra ut kan den andra få sitta fem år till. Samma princip nästa gång.
Köper man prisolrör så bör man nog veta vad man får göra och vilka regler som finns. En rörmokare skulle förhoppningsvis veta att ett prisolrör utan rillor på insidan av plasten inte får byggas in. Det förekommer en hel del utanpåliggande prisolrör även om det ser förskräckligt ut.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 20:17

Tror inte det är så många rörmokare som köper på Biltema.... :D Så om det är det som är Biltemas förhoppning när de säljer prisolrör som inte får byggas in utan att ange det annat än i katalogen så är det väl lite naivt. Dessutom skulle jag uppskatta om du har någon källa som grund till påståendet att isoleringen måste ha rillor för att godkännas för inbyggnad. Sedan har jag visst sett prisolrör installerade synligt, men du måste ju hålla med om att det främst är för inbyggd montage som man köper just prisolrör.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 25 nov 2011, 21:13

Jisses vilket tjafsande på tanterna! :wink:
Vad var frågan egentligen?

/Thomas

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 21:39

thomask skrev:Jisses vilket tjafsande på tanterna! :wink:
Vad var frågan egentligen?
Om du läser första inlägget aå ser du frågan som fortfarande är delvis obesvarad. Om du nu vill vara bättre än andra och svara på frågan istället för att tjafsa, så kan du ju tala om varför rostfria genomföringar bara finns som kullriga och inte försänkta. Om du nu inte vill bidra med svaret på denna fråga så kan du ju låta oss andra tjafsa vidare...

Blir så trött på folk som måste försöka styra och ställa när vi andra äntligen har hittat något trevligt att tjafsa om i höstmörkret när båtarna är uppe och allt är tråkigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 25 nov 2011, 21:59

[quote="Ridax
Blir så trött på folk som måste försöka styra och ställa när vi andra äntligen har hittat något trevligt att tjafsa om i höstmörkret när båtarna är uppe och allt är tråkigt. :mrgreen:[/quote]

Allt är inte tråkigt. En segelbåt på land, en i sjön + motorbåten.
Kört 5 mörkernavigerings övningar i år med "seniorseglare". http://seniorseglarna.se/morkernavigeri ... er2010.htm http://seniorseglarna.se/morkernavigeri ... morker.htm
Säsongen slutar när isen säger stopp. 2 vintrar har det inte gått att ta sej ut, denna "vintern" har startat bra.
Vårens första tur http://seniorseglarna.se/vastergotland- ... undell.htm
Skärgården är som bäst nu, nästan ensam överallt.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 22:13

Lasse L skrev: Skärgården är som bäst nu, nästan ensam överallt.
jomen vad du vill ha sagt egentligen är att skärgården är som bäst nu för att jag inte är där :D Du vill ha det tyst och stilla precis som thomas vill ha det tyst och stilla på foumet.

Här är det tråkigt. Båten på land, till och med under press så det är halvjobbigt att ta sig in.

Motorinstallatören har varit där och bytt axeltätningen på sjövattenpumpen då den har läckt och orsakat rost och ärg på pumpen. Nu när vi ändå är inne på mässing och brons, är det någon som har bra tips på hur man putsar upp pumphuset till ursprunglig finish igen? Inte för att jag är så fåfäng att pumpen måste se så snygg ut, men det underlättar ju att se framtida läckage om pumphuset inte redan ser så ansatt ut.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 25 nov 2011, 22:15

Ridax skrev:Tror inte det är så många rörmokare som köper på Biltema.... :D Så om det är det som är Biltemas förhoppning när de säljer prisolrör som inte får byggas in utan att ange det annat än i katalogen så är det väl lite naivt. Dessutom skulle jag uppskatta om du har någon källa som grund till påståendet att isoleringen måste ha rillor för att godkännas för inbyggnad. Sedan har jag visst sett prisolrör installerade synligt, men du måste ju hålla med om att det främst är för inbyggd montage som man köper just prisolrör.
Söker man på prisolrör och Biltema så verkar väldigt många skala av isoleringen och använda rören till någon slags destillationsapparat. Om det nu är så att man säljer rör som inte får byggas in och detta inte framgår av förpackningen så är det nog inte så bra. Men många säljur ju tex FK-kabel där det kanske borde stå att den i stort sett endast får kopplas in i en starkströmsinstallaton av en elektriker. Det finns ju gott om andra exempel. Inställningen i Sverige är att konsumenten inte är helt dum utan har koll på vad man får och inte får göra. Annat är det i USA, där får konsumenten reda på vad hammaren ska användas till och vilka säkerhetsåtgärder som ska vidtas.
Om rillorna i prisolrören berättade en rörmokare. Rillorna är till för att om röret börjar läcka så ska det synas i ändarna.
--
Ang tjafsande så är det oftast kul när trådar spårar ur lite, ofta är det där en massa intressant tankar kommer fram.
Sen undrar jag också varför rostfria bara är kullriga. Även om jag inte tänker använda dem.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » fre 25 nov 2011, 22:55

bosseh skrev: Om rillorna i prisolrören berättade en rörmokare. Rillorna är till för att om röret börjar läcka så ska det synas i ändarna.
Jo, jag har också hört den förklaringen av rillorna, men jag har inte hört att de är något krav. Om man tittar på skriften säkert vatten 2011 så har de ju själva en bild på sid. 24 på ett inbyggt prisolrör utan rillor.

http://www.sakervatten.se/download/547/ ... pls0000pdf

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 26 nov 2011, 08:44

Feltemas:87962
Kopparrör, plastisolerat

Mjukglödgat. Lätt att böja. Vid skarvning med klämringskopplingar ska stödhylsa användas. Isolering 2 mm.
Testade och godkända för inbyggnad. Typgodkända enl. NS-EN 1057.
prisol.jpg

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 26 nov 2011, 14:19

Jo men det är deras nya variant. Under flera år innan dess sålde de en variant med sladdrig isolering som inte var godkänd för inbyggnad. Nu har jag i alla fall varit på seasea och köpt rostfria genomföringar, ventiler och slangsocklar.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 26 nov 2011, 14:25

Det där om "tjafs" var ett kort konstaterande! med en blink om du inte såg det,
Så det där andra du gnällde om fattar jag inte.

Annars, så köpte jag sånna rostfria (316) i Björlanda idag. Kullriga då.
Tyckte vid en snabb titt att det var bra kvalite på dom. dyrt var det inte heller.
Jag TROR att andledningen till att dom är kullriga, är att det skulle bli för tunn fläns annars om det ska finnas "tätningsspår" på insidan.
(som är ca 2 mm djupt) Jobbar en del med rostritt, och jag tycker att rostritt spricker lättare om det blir för tunt/skarpa kanter.

Om man inte gillar ifall genomföringen sticker ut lite, så går det väl att fräsa ner lite runt genomföringen, så dom blir mer infällda.
Om det finns laminat så det räcker.

/Thomas

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 26 nov 2011, 17:44

Jag låter genomföringarna vara lite kullriga i botten. Det gör inte så mycket. Det kanske rent av är bra, som Anders påpekade.

Passade på att bunkra Hempel Mille Extra. 738:- för 2,5l fast jag tyckte den var otrevligt lös i konsistensen i våras när jag rullade på den.

Skriv svar