Fäste för grill på akterpulpit

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Fäste för grill på akterpulpit

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 19:38

toaen skrev:
T skrev: Visst är det praktiskt om man ligger på svaj och inte kan ta sig iland.
:o
/T
Jag reagerade bara lite över denna mening.

Om man ligger på svaj och inte kan ta sig i land. Hur är detta otänkbara möjligt?

tommy
Stranden består av dy, kärr, sump och fästing- och blodigelkolonier?
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 20:00

T skrev:
S-B A-son skrev:Jag kan inte låta bli att lägga mig i! Grill eller inte på vilken pulpit som helst!
T skrev:Ketchup är nog lösningen på världens alla problem. Kokt oxfile är ju definitivt ett av dom.
Ketchup är en styggelse! Helt enkelt STYGGELSE! Ketchup bör förbjudas och särskilda enheter bör inrättas för att leta fram och destruera de vedervärdiga plastförpackningarna med dess pruttande innehåll varhelst de lagras!

mvh Sven-Barry
Ketchup förekommer aldrig i min båt men understundom tager jag mig en klick senap.

/T

(Användande av ketchup innebär att antingen matlagningen eller matkulturen är undermålig)
Nu är ni allt lite drastiska.

Är visserligen ingen ketchupälskare själv. Att det är så beror nog på att man är född för allt för länge sen och därmed en taskig barndom. Dvs man hade ingen ketchup i korvkiosken hemma när jag var liten, utan bara senap.

Följaktligen skulle jag aldrig ta ketchup på tex en korv om jag vid något tillfälle skulle inhandla en dylik, men däremot senap.

En sann senapshistoria ur livet;

Jag jobbade som hoppilandkalle på färjan Ägir ett par sommrar i mitten av 1960-talet. En av mina viktigaste uppgifter ombord var att gå till Charlies korvkiosk i Gravarne och köpa korv och mos till skepparn Albert Hansson och mig själv när vi kom från Smögen strax efter kl 21.

För Alberts del brukade jag beställa korv, mycket senap och lite mos. Varje gång jag kom tillbaka till färjan och räckte över korvbrickan sa Albert med besvikelse i rösten; "fick du inte mer senap". Det var alltid nästan lika mycket senap på hans bricka som det var mos.

På bifogad bild, som är tagen i Februari månad 2007, syns aktern på färjan Ägir. Den ligger förtöjd i hamnen på en ö, vars namn jag helst vill förtränga. :mrgreen:

När det gäller ketchup skulle jag aldrig ha det nån maträtt, men jag tar gärna ketchup i vissa maträtter när jag lagar mat, så helt ketchupmotståndare är jag inte, trots den tidigare nämnda svår uppväxttiden.

Det skall bli intressant att prova min nya Cobbgrill. Det är inte helt otänkbart (men inte heller helt säkert) att jag skall lyckas med det det här deceniet. Jag kom mig inte för att grilla en enda gång under 2008 trots att jag hade med grillen i båten hela sommaren och var ute med båten 4 veckor i sträck.

tommy

inte speciellt grillbenägen men ketchupneutral
Bilagor
Ägir.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 20:02

Anders S skrev:
toaen skrev:
T skrev: Visst är det praktiskt om man ligger på svaj och inte kan ta sig iland.
/T

Om man ligger på svaj och inte kan ta sig i land. Hur är detta otänkbara möjligt?

tommy
Vi får hoppas att det är så. Jag trodde i min enfald att det kunde bero på en genuin motvilja mot dingar.

tommy

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 17 mar 2009, 20:15

toaen skrev:
Anders S skrev:
toaen skrev:

tommy
Vi får hoppas att det är så. Jag trodde i min enfald att det kunde bero på en genuin motvilja mot dingar.

tommy
Ja, det var verkligen enfaldigt trott! Man skulle nästan kunna tro att du har ketchup ombord... :lol:

Fast egentligen hyser jag en viss motvilja mot 'dingar'. Däremot har jag en bra gummijolle...
Men om jag ska äta iland, vilket oftast är fallet vid grillning (som alltid utföres iland) vill jag ha direktkontakt med båten för att lätt kunna hämta det som glömts eller kanske tagit slut.

/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 20:47

toaen skrev:

tommy
Man behöver inte vara så drastisk som Anders S. Det är inte sällan vi inte vill ta oss i land. Det finns massor av fina ankarplatser som har ett värde i sig men där fasta marken inte lockar. Det kan bero på exploatering, att stället är en populär natthamn med massor av båtar och därmed folk eller att man bara är slö.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 20:56

Eilean skrev:
toaen skrev:

tommy
Man behöver inte vara så drastisk som Anders S. Det är inte sällan vi inte vill ta oss i land. Det finns massor av fina ankarplatser som har ett värde i sig men där fasta marken inte lockar. Det kan bero på exploatering, att stället är en populär natthamn med massor av båtar och därmed folk eller att man bara är slö.
Nu användes ordet "kan", inte "vill" och då gäller det att hitta på anledningar! Jag glömde mygg som skrämmer gråsparvar.

Jag håller fullt med om att man i många fall inte vill, gitter eller behöver iland, om man har en bra båt och ligger på svaj. Att gå iland enbart för att grilla brukar jag inte göra så jag skulle kanske fundera litet på en pulpitgrill, jag också. Vete skam om jag inte har en RF låda i skrotlådan, eller kanske hade jag en avlagd diskho? Få se nu...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 20:59

toaen skrev: På bifogad bild, som är tagen i Februari månad 2007, syns aktern på färjan Ägir. Den ligger förtöjd i hamnen på en ö, vars namn jag helst vill förtränga. :mrgreen:
Ön heter Kleven, bilden är tagen på bryggan på Kleven, där tidigare Syversen hade sitt segelmakeri.
Anders S

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tis 17 mar 2009, 21:12

Jag har en rf f.d. ugnslåda från ett skolkök (45 x 30 x 6,5 cm) på vilken jag svetsat en stump 25 mm rör vid ena långsidan. Det passar presis i flaggspelsfästet. I lådan kan jag ställa en portföljgrill. När jag seglar ensam ligger jag oftast på svaj och då funkar grillen utmärkt eftersom jag slipper allt os och dessutom lättare kan sköta övrig tillagning och ändå ha koll på vad som händer på grillen. Hopfälld passar portföljen presis i lådan och tar därigenom ingen extra plats.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 21:53

Anders S skrev:
toaen skrev: På bifogad bild, som är tagen i Februari månad 2007, syns aktern på färjan Ägir. Den ligger förtöjd i hamnen på en ö, vars namn jag helst vill förtränga. :mrgreen:
Ön heter Kleven, bilden är tagen på bryggan på Kleven, där tidigare Syversen hade sitt segelmakeri.
Helt rätt Anders ön heter Kleven och är den ö som i söder begränsar Smögens hamn. Syversens seglmakeri ligger fortfarande på samma plats som det gjorde när man flyttade från Smögenön till Kleven, fast idag heter det UK-Syversen, och ägs väl inte längre av nån Syversen. På den bifogade bilden har jag markerat var Syversens segelmakeri låg tidigare och den lilla byggnaden till höger som var riggverkstad.

Däremot finns det ett "äkta" Syversens segelmakeri på Kleven. Det var vid detta segelmakeri som jag stod när jag tog bilden. I dag heter det Diffrent Design och ägs av Ingemar Syversen och hans son Bobo. Det är det segelmakeriet jag menar om jag nån gång skriver "min segelmakare".

När jag skrev "Den ligger förtöjd i hamnen på en ö, vars namn jag helst vill förtränga." så syftade jag på Smögen. Jag är ju Gravare av födsel och ohejdad vana, och när jag var liten var det en hård kamp mellan dom små samhällena på många sätt. I dag är det väl bara "munväder". De flesta av mina vänner är smögare eller bor på Smögen och man tar ju varje tillfälle att slänga käft med dem - mest av kärlek.
Bilagor
Syversens.jpg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 22:03

T skrev:
toaen skrev:

tommy
Ja, det var verkligen enfaldigt trott! Man skulle nästan kunna tro att du har ketchup ombord... :lol:

Fast egentligen hyser jag en viss motvilja mot 'dingar'. Däremot har jag en bra gummijolle...
Men om jag ska äta iland, vilket oftast är fallet vid grillning (som alltid utföres iland) vill jag ha direktkontakt med båten för att lätt kunna hämta det som glömts eller kanske tagit slut.

/T
Nej jag brukar inte ha ketchup ombord, men nästan alltid en tub med tomatpure.

Å andra sidan så hyser jag ingen ovilja mot dingar. Min dinge består, sen några år, av en bra gummibåt. Språkförbistring?

Det där med minnet köper jag - vad är det vi pratar om - förresten :?:

tommy

ganska glömsk

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 17 mar 2009, 22:34

toaen skrev:
T skrev:
toaen skrev:

tommy

/T

Å andra sidan så hyser jag ingen ovilja mot dingar. Min dinge består, sen några år, av en bra gummibåt. Språkförbistring?

tommy

ganska glömsk
Jag har också oftast tomatpure ombord, en bra smaksättare i olika sammanhang.. men ketchup... nä.. fy och blääh!

Jag hyser in viss ovilja mot ordet dinge. Jolle passar mig däremot alldeles utmärkt, både att säja och att ro.

Det jag oftast glömmer att ta iland när jag ska grilla är tillräckligt med öl. Öl har en sällsynt förmåga att ta slut.

/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 18 mar 2009, 08:58

T skrev: Ja, det var verkligen enfaldigt trott! Man skulle nästan kunna tro att du har ketchup ombord... :lol:

/T

tommy

ganska glömsk[/quote]
Jag har också oftast tomatpure ombord, en bra smaksättare i olika sammanhang.. men ketchup... nä.. fy och blääh!

Jag hyser in viss ovilja mot ordet dinge. Jolle passar mig däremot alldeles utmärkt, både att säja och att ro.

Det jag oftast glömmer att ta iland när jag ska grilla är tillräckligt med öl. Öl har en sällsynt förmåga att ta slut.

/T[/quote]

T - man måste kunna ompröva - tänka om och tänka nytt (jag har gått "charmkurser" på jobbet)

Jag tycker om nästa all mat (tyvärr) utom isterband. När jag låg i lumpen 1970 fick vi vid ett tillfälle isterband. Det var det värsta jag har ätit. Men jag har, under alla år sen dess, hört från många håll att isterband är det godaste som finns.

Äter ibland middag på Bella Gästis i Hunnebostrand. Middag är ytterligare ett ord som kan förorsaka missförstånd. Många, speciellt storstadsbor, har fått för sig att man kan äta middag när som helst. Det är helt fel. Middag är det kl 12.00 antingen man har något att äta eller inte. Vi som tillhör "näsen och fjordarnas folk" och som alltid har nåt att äta - nu för tiden - äter alltid dagens huvudmål då. Under en kort period var det inte möjligt för mig att äta mer än smörgåsar på middagen. Under den perioden gick jag upp från 85 kg till 105 :(

På Bella Gästis har man alltid en fiskrätt och en kötträtt. Förra måndagen var fiskrätten stekt makrill. Äta stekt makrill i mitten på mars och dessutom betala för den :!: , när man kan få den gratis och dessutom sprallfärsk om man väljer rätt tidpunkt. Kötträtten var isterband. Eftersom jag inte är sämre karl än jag kan ändra mig (trot den som vill) beställde jag isterband. man måste ju våga prova. Jag konstaterade dock redan vid första tuggan att den sura korven smakade precis lika dåligt som jag har för mig att den gjorde för 40 år sen. Jag skall naturligtvis prova isterband igen, men det får nog dröja minst 40 år till. :mrgreen:

T - du bör nog ompröva ditt förhållande till Ketchup.

När du skriver att du "hyser in viss ovilja mot ordet dinge. Jolle passar mig däremot alldeles utmärkt, både att säja och att ro.",
kan kan man starkt misstänka att du är stockholmare. (så fördomsfulla är vi bohuslänningar)

Brendan, den gamle munken - han som seglade i en skinnbåt från Irland till Nordamerika - passade på att skapa en ny tråd i ämnet "dinge". Man kan undra - var får han allt ifrån.

I alle fall och i fockfall skriver Brendan; "Dinge kallas på västkusten den typ av "lillbåt" som i övriga landet oftast benämns jolle."

T - du får nog tänka om och lära dig lite av de i Sverige förekommande benämningar på det som tillhör båtlivet, om du för egen del, skall förstå det som avhandlas på detta eminenta forum. :wink:

Personligen kan jag inte tänka mig att segla utan dinge. Som både för länge sen och de sista åren bestått av två olika bra gummibåtar. Där emellan hade jag en fin dinge i trä och en pionierjolle.

Jag är själv ganska glömsk, men öl glömmer jag aldrig. Å andra sidan kommer jag inte ihåg det heller :P

tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 mar 2009, 09:28

Om man glömmer ölen ombord på moderskeppet kanske det är bra att ha back på dingens motor ?

I min mun ligger dinge rätt bra, men jolle går att säga, om lokalbefolkningen inte begriper annars. Jag bor ju (sedan länge) i en landsända där dingar eller jollar är semestertillbehör, inget som brukas i vardagen. Släpdinge låter mer rätt för mig, medan en gummidinge sällan hörts. Gummibåt eller gummijolle däremot.

Mångfald är förstås bättre än enfald, även i detta.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 18 mar 2009, 10:47

Den alltid så populära sk förortsgrillen ska man nog undvika att använda ombord.
grill_11.jpeg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 18 mar 2009, 19:38

Anders S skrev:Om man glömmer ölen ombord på moderskeppet kanske det är bra att ha back på dingens motor ?

I min mun ligger dinge rätt bra, men jolle går att säga, om lokalbefolkningen inte begriper annars. Jag bor ju (sedan länge) i en landsända där dingar eller jollar är semestertillbehör, inget som brukas i vardagen. Släpdinge låter mer rätt för mig, medan en gummidinge sällan hörts. Gummibåt eller gummijolle däremot.

Mångfald är förstås bättre än enfald, även i detta.
Om man har för vana att glömma ölen ombord kan det ju va bra att ha backen i dingen.... förlåt gummibåten.

tommy

som brukar ta det med ro, åtminstone när det gäller dingen/gummibåten

Skriv svar