Funderingar om båtbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Funderingar om båtbyte

Inlägg av Mr Q » sön 30 nov 2008, 09:18

Jag slänger in en dark horse, C&C 26. Det var vår första båt som vi köpte för 85 000 -98. Den seglade bra, LYS 1,04 och var otroligt rymlig med sin nästan 3 meters bredd. Den såg iofs ut som en liten semla, men det fick man ta. :lol: Bra ombonad inuti, med gasspis, vattentank, värmare, toa med tank, mm. Motor MD5/110S (?)

C&C är väl inte så vanliga i Sverige, men denna båt var faktiskt en pärla för det priset. Vi sålde den vidare för 110 000 -01. Osäker på vad man får ge idag för en sån, men svårt att tro att den ligger över 150 000. Kanske var den för bred också?

Annars skulle jag nog gått på en Scampi utifrån kraven. Seglar bra, rymlig och till bra pris i förhållande till vad man får.

mvh /Q

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » sön 30 nov 2008, 11:12

Glöm inte bort Nya NF. NF utanpå men en helt annan båt inuti med högre ruff vid nedgången. Layouten inuti är mer lik en nyare båt. Varvsbyggda så kvaliteten är jämnare. Obs förväxla inte Nya NF med Botina NF.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 30 nov 2008, 12:49

Om du gillar Shipman 28, då skal du ochså titta på Polaris Drabant.
Själv tyckar jag at den suveränt bäste, snabbasta och snyggaste båten i den storleken är Larsen 28 (LYS 1.13), men den koster det samma som en Omega 30.
Omega 28 är då det bäste alternativ til runt 150.000+. Snygg och seglar bra.
Steen
Danmark

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 30 nov 2008, 15:59

Jag gillar designen på Shipman 28 (Enderlein-båt) men de båtar jag varit inne i har varit jäkligt slitna och utförandet i stort lämnat mycket i övrigt att önska. Som vanligt när det gäller gamla båtar är det nog så att skicket på det specifika ex:et är viktigare än de generella egenskaperna för de uppräknade båttyperna.

Tidigare skrev jag några rader om bordet i HR26:an. Finns bilder som illustrerar det hela på www.knapemarin.se gällande en båt till försäljning. 225´ för det aktuella ex:et lär de knappast få. Priset lär nog hamna nedåt de aktuella 150´snarast.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 nov 2008, 16:30

HR312 skrev:... Shipman 28 (Enderlein-båt) men de båtar jag varit inne i har varit jäkligt slitna och utförandet i stort lämnat mycket i övrigt att önska...
Tyvärr är det så. Inredningen i tidiga 28-or är inte så rolig, och vill man få stil på den får man jobba själv. Till exempel verkar gubbarna inte ha känt till möjligheten att kanta plywood och en hel del av arbetet är hafsverk. Dessutom verkar plywooden vara i enklaste laget - i mitt ex var plywoodskottet som bildade stuvfack vid dinetten helt värdelös - kunde skalas som ett kålhuvud. Å andra sidan är ett antal timmar med kantlist, fanersåg och litet omsorger tacksamt - det lyfter båten ordentligt.

Jämföra med en HR är som natt och dag (Shipmanen är "natt", alltså). Nyare ex är bättre, 71-72-orna är rätt taffliga. Men de är lika snygga :-)
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 30 nov 2008, 16:44

Nu ville trådskaparen att båten skulle gärna vara "färdig" och därmed faller den absoluta majoriteten av Shipman 28:orna bort. Tyvärr. Shipman 28 är ett exempel där en duktig båtdesigners arbete inte motsvaras av ett lika gott båtbyggande. Det är väl ungefär som Hanse idag.
Henric D

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » sön 30 nov 2008, 19:43

Hej och tack för alla intressanta inlägg. Jag läser för glatta livet, men hinner inte riktigt skriva vettiga svar just nu. Jag är estetiskt sett ganska ointresserad av maxi77-ruffen (Sunwind, HR26 etc.) men det finns ju egenskaper som kan uppväga ett utseendemässigt handikapp.

Shipman 28 (med högsmal fock, matsa) och NF är nog fortfarande favoriter, men jag skall nog försöka se båtarna live innan jag avfärdar dem.

edit: se båtar jag tänker avfärda, alltså.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 30 nov 2008, 20:45

även med den högsmalaste av alla högsmala fockar har du ju det svärord inre förstaget kvar som effektivt trasslar till det i varje slag .
tänk negativt!!! så du inte ångrar dej efteråt :lol:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 30 nov 2008, 21:21

Mr Q skrev:Jag slänger in en dark horse, C&C 26. Det var vår första båt som vi köpte för 85 000 -98. Den seglade bra, LYS 1,04 och var otroligt rymlig med sin nästan 3 meters bredd. Den såg iofs ut som en liten semla, men det fick man ta. :lol: Bra ombonad inuti, med gasspis, vattentank, värmare, toa med tank, mm. Motor MD5/110S (?)

C&C är väl inte så vanliga i Sverige, men denna båt var faktiskt en pärla för det priset. Vi sålde den vidare för 110 000 -01. Osäker på vad man får ge idag för en sån, men svårt att tro att den ligger över 150 000. Kanske var den för bred också?

Annars skulle jag nog gått på en Scampi utifrån kraven. Seglar bra, rymlig och till bra pris i förhållande till vad man får.

mvh /Q
CC gör väldigt sjövärdiga och bra båtar, har en kamrat som hade sin en 37 footare i 15 år.
Välseglande och snabba vid IOR jämförelse, hyffsade inuti men inte Orustinredning men relativt nära.
CC är båtar som jag gillar.

En cc-26 får du idag för under 100k, men titta gärna på de lite större, de går idag för väldigt låga priser.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 01 dec 2008, 11:51

fredrikk skrev:Hej och tack för alla intressanta inlägg. Jag läser för glatta livet, men hinner inte riktigt skriva vettiga svar just nu. Jag är estetiskt sett ganska ointresserad av maxi77-ruffen (Sunwind, HR26 etc.) men det finns ju egenskaper som kan uppväga ett utseendemässigt handikapp.

Shipman 28 (med högsmal fock, matsa) och NF är nog fortfarande favoriter, men jag skall nog försöka se båtarna live innan jag avfärdar dem.

edit: se båtar jag tänker avfärda, alltså.

I vilken del av Sverige håller du till?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 01 dec 2008, 11:53

På Orust.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 01 dec 2008, 12:00

fredrikk skrev:På Orust.
Ok, Jag kan lyssna med några NF -ägare i förbundet på bästkusten om de kan låta dig komma och kika.
De flesta NF finns annars på Ostkusten. Messar dig privat här på Sailguide vid eventuell framgång.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 01 dec 2008, 18:52

Jag förstår dig, Fredrikk, fullt och fast när du pratar om att att Maxi77-ruffen inte är särskilt estetiskt tilltalande, särskilt när du har en IF-båt som referensram. Och jag tycker faktiskt som du.

Men min poäng är att med den budget du lagt upp blir det svårt att uppfylla alla önskemål. Sunwind 28-29, Maxi 84, HR26 mfl har skrov som är maximerade volymmässigt vilket innebär i jämförelse med NF och IF är de närmast att betrakta som hangarfartyg vad gäller innerutrymmen :wink:

Sunwind och Maxi 84 är fenkölade med de för- och nackdelar det för med sig medan HR26:an har halvlång köl. Om jag inte minns fel har samtliga dessa båtar partialrigg och samtliga är hysade seglare. Det går alltså att uppskatta dessa båtar så väl under segel som de dagar som man tillbringar i hamn i regn och rusk. De är alltså bättre allroundbåtar i mitt tycke.

Som vanligt får du ställa dig frågan hur du skall använda båten och sedan anpassa valet av båt efter vad du kommer fram till. Enligt min mening är det en fara att vikta den estetiska aspekten alltför tungt i förhållande till andra värden när man pratar om båtar i 100-150 kkr-klassen.
Henric D

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 01 dec 2008, 21:27

stangen skrev: Ok, Jag kan lyssna med några NF -ägare i förbundet på bästkusten om de kan låta dig komma och kika.
De flesta NF finns annars på Ostkusten. Messar dig privat här på Sailguide vid eventuell framgång.
Tackar ödmjukast!

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 01 dec 2008, 21:33

HR312 skrev: Men min poäng är att med den budget du lagt upp blir det svårt att uppfylla alla önskemål. Sunwind 28-29, Maxi 84, HR26 mfl har skrov som är maximerade volymmässigt vilket innebär i jämförelse med NF och IF är de närmast att betrakta som hangarfartyg vad gäller innerutrymmen :wink:
Ja, jag förstår vad du menar -- jag skriver ju ovan något om att utseendemässiga handikapp kan uppvägas av andra egenskaper, och det är precis detta jag menar. Tack för tipsen!

FYI: Min fru rynkade på näsan åt Sunwinds och HR26s exteriör, men nickade gillande åt finishen på HR-båtens innandöme. Det sitter inga böjlimmade lister i vår IF... (Utan faktiskt någon form av plastlister som är intryckta i ett spår i plyfan. Dessa plastlister krymper tydligen med åren, vilket gör att det inte ser så bra ut efter 36 år...)

Skriv svar