Duktig simmare eller korkad?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 13 mar 2008, 07:23

bosseh skrev:Jag tänker som så att om jag nu missar i ombordhoppet och hamnar i vattnet kan det vara skönt att kunna ligga och flyta lite innan man ska ta sig upp.
Är det lönt att ta upp en diskussion om skillnaden mellan riskeliminering och riskhantering?
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 13 mar 2008, 11:43

Jag har som sagt nästan aldrig västen på mig, mest för det att jag inte tycker det är så värst riskabelt att sitta och styra i en så djup, skyddad sittbrunn som jag har. Om jag absolut måste gå ut på fördäck i dåligt väder, då har jag den på. Tyvärr har jag ingen sele, men det skall jag skaffa till sommaren.

Fördelen med flytväst när man väl har hamnat i plurret tycker jag däremot är uppenbar. Jag har aldrig trillat i från en båt, däremot har jag vält med kajak många gånger. De gånger jag vält på öppet hav med hård vind och höga vågor (det är sjukt kul med kajak och skitväder) så vet jag att flytvästen är skillnad mellan att klara sig och att drunkna snabbt. De är väldigt jobbigt att ta sig upp, och det krävs många försök. Behöver man då ödsla energi på att hålla sig flytande så blir man snabbt utmattad och nedkyld.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 13 mar 2008, 12:12

Skillnaden är väl att kajaken stannar kvar mer eller mindre i närheten av dej när du druttar i, medan segel- eller motorbåten glatt(?) far vidare medan du ligger och sprattlar. Därför behöver du i helst sitta fast i båten på ett sånt sätt att du inte går i sjön överhuvud taget. IMHO.

/j

Skriv svar