Maxpower till solcellen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » sön 06 jan 2008, 17:42

Ja, självklart! Det är ju mycket det som är poängen med Maxpowern, att det ger batteriet mer ström. Det var ju liksom det som Janne inte ville förstå, han utgick nog från att det var energimängden som laddades, det är ju inte riktigt så när man laddar med för hög spänning.

Nu är vi rätt så överens tror ja?

Förresten, vad kostar en Maxpower? Den funkar väl till alla solceller va? Eller andra spänningskällor oxå antar ja? Typ en generator, men de har väl redan laddkretsar för det väl?

//Robin

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 06 jan 2008, 18:18

Datablad hittar du här
http://www.napssystems.com/stc/attachme ... ower_e.pdf

Normalpris på Hjertmans 950:-, reapris tom 9/1 855:-

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » sön 06 jan 2008, 20:37

Hittade ett datablad med kurvor på en 85 watt panel med 36 celler.
http://www.gepower.com/prod_serv/produc ... et_600.pdf
När jag tittat närmare på kurvorna undrar jag om en Maxpower ger så förfärligt mycket mer än en serieregulator. Med en panel med större antal celler blir vinsten större, men för en panel med 34 celler uteblir troligen vinsten. När solcellen laddar en batteribank som inte är nära fulladdad behövs egentligen ingen regulator eftersom batteribanken tar emot all ström som panelen kan lämna. Men eftersom strömmen minskar och därmed spänningen ökar när batterierna är nära fulladdade, måste spänningen begränsas till ca 14,4 volt för att inte gasa ihjäl batterierna. Alltså måste någon form av reglering finnas. Med en panel med Vmp 15-16 volt och en shuntregulator som tar hand om strömmen när batterispänningen når 14,4 volt tror jag man skulle krama ut mesta energin. Sen får man inte glömma att effekten minskar med ökande temperatur på panelens yta, och man kan inte komma ifrån att solen värmer ganska duktigt, särskilt på en mörk yta.
/Karl-Magnus
PS Tittade just på Maxpowers datablad. Tillsammans med en 44 cellers panel redovisar dom procenttal som man definitivt inte får med en 36 cellers panel. DS.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » sön 06 jan 2008, 21:40

Det var ju liksom det som Janne inte ville förstå, han utgick nog från att det var energimängden som laddades, det är ju inte riktigt så när man laddar med för hög spänning.
Visst är det energi som "lagras" i batteriet. Det jag inte förstår/vet är om det är bättre/effektivare med en lägre spänning. Jag bortser fortfarande från gasningen vid för hög spänning. Om man använder ett variabelt labbaggregat för att ladda ett batteri så ökar i varje fall laddströmmen när man ökar spänningen. Detta har jag provat med en mycket för hög spänning vid flera tillfällen, upp till 24v. Då bubblar det rätt rejält. I dessa extrema fall kan man i och för sig fråga sig hur mycket batteriet kan tillgodogöra sig, men min undran gällde ju vid "normala" värden med eller utan Maxpower. Den kurva som de visar säger ju mest ingenting tycker jag. Det kan vara ren vilseledande reklam.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » sön 06 jan 2008, 21:52

Bra datablad från GE - det visar ju vad som händer.

Jag håller med dig - för ett fulladdat batteri är vinsten med en mojäng som Maxpower rätt ointressant. Då fungerar enheten bara som en spänningsregulator så att batteriet inte öveladdas.

Vinsten ligger när man kan mata in den ström enl den effekt som finns tillgänglig. Med GEs cell får man 5,2 A med en serieregulaor och 14,4 V, med MAxpower 5,9 A. Om batteriet är urladdat och håller 12,3 V under laddning så blir strömmarna 5,2 resp 6,9 A.

Ännu större blir vinsten öm man ökar antalet celler. MaxPower klarar enl databladet upp till 45 V i tomgångsspänning från cellen, dvs det dubbla mot GE-cellen. Med samma celler blir strömmen fortfarande 5,2 A men med MaxPower skulle man förvänta sig 11,8 resp 13,8 A för 14,4 och 12,3V batterispänning. Huruvida den MaxPower vi diskuterar klarar detta vet jag inte. Här finns en potential att exploatera för celltillverkarna.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 06 jan 2008, 23:17

Då är det kanske smart att seriekoppla två paneler? Den enda jag har är på ca 45watt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 jan 2008, 17:45

Kjelle skrev:Bra datablad från GE - det visar ju vad som händer.

Vinsten ligger när man kan mata in den ström enl den effekt som finns tillgänglig. Med GEs cell får man 5,2 A med en serieregulaor och 14,4 V, med MAxpower 5,9 A. Om batteriet är urladdat och håller 12,3 V under laddning så blir strömmarna 5,2 resp 6,9 A.
Nu är jag borta igen. :?: Kan man läsa ut detta ur GE-bladet??

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 07 jan 2008, 19:33

Jag gjorde det lite enkelt för mig och tittade bara på den heldragna kurvan.

Med serieregulator: Gå in på 14 V och rakt upp till kurvan - vid 14 V ger cellen ca 5,2 A (antar att spänningen över serietransistor / motsvarande = 0V) Försöker man ta ut mer ström "åker man åt vänster" för större ström men då sjunker spänningen och då kan inte batteriet laddas.

Med Maxpower: Den kommer att belasta cellen så att spänningen blir 18,4 V och 4,8 A som är den punkt då effekten från cellen är som störst ca 88W. Testa med andra värden ur diagrammet: Välj 20 V då blir strömmen ca 3,7 A och effekten ca 74 W, Välj 16 V strömmen blir då 5 A och effekten 80 W.

Spänningen ut från mojängen beror på batterispänningen vid laddning. Med 14,4 V (batteriet i princip fulladdat) då får man 6,1 A (88/14,4) Om batteriet är rätt mycket urladdat (12,3 V ) så får man 7,1 A (88/12,3). I dessa två exempel bestämmer solcellen i kombination med batterispänningen hur mycket ström som kan levereras. När batteriet är fulladdat vil man inte ha någon ström mer än för underhållsladdning, säg några mA. Då går spänningen på solcellen upp till ca 22,5 V.

Återigen bortses från förluster mm.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 07 jan 2008, 20:45

Med Maxpower: Den kommer att belasta cellen så att spänningen blir 18,4 V och 4,8 A som är den punkt då effekten från cellen är som störst ca 88W.
Peak power är ju 85W?? Hur får dom ihop det, med maxvärden på ström o spänning?
Annars är jag på banan igen :D

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 08 jan 2008, 11:25

Det är nog bara en fråga om avrundningsfel. Jag tog siffrorna från databladet

Det kan även vara en fråga om att ha en marginal till specen.

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » tor 10 jan 2008, 23:23

Intressant länk måste jag säga.

Om funktionen nu är utredd så skulle det vara intressant att veta hur maxpower regulatorn beter sig vid olika fabrikat på solceller. Antar att de flesta fabrikat har olika karaktäristik med Pmax vid olika spänningar?

Hittar regulatorn själv fram till optimal primärspänning för att cellen skall ge max effekt eller är den konstruerad specifikt för Naps paneler?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 10 jan 2008, 23:58

Tobbe skrev:Intressant länk måste jag säga.
Om funktionen nu är utredd så skulle det vara intressant att veta hur maxpower regulatorn beter sig vid olika fabrikat på solceller. Antar att de flesta fabrikat har olika karaktäristik med Pmax vid olika spänningar?
Hittar regulatorn själv fram till optimal primärspänning för att cellen skall ge max effekt eller är den konstruerad specifikt för Naps paneler?
Bra fråga. Jag vet inte vad jag har för märke på min solcell, inte ens wattantalet!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » fre 11 jan 2008, 08:49

Det jag finner från de mätningar jag gjort är att Powermax söker upp Pmas för solcellen genom att kontinuerligt mäta ström och spänning och beräkna effekten. Därmed blir mojängen oberoende av typ av solcell. Notera även att Pmax för en solcell varierar mad belysningens intensitet, cellens temperatur mm (jfr GE:s datablad). Uppgiften om cellens Pmax gäller bara vid vissa (vanligtvis rätt optimala) villkor.

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » fre 11 jan 2008, 14:26

Om den verkligen!? är så smart så förstår jag att det finns möjlighet att ladda mer än utan regulator trots förluster i regulatorn.
Var inne på att Jannes resonemang utan regulator måste vara absolut effektivast om man bortser från batterigasning mm.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 11 jan 2008, 18:47

Om den verkligen fungerar som det sägs i reklamen är jag fortfarande inte övertygad. Vad jag höll med om var ju Kjelles förklaring om hur det teoretiskt skulle kunna vara.

Skriv svar