Mast av eller på

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 19 jan 2007, 23:09

Det välter många båtar på land i medehavet när det stormar.
Tro inget annat.......
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 19 jan 2007, 23:35

Det viktiga är väl att man tar ett informerat beslut och inser riskerna. Sedan får man försöka minimera dem. Bedömer man t ex att tillgänglig mastkran är för liten eller att man inte kan hantera masten på ett säkert sätt på land, så är det förmodligen säkrare att den står upp. Då är det ju t ex rimligt att man ökar på stöttningen och ser till att det är rejäl yta på stödplattorna och att de står mot skott eller bottenstockar etc.

Att man ställer båtar på land med masten på är säkert vanligare runt medelhavet än här hemma. Men de har också ett annat klimat, och kanske har man heller inte ordnat med mastskjul eller mastkranar lika bra som är regel på svenska båtvarv/klubbar. Något handlar det väl om hur utsatt läget är och hur länge båten skall stå uppe, också.

Jag är i vart fall personligen helt tillfreds med att a) tagit upp båten och b) tagit ner masten, denna blåsiga vinter.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 19 jan 2007, 23:59

Calle C skrev:Det välter många båtar på land i medehavet när det stormar.
Tro inget annat.......
Jovisst. Men det handlar ytterst om hur båten pallats.Bild
Bilden är iofs inte från Medelhavet, utan Galicien. Västlig storm där vi mätte 36 m/s i byarna. Båten stod på två separata 'vaggor', varje med ett stöttepar. Vaggorna var inte sammanbundna.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 20 jan 2007, 00:07

... det finns väl många som använder stöttor (och masten på) :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 jan 2007, 09:22

Det beror ju på vad man menar med stöttor? Handlar det om Tyresöstöttor, Grefab-bockar eller något i den stilen kan ju varje enskilt stöd lossna (och det gör de ibland). Botemedlet är att de surras mot varandra och båten. Båten står på en separat pallning, varje stötta för sig.

En vagga däremot, har vanligen en bottenplatta (gallerverk) där stöttorna är fasta och hela paketet följer med båten om den skulle röra sig en aning (det händer). En lika stark vagga är naturligtvis säkrare.

Själv har jag till min 9-tonsbåt (rätt stor, inte bara tung) en norsk 6-bensstötta (Lambertsen) och dessutom fyra Tyresöstöttor. Tyresöstöttorna har fått efterskruvas efter varje storm , uppenbarligen arbetar bockarna ner sig i underlaget (eller så krymper de, mindre troligt :-) ). Nu senast gick presenningen tyvärr sönder och fick skäras ner, och det var inga problem att känna hur båten rörde sig i vindbyarna när man kröp omkring på däck.

Som jag skrev innan - uppskattningsvis ökar vältkrafterna på båten till det dubbla om man har masten kvar, och då får man naturligtvis palla därefter.
Anders S

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 20 jan 2007, 11:16

Jag har en överdimensionerad tyresövagga till mina 2200 kg båt. Den svaga punkten är istället att båten står i ett hörn av upställningsplatsen (som är anlagd på 100 år gamla muddermassor). Denna vinter utan tjäle har en av två plankor under vaggan numera blivit osynlig och försvunnit ner i leran.

Jag hoppas det blir sjösättning snart annars rinner båten genom jorden till Nya Zeeland.

Förövrigt har jag ett ännu mer slitagealstrande system för mastförvaring, som ås för presenningen. En kille från Sapa lugnade mig och sa att slitaget från presenningen (om den var ren) var mindre farlig än saltet om jag inte tvättat ort det.

Vad jag menar är att vi precis som Anders S skriver tar risker och gör saker som kan gå åt skogen. Jag vill inte ta risken att hävarmen i masten + hela båtens vindfång pressar mot stöttor etc men är dum nog att surra fast masten liggande utan mer än några tampar som håller fast den i båten och dessutom ställa upp hela båten på torkat gungfly. Så det är ju läge att kritisera andras val :):):)

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

rigg på eller av

Inlägg av Chardonnay » mån 22 jan 2007, 22:33

Så här kan det gå om man har rigg& segel/bomkapell uppe i stormenBild
Vi köpte vår första båt med riggen på, men det är nog inte att rekommendera att ha den på.
& så jobbigt är det inte att plocka ner den, då får man ju en ordentlig chans att gå över alla vant & hjul ordentligt också.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 23:04

Frågan är nog om det var riggen som eller om det var en undermålig stöttning...
Jag noterade båtvältet när jag var ute och samlade ihop en av mina pessar...
Den stog ju iof bara uppställd på träbockar, inga stöttor vad jag såg alltså.
Men utan rigg kanske den hade klarat sig....
Det fanns motorbåtar som råkat ut för samma öde ska tilläggas...

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 23 jan 2007, 07:34

Men det ser ju ut som om den har storseglet riggat? Lite överdrivet ...

/j

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 23 jan 2007, 07:43

i slöaste laget kanske? :roll:

Skriv svar