Många båtar blir det...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 12 maj 2006, 23:18

Ytterligare en faktor som gör en båt villig att räta på sig från uppochned-
vänt läge är rufföverbyggnadens volym. En stor och klunsig överbyggnad
tjänsgör då som en flytkropp, vilken vid rullning hjälper båten att vända
sig (Källa: Rolf Eliasson i ngn gammal P.X. från 90-talet som jag råkade
bläddra igenom häromveckan).

Vad gäller Bavarians kölvikt läste jag ngnstans (Curt Gelins test i något annonsblad, något närmare bestämt) att den för 30:an bara är 22% av deplacementet. Väljer man då den grundgående varianten kanske man bör vara tämligen försiktig vid användandet av båten. Gelin dömde ut
den som havskryssare betraktad. Gelin har inte alltid rätt.

Rudi

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

B30

Inlägg av Chardonnay » ons 17 maj 2006, 21:32

Håller helt o fullt med Peter Claus, vi byggde också ett nytt hus förra året & visst det är inte lika gediget som ett gammalt hus , men acks så skönt att allt är nytt & inte behöver bytas på ett tag , den känslan förstår jag att man kanske vill ha på en ny båt = nytt & fräscht o slippa en massa meck.
Men, som sagt ( med risk att man sårar någon) B30 är verkligen hög & ful.
Seglar hon bra-någon som vet?

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 18 maj 2006, 07:13

Hög ruff, lite segel, stort skrov, lätt köl - \"seglar dom bra\"? Ibland säger man \"saken talar för sig själv\" - detta kanske är en sådan gång?

Om nu en ny båt ger en \"skön känsla\" vad gäller underhåll, vård och vardagsfunktion må det ju vara hänt. Men om man har båten för att segla den kan man faktiskt få helt andra känslor om man vet att kölen är i lättaste laget, riggen (därför) är i minsta laget och båten i största allmänhet är byggd så prispressat som möjligt.

Litet som astronauten sa: \"Så här på väg till månen i rymdraket är det litet obehagligt att tänka på att varje del i vår farkost har köpts in på anbud\".

Q.

kalle4

Ny båt = mindre besvär

Inlägg av kalle4 » tor 18 maj 2006, 15:08

Jag har idag en båt från mitten av 80-talet och om jag skulle köpa en större idag skulle jag iallafall defenitivt köpa en mer eller mindre ny båt. Anledningen till det är att jag vill ha ett modernt skrov men även slippa allt för mycket underhåll. Har märkt att min båt börjar kräva mer och mer underhåll iform av att byta detaljer som antingen blivit slitna efter 20 år eller helt enkelt behöver bytas (ventiler och dylikt). Prismässigt tycker inte jag det är allt för stor skillnad mellan en 80-talsbåt och en lätt begagnad nyare båt. Tex. kostar en Omega 36:a eller diva 355 ca 850kkr medan en First 36.7 från 2003 ligger på runt 1 miljon nere i tyskland. Ett rätt så lätt val enligt min mening.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » fre 19 maj 2006, 08:51

Jag förmodar att du menar att skillnaden i pris är för liten i förhållande till åldern?

Ja, visst är det märkligt att 80-talsbåtar ligger såpass högt i pris jämfört med nya båtar. De riktigt billiga begagnade båtarna hittar man för övrigt i USA, till föga nytta med dagens importregler. Men priset på en marknad sätts (också) efter köparens förväntningar på produkten. Det verkar ju som ett stort antal köpare finner den begagnade 80-talsbåten som ett bättre köp, trots prispressen från nybyggnadsvarven och den relativa lättheten att få hjälp med finansiering på ett nybygge. Det kan givetvis bero på oinformation, men också på relevanta anledningar.

Men det finns exempel - jag vet en Comfort 32 som bytt till HR342 och en Nova som blivit Bavaria 37. Båda har sålt, varit utan ett par säsonger och nu köpt nytt. Båda har argumentet att den nya båten är pålitligare, och jag tror väl kanske i så fall mer på den ene än den andre.

Men här är skillnaden i pris (och storlek) rejält stor och vi kan knappast tala om att man väljer i samma prisram när skillnaden mellan nytt och gammalt är 100 till 300 %.

Q.

Skriv svar