Hur ofta byter du olja i motorn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur ofta byter du olja i motorn

Inlägg av Ridax » fre 27 sep 2013, 19:37

undrar om det inte är just vinet som talar nu? :mrgreen:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 27 sep 2013, 21:19

thomask skrev:Nu har det hänt!
Innan snackade ni om gräsklippare och oljebyte! jag har aldrig bytt olja i gräsklipparen, och till följd av detta ramlade vänster bakhjul av!
Det hade skurit. Hade jag bytt olja som man ska så hade detta inte hänt! var hittar man nya hjul????

OM man har en liten Diesel, så kostar oljan 60:- på Biltema, 50:- För ett filter. Lika mycket som 2 flaskor billigt vin.
Vinet kanske man inte vill vara utan, MEN man kan ju spara, och köpa oljan sen?????????????????

Är detta en "snåltråd" ?
Oljan kostar 39 kronor på biltema ( 10/40 CF ) per liter. Men du kanske behövde 1.5 l ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » lör 28 sep 2013, 04:42

Fast min olja kostar 67,50 och det skall i 5,5 liter och motorn har gått mindre än 10 timmar... Men efter den här tråden vågar man ju inte chansa... tänk om ett hjul lossnar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 28 sep 2013, 08:35

Satt för någon höst sedan och tittade på den klara, fina, varma oljan på oljestickan och tänkte att bytet kändes jävligt onödigt. Sen sjösättning och inte många timmar... jaja, bäst att byta ändå, grejerna är ändå köpta och jag väntade på kranbilen så tid fanns.
Den svarta sörjan som kom upp ur tråget på min trettio år gamla motor visade att jag beslutat rätt. Oljebyte varje år, i alla fall på gamla maskiner.
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 28 sep 2013, 08:54

För några 100-lappar, maximalt 1000:- köper man sig lite sinnesfrid, samtidigt med olja, filter och impeller.
Sanslöst billigt för sinnesfriden, priser för grunkorna kan diskuteras i evigheter. Likaså finns det många som älskar att grotta ner sig i oljans livslängd, för att nu inte tala om de haft samma impeller i 25 år (de har alltså inte förstått skillnaden mellan sinnesfrid och lite basala produkter som kan köpas över disk).

Ett enkelt och billigt jobb, sedan kan man säga att man gjort vad som skall göras, och så långt som en amatör brukar sträcka sig.

Det är knappt lönt att diskutera saken.

Klart att motorn måste varmköras ordentligt. Sker bäst och enklast när båten är i vattnet. När det utförs på landbacken är det en nödfallsåtgärd. Inte tillåtet / accepterat i alla hamnar, gäller speciellt de större hamnarna runt storstäderna.

/J

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 29 sep 2013, 11:32

Jaramaz skrev:Det är knappt lönt att diskutera saken.
Med ditt vanliga trevliga sätt att argumentera så tycker jag du allvarligt skall överväga att inte diskutera saken... DET om något skulle ge lite sinnesfrid som vore gratis och som man slapp betala för...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 01 okt 2013, 17:41

Ridax skrev:Med ditt vanliga trevliga sätt att argumentera så tycker jag du allvarligt skall överväga att inte diskutera saken... DET om något skulle ge lite sinnesfrid som vore gratis och som man slapp betala för...
Men Ridax lille, så får man minsann inte uppföra sig. Fy på dig nu, och skäms.

/J

Skriv svar