Eventuellt installera Martec

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
oceansailor
Diamantmedlem

Re: Eventuellt installera Martec

Inlägg av oceansailor » sön 08 sep 2013, 13:42

Spider skrev:Nejdå Anders, inte alls sur (det ska mycket till) ;-).
Alla har vi olika tankar kring gardering av säkerhet, kanske är mitt förslag dåligt, kanske inte.
Vi får se om jag chansar med vanlig installation eller om 30-åringen får gå vidare utan sötvattenkylning.
Jag skulle inte lägga så mkt. pengar på en 30 år gammal motor. Restvärdet, reservdelar, m.m. Börjar väl bli ett problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 17:37

När det gäller frågan om att investera i skaffa en sötvattenkylning till en äldre motor tror jag att det är motorns skick och tillgång på servicedelar som borde avgöra. Ekonomiskt behöver det inte vara orimligt, det beror helt på hur mycket en kylare kommer att kosta dvs, tror man sig om att kunna rensa och installera själv, eller behöver man göra det på verkstad och behöver motorn i så fall tas ut?

Hur många timmar det är kvar i en gammal motor är alltid vanskligt att säga. Men är den väl underhållen i övrigt (mycket mer än motorn slits, startmotor, generator och sjövattensystemet bör ju vara felfritt, till exempel) och transmissionen är i skick bör det bara vara ovetskap om rosten som är frågan - det skulle vara relativt udda om motorn gått mer än två á tre tusen timmar (låter mycket, men är det inte). Det är klart vettigt att ta reda på detta på ett kostnadseffektivt sätt, oavsett om man investerar i en Martec eller helt kallt bara kör vidare. Gör man den pannstensrensning som föreslås med lyckat resultat (dvs, det finns gods kvar i block och topp och kylkanalerna håller för en provtryckning) och sedan kontrollerar kompressionen "torrt" vet man rätt väl om det är lönt att gå vidare eller om motorn bör bytas. Att köra vidare med en 30 år gammal motor som man inte vet är OK är heller ingen höjdare, om man funderar på driftsäkerhetsfrågor, men om man har koll på skicket (och det är bra) behöver det inte vara så illa med den saken.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 08 sep 2013, 19:57

Anders S skrev:När det gäller frågan om att investera i skaffa en sötvattenkylning till en äldre motor tror jag att det är motorns skick och tillgång på servicedelar som borde avgöra. Ekonomiskt behöver det inte vara orimligt, det beror helt på hur mycket en kylare kommer att kosta dvs, tror man sig om att kunna rensa och installera själv, eller behöver man göra det på verkstad och behöver motorn i så fall tas ut?

Hur många timmar det är kvar i en gammal motor är alltid vanskligt att säga. Men är den väl underhållen i övrigt (mycket mer än motorn slits, startmotor, generator och sjövattensystemet bör ju vara felfritt, till exempel) och transmissionen är i skick bör det bara vara ovetskap om rosten som är frågan - det skulle vara relativt udda om motorn gått mer än två á tre tusen timmar (låter mycket, men är det inte). Det är klart vettigt att ta reda på detta på ett kostnadseffektivt sätt, oavsett om man investerar i en Martec eller helt kallt bara kör vidare. Gör man den pannstensrensning som föreslås med lyckat resultat (dvs, det finns gods kvar i block och topp och kylkanalerna håller för en provtryckning) och sedan kontrollerar kompressionen "torrt" vet man rätt väl om det är lönt att gå vidare eller om motorn bör bytas. Att köra vidare med en 30 år gammal motor som man inte vet är OK är heller ingen höjdare, om man funderar på driftsäkerhetsfrågor, men om man har koll på skicket (och det är bra) behöver det inte vara så illa med den saken.
Att få svaret på alla de frågorna kommer att kosta ett antal 1000,- lappar. Till detta kommer sedan kostnaden för kylning m.m..

Jag skulle kört vidare med befintliga grejor så länge det funkar. Sparat pengarna till en ersättningsmotor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 20:23

oceansailor skrev:
Anders S skrev:När det gäller frågan om att investera i skaffa en sötvattenkylning till en äldre motor tror jag att det är motorns skick och tillgång på servicedelar som borde avgöra. Ekonomiskt behöver det inte vara orimligt, det beror helt på hur mycket en kylare kommer att kosta dvs, tror man sig om att kunna rensa och installera själv, eller behöver man göra det på verkstad och behöver motorn i så fall tas ut?

Att få svaret på alla de frågorna kommer att kosta ett antal 1000,- lappar. Till detta kommer sedan kostnaden för kylning m.m..

Jag skulle kört vidare med befintliga grejor så länge det funkar. Sparat pengarna till en ersättningsmotor.
Du menar att du hellre kör vidare utan att veta om din motor håller över sommaren? Nja, det tror jag egentligen inte :D Sedan måste man ju spara så ohemult mycket pengar till en ersättningsmotor, även de mest beskedliga... brrr.

Jag är alltså av den åsikten att folk många gånger faller för locktonerna från motorförsäljarna innan det egentligen behövs(*). Är man helt ointresserad av att arbeta med motorn själv (av något skäl som man själv förstås får bestämma) kan det förstås vara en annan sak. Men med tanke på Spiders bryderi (som i princip kan generaliseras till "det kan bli jobbigt om motorn sviker och vad gör jag i så fall" är det ju helt vitalt att man har såpass koll på motorn att man vet om den är "nästan sönderrostad" eller om den håller (på det viset i alla fall) många år till, oavsett om man tänker köpa en Martec eller ej.

(*) En anledning till hejdlösa reparationspriser är att motorreparatörer måste lämna rejäla garantier och har så stort ansvar mot konsument. Det gör det svårt att få kompetent hjälp bara för det som måste fixas, om man inte bär in delen själv i verkstaden. En verkstad sätter inte tillbaka delar som inte är felfria och byter sådant som ansluter till problemet, bara för att vara säkra på att allt håller länge. Därmed kommer räkningarna att bli så stora att en ny motor blir ett "vettigt alternativ".
Bara ibland är det dags, i många fall finns det gott om liv kvar i den.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 08 sep 2013, 21:55

Motorverkstäder är ofta enligt min erfarenhet bra på att utföra motorjobb, men de byter oftast mer än nödvändigt och inte alltid det mest relevanta. För ett lyckat resultat är det bra att man själv eller någon bekant med motorkunskap för en dialog med verkstaden ev. med gemensam inspektion av status före beslut om vad som skall göras.

En viss trygghet är det att alltid be verkstäder att spara de delar de byter ut så man kan se vad som var problemet med dem. (Den riktigt misstänksamme sätter ett körnslag på platser han kommer åt för att se att det är hans delar som visas upp)

En förnämlig internetsida som belyser detta med äldre smådieslars väloch ve är:
http://nf.broach.se/motorer
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 10 sep 2013, 16:17

Det låter bra. Fråga Martec om de tycker att deras system är så otillförlitligt att man behöver bygga in en nödkylningsanläggning redan från början. Jag anar svaret... :twisted:

Idag ringde jag och frågade vad dom ansåg. Svaret blev att risken dom ser är en strypning i ventilerna om man inte går upp i dimension.
Jag tänker inte varken försvara eller förkasta deras åsikt, ville bara återge. Filter i sötvattensidan ansåg han vara riskabelt och inte nödvändigt (trots att dom säljer det), bättre att se till att skölja systemet efter några timmars drift. Största driftproblemen enligt honom sker på VP motorer där avgaskrökens kylkanal kan bli täppt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 sep 2013, 16:25

Spider skrev:Det låter bra. Fråga Martec om de tycker att deras system är så otillförlitligt att man behöver bygga in en nödkylningsanläggning redan från början. Jag anar svaret... :twisted:

Idag ringde jag och frågade vad dom ansåg. Svaret blev att risken dom ser är en strypning i ventilerna om man inte går upp i dimension.
Jag tänker inte varken försvara eller förkasta deras åsikt, ville bara återge. Filter i sötvattensidan ansåg han vara riskabelt och inte nödvändigt (trots att dom säljer det), bättre att se till att skölja systemet efter några timmars drift. Största driftproblemen enligt honom sker på VP motorer där avgaskrökens kylkanal kan bli täppt.
Det låter ju rimligt. Att göra duktigt rent är ju alla tydligen ense om.

På en motor som visserligen hade färskvattenkylning körde jag den från och till en vinter. För att kunna göra det på land, utan att förlora glykolen drog jag sjövattenkretsens utlopp (slangen till avgaskröken) till sjövtteninloppet, och cirkulerade vattnet i den yttre kretsen på det sättet. Eftersom jag körde relativt korrta stunder struntade jag i att ge avgasröret vatten, men om man vill köra länge behövs det - via en liten stråle från en vattenslang går bre. Om du gör på det sättet kan du antagligen rensa systemet ganska bra, med hjälp av något rensmedel (ett heter Descalon, det finns säkert fler) och dessutom göra det i två omgångar. Det här kan ju bespara dig många sköna kronor om du är säker på skicket i övrigt. Överlever inte din motor en pannstensrensing är den ändå slut, kan man säga litet brutalt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 10 sep 2013, 20:17

Anders S skrev
Om du gör på det sättet kan du antagligen rensa systemet ganska bra, med hjälp av något rensmedel (ett heter Descalon, det finns säkert fler)

Är det någon som känner till fler medel av denna typen? Vad skiljer egentligen Descalon mot dom (av mina erfarenheter) dåliga varianter av kylarrens som finns lite överallt?

Jag har renoverat några motorer då jag även är intresserad av hobbybilar, i den världen kan man läsa följande info gällande rengöring av kylsystem

"Kan kanske kännas lungnande för dig att veta att t.ex Scania rekomenderar just maskindiskmedel i sina verkstadshandböcker för att göra rent kylsystemet.
Och dom har både gjutjärn/stål/lättmetall mm i sina motorer"

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 30 sep 2013, 16:03

Tänkte bara uppdatera lite. Installationen har påbörjats, mest för att jag fick tag på ett komplett kit helt oanvänt för en billig peng. Ringde Sjöbergs marin idag och fick två synpunkter till de gamla. Eventuella problem i färskvattenkretsen sker ganska ofta vid toppackningen beroende av att den ibland går lite in över kyl kanalen och där kan flagor fastna. Det andra han sa var " byt inte termostat", det finns enl honom ingen anledning att höja motortempen, bättre att ha marginal.

Skriv svar