vart är bäst att ha ankaret fören eller aktern??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Re: vart är bäst att ha ankaret fören eller aktern??

Inlägg av Peter_K » tis 23 jul 2013, 08:24

Jag har ett beslagsband av gummi som sitter knutet i mantåget. När förseglet åkt ner fäster jag det där. På förra båten saknade jag mantåg, då hade jag ett i främre undervantet - funkade det med. Bra att ha på båda sidorna.
Sådan här alltså...
http://www.clasohlson.com/se/Gummilina- ... sk/34-4658
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 23 jul 2013, 08:25

är det en värt att skaffa rullfock för en liten stortriss mk1?
Ett tips bara: Starta gärna en ny tråd om ämnet ändrar. Blir redigare så.

För övrigt är svaret nej.
/Anders G

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » tis 23 jul 2013, 08:59

brukar slita ner seglen och slänga i ankaret direkt efter och sen surra fast stor seglet på bommen och focken drar jag in under en grej på för däck glömt av vad den heter nu men drar focken genom den så den inte åker i vattnet eller ska fladdra så mycket och drar igång motorn och puttrar in till hamnen och då jag kommit in till hamnen så plockar jag ner seglen och stuvar undan dom....
Som redan andra påpekat finns det ingen anledning att ankra när du tagit ner seglen medan du beslår dem. Låt båten driva. Se till att det finns lite plats, men det behövs inte så mycket ... det går rätt långsamt. Bli inte orolig om den efter ett tag lägger sig med sidan mot vinden. Det brukar båtar som driver göra.

Själv river jag ner seglen och beslår snabbt med kardborreband. Går in till bryggan. När jag är förtöjd där beslår jag seglen ordentligt ... eller tar ner dem helt beroende på vilken båt jag seglar. Ett ankare skulle bara göra allt mycket besvärligare utan att vara till någon hjälp.

Jag håller helt med Stangen: En rullfock på en så liten båt som en Stortriss är helt onödigt. Vill du inte gå fram på däck för att dra ner focken så gör så här: Fixa en liten tunn lina som du fäster i toppen på focken (i fallhornet). Skaffa ett litet block som du fäster vid förstagets fäste i däck. När du sätter fast focken på förstaget när du skall segla så ser du till att linan går igenom pistolhakarna längs förstaget och sedan genom blocket och tillbaka till sittbrunnen.

Linan stör inte när du hissar seglet. När du skall ta ner det så lossa skotet, släpp på fallet och dra i linan. Då åker focken ner. Lägg fast linan och sträck på skotet. Med Stortrissens lilla fock räcker antagligen det för att den skall ligga kvar på däck medan du går in i hamn så slipper du gå fram och beslå det innan du är förtöjd.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 23 jul 2013, 10:17

Nils_D skrev:Jag håller helt med Stangen: En rullfock på en så liten båt som en Stortriss är helt onödigt. Vill du inte gå fram på däck för att dra ner focken så gör så här: Fixa en liten tunn lina som du fäster i toppen på focken (i fallhornet). Skaffa ett litet block som du fäster vid förstagets fäste i däck. När du sätter fast focken på förstaget när du skall segla så ser du till att linan går igenom pistolhakarna längs förstaget och sedan genom blocket och tillbaka till sittbrunnen.

Visst är det lätt att tycka att en fock på en liten båt inte behöver rullmöjlighet. Men det är inte storleken som är avgörande, som bekant. Helt klart mindre kul att stolpa ut på en Stortriss fördäck, speciellt om det gungar lite.

Nils förslag med en lina för att få ner focken ordentligt är bra. Vill man, också på en Stortriss, fixa rullfock så gör man det. Det underlättar betydligt! För mindre segel finns det enklare former av rullarrangemang, det finns en rulle som inte kräver förstagsprofil - liten och enkel. Det behöver alltså inte alls bli dyrt, eller besvärligt.

Vår käre trådskapare har inte riktigt klargjort varför han envisas med ankaret, det kanske är svårt för honom att i lugn och ro bara driva medan seglen tas ner. I sådant fall skulle jag rekommendera att träna lite på att segla fram till parkeringsplatsen, riva seglen lite lagom innan han når fram dit, för att glida fram den sista biten. Träning ger färdighet!
Hursomhelst, att släppa i ankaret utanför (?) en hamn (?) vid Skånes kust är ofta en mycket dålig ide. Ofta alldeles för mycket vågor, och för mycket ström - som mycket riktigt lätt skvalpar in i båten.

/J

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » tis 23 jul 2013, 11:01

stangen skrev:
tomhenrik skrev: är det en värt att skaffa rullfock för en liten stortriss mk1?
Nej.

kunde du inte kommit med någon bra anledning än nej??
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tis 23 jul 2013, 12:58

kunde du inte kommit med någon bra anledning än nej??
Med en så liten fock så är det svårt att motivera kostnaden och komplexiteten med ett rullsystem. Jag hade pistolhakar på förra båten (24 ft) och även på nuvarande (30 ft). Tycker personligen att rullsystem är för otillförlitliga.
/Anders G

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » tis 23 jul 2013, 13:29

Jaramaz skrev:
Nils_D skrev:Jag håller helt med Stangen: En rullfock på en så liten båt som en Stortriss är helt onödigt. Vill du inte gå fram på däck för att dra ner focken så gör så här: Fixa en liten tunn lina som du fäster i toppen på focken (i fallhornet). Skaffa ett litet block som du fäster vid förstagets fäste i däck. När du sätter fast focken på förstaget när du skall segla så ser du till att linan går igenom pistolhakarna längs förstaget och sedan genom blocket och tillbaka till sittbrunnen.

Visst är det lätt att tycka att en fock på en liten båt inte behöver rullmöjlighet. Men det är inte storleken som är avgörande, som bekant. Helt klart mindre kul att stolpa ut på en Stortriss fördäck, speciellt om det gungar lite.

Nils förslag med en lina för att få ner focken ordentligt är bra. Vill man, också på en Stortriss, fixa rullfock så gör man det. Det underlättar betydligt! För mindre segel finns det enklare former av rullarrangemang, det finns en rulle som inte kräver förstagsprofil - liten och enkel. Det behöver alltså inte alls bli dyrt, eller besvärligt.

Vår käre trådskapare har inte riktigt klargjort varför han envisas med ankaret, det kanske är svårt för honom att i lugn och ro bara driva medan seglen tas ner. I sådant fall skulle jag rekommendera att träna lite på att segla fram till parkeringsplatsen, riva seglen lite lagom innan han når fram dit, för att glida fram den sista biten. Träning ger färdighet!
Hursomhelst, att släppa i ankaret utanför (?) en hamn (?) vid Skånes kust är ofta en mycket dålig ide. Ofta alldeles för mycket vågor, och för mycket ström - som mycket riktigt lätt skvalpar in i båten.

/J
varför jag envisas med ankaret är för att det är väldig grunt utanför farleden som går in i hamnen och efter som det går stora båtar och det är väldigt grunt och motorn väldigt seg startad så är det lättare att slänga i ankaret ta sin tid med att surra seglen och få igång motorn tar sin lilla tid ( ska investera i en ny motor men det kan inte bli just nu ) så för att inte driva in i det alldeles för grunda så använder jag ankaret + att det känns säkrare då
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 23 jul 2013, 13:32

Vet ju inte exakt hur det ser ut utanför, men... jag skulle ta ner seglen lite tidigare då än precis innan det grunda området. Alltså, precis som jag skrev tidigare - i lugn och ro och i god tid i stället för att segla ända fram till hamnen.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 23 jul 2013, 18:12

jason skrev:
toaen skrev:Ligger jag på svaj gör jag en hanfot av en förtöjningslina i vars splitsade ögla jag fäster ankrlinan med en dubbel sktstek.
Lite off topic, men varför hanfoten?

/j
Varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det!?

Skämt å sido - varför inte.

Kan inte fästa ankarlinan i fören pga allt skräp jag har monterat där. Som jag brukar göra det är det väldigt enkelt och jag får draget rakt i fören. Båten seglar/svänger allt tillräckligt ändå.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 jul 2013, 20:17

Om man gärna vill kunna ankra upp båten från fören kan man dra en tamp från fören till en knap i aktern. Sedan fäster man ankarlinan i denna tamp med en lämplig sjömansknop, och så kommer ankaret att sitta i fören när man släpper linan. Man måste inte använda all ankarlina, det går (med sjömansknopen "skotstek" att knyta mittpå linan om man gör en ögla.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 06 aug 2013, 12:55

Lite sent svar men jag har varit ute å seglat =)

Skippa ankaret när du tar ner seglen. Hade jag varit dig hade jag först tagit ner förseglet (Focken), sedan startat motorn och gått upp i vind för att ta ner storseglet med motorn igång, sakta puttrande mot vinden så man har styrfart. Att kunna låsa rorkulten i detta läget är nog en bra grej.

Jag hade nog som nästa uppgradering i din båt försökt få tag i en begagnad autopilot.

Skriv svar