Det skulle förstås vara smidigast med Sika men min båt är vass i förskeppet så platsen där givaren ska sitta är väldigt sluttande. Nästan 30 gradet, så det blir väldigt tjockt lager Sika...[/quote]
Då är ju ett "rör" eller "glassburk" en lämpligare lösning.
Inombordsmontering av ekolodsgivare
Re: Inombordsmontering av ekolodsgivare
Har monterat akterspegelsgivare inombords i tidigare båtar med gott resultat. Fick ett dylikt med förra båten. Mannen hade köpt ett nytt lod för att det gamla inte fungerade. Dessvärre dog han innan han hann montera lodet. Felet på det gamla lodet var strömbrytaren i säkringspanelen, varpå det nya fiskeekolodet hamnade i mitt bra-att-ha- sortiment.tamb skrev:Det här forumet är en guldgruva. Tack för snabb respons!
Tänkte åka ned idag och testa med plastpåsen först. Stoppar ni givaren i plastpåsen eller lägger man den bara som en kudde mellan givare och skrov? Sedan får jag se om jag gör ett försök med silikon först eller om det blir vattenröret direkt.
I min nuvarande båt fanns ett gammalt Seafarer ekolod. Tog bort det och satte dit mitt fiskeekolod. Givaren i en plastpåse med vatten. Fungerade perfekt. En klick silikon och dit med givaren. När silikonen härdat fungerade inte lodet. Ett visst arbete att ta loss eländet. Sen provade jag nog på 10 olika ställen med givaren i vatten. Fungerade klockrent på varje ställe, men när det sattes i en klick silikon fungerade det inte. Lät aldrig silikonen härda innan jag provade lodet, vilket det aldrig gjorde.
När jag skulle ut och semestersegla tog jag en plastpåse. Fyllde med vatten och satte fast med en klamra med givaren i. Det fungerade i 4 dar, sen hade vattnet läckt ut.
Senare på hösten kollade jag ett ställe där lodet fungerade i en påse med vatten och plastade fast ett avloppsrör. Stoppade givaren i röret och fyllde på glykolblandat vatten. Inte katten fungerade lodet där heller.
Sen orkade jag inte tramsa med det lodet mer. Nu ligger det där det nog hör hemma. I "bra-att-ha-lådan"
Nu vill jag inte avskräcka någon för att montera ekolodsgivaren innombord - snarare tvärt om, men på min motorseglare med mycket tjockt skrov - enkellaminat - fungerar det inte.
Varför - ja det är frågan.
PS
En tanke slog mig när jag postat detta inlägg. Jag har köpt och installerat ett Nexus lod och logg med en kombinationsgivare. Där fungerar bara lodet på grunda vatten. Har det "gått troll" i mina ekolod!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com