hur ska jag lösa den här gröten???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Re: hur ska jag lösa den här gröten???

Inlägg av Peter_K » sön 02 jun 2013, 16:48

Den vita i aktern är en akterlanterna.
Tips - läs på kring lanternföringsregler så du vet vad som gäller för din båt. När du ändå är igång är väjningsregler en bra grej att ha koll på - men det kanske du redan har?
Alla borde ha skägg

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » mån 03 jun 2013, 08:14

Dra nytt överallt, du har så pass begränsat elsystem i båten ändå.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 03 jun 2013, 09:27

Dra nytt överallt
Och använd enbart tennad kabel. Biltema har för rimligt pris. Dokumentera och märk upp allt. Använd automatsäkringar och ha en vanlig smältsäkring som huvudsäkring.
Elpanel.JPG
/Anders G

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 11:52

Om du inte redan har ett, så skaffa ett enkelt mätinstrument från Biltema eller Clas O. Då kan du åtinstone se var det finns ström och vilken som är plus o minus. Tar man nån liten enkel grej i taget kan det tom vara kul när man ser att man lyckas
Du kan lätt mäta om det är kortis också, eller om generatorn funkar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 03 jun 2013, 12:38

Guitar Nilsson skrev:Om du inte redan har ett, så skaffa ett enkelt mätinstrument från Biltema eller Clas O. Då kan du åtinstone se var det finns ström och vilken som är plus o minus. Tar man nån liten enkel grej i taget kan det tom vara kul när man ser att man lyckas
Du kan lätt mäta om det är kortis också, eller om generatorn funkar.
Köp i så fall en tångampermeter som klarar att mäta likström. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C ... mperemeter Då har du så du kan mäta det mesta. Har själv den gula.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » mån 03 jun 2013, 13:04

okay men jag har bestämt mig med att vänta med el-systemet tills jag fått köpt ankare så får helt enkelt dra in på gästhamnar och lägga mig tills jag fått fixat det
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 03 jun 2013, 13:13

tomhenrik skrev:okay men jag har bestämt mig med att vänta med el-systemet tills jag fått köpt ankare så får helt enkelt dra in på gästhamnar och lägga mig tills jag fått fixat det
Det är inte lätt att hänga med i tankegångarna!!!
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 03 jun 2013, 15:27

tomhenrik skrev:okay men jag har bestämt mig med att vänta med el-systemet tills jag fått köpt ankare så får helt enkelt dra in på gästhamnar och lägga mig tills jag fått fixat det
Det var inte vad jag skrev. Som sagt - läs på reglerna om lanternor och annat innan du ger dig ut.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 17:13

Om du inte redan har ett mätinstrument så skaffa ett, kostar en hundring ungf på Biltema eller Clas O. Då blir allt plötsligt inte så skitsvårt. Och då kan du se vilken som är plus o vilken som är minus. Du har nog vänt på det ibland när säkringarna smällt.
Får du dit en kompis som kan en del kan han visa lite snabbt hur du mäter, det är enklare än man tror. Misstänker man tex att en kabel går från säkringarna till tex en lampa nånstans kan du kolla om det är kortis i sladden. Är det inte det ser du det i mätaren. Sen tvinnar du ihop bortre änden av kabelns sladdar o mäter igen. Är det kortis då, då vet du ju säkert att det är samma kabel i bägge ändarna.
Ger man sig på bara en enda lampa o kabel så känns det nog mindre hopplöst än när man tänker på att ingenting fungerar.

Om du inte blandar in även 230 Volt så är det ju inte farligt att hålla på med det heller. Kablarna i sig är det sällan fel på, det är nån som har kopplat fel bara, sen har det inte blivit av att göra rätt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » mån 03 jun 2013, 17:57

jo vet ju att det inte blivit rätt från början det ser man ju på långa vägar men får fixa en sådan el testare.....föresten när jag ändå har alla här så är det så att jag ska segla till göteborg på onsdag vindarna vänder sig åt det hållet då så tänkte passa på men det jag sett när jag varit ute och seglat är enna konstiga bojar i mellan åt så tänkte fråga om någon här vet någon sida med alla bojar i svenska vatten och förklaring till vad det är för änna bojar...mvh

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » mån 03 jun 2013, 19:32

mellan åt så tänkte fråga om någon här vet någon sida med alla bojar i svenska vatten och förklaring till vad det är för änna bojar...mvh
Du skojar, eller?

Flytande sjömärken

Tips: Köp sjövägsreglerna, ha dem i båten. Läs dem.
/Anders G

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » mån 03 jun 2013, 20:03

ne jag skojar inte för när jag segla utanför landskrona så kom jag rätt nära en boj den va riktigt stor osså gul svart om jag inte minns fel och undra vad den betydde

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » mån 03 jun 2013, 20:09

Jag försökte inledningsvis ta det här på allvar, onödigt tycks det.
Tråkigt.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » mån 03 jun 2013, 20:44

när jag fick se vad jag skulle söka efter så hittade jag denna länken är den nått o ha tro????

http://www.hissobatklubb.se/dokument/batskola.pdf

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » mån 03 jun 2013, 21:00

Att ta förarbevis är en jättebra idé. Dels är du skyldig att uppträda på ett visst vis på havet (lanternor, trafikregler etc) och dels blir allting inte bara säkrare utan också roligare.

Problemet är att man inte är ensam på havet och att man inte alltid kan göra som planerat. Hipp som happ sitter du nattetid i bleke med trasig motor mitt i farleden...
Navigare vivere est

Skriv svar