Jag vill absolut inte byta kapellmakare, har en som är mycket skicklig.Jaramaz skrev:Byt kapellmakare. Det är rent struntprat. På den båt jag har nu har det alltid varit lazy-bag. Jag bytte stor efter ca 20 år, då var den urseglad - som förväntat.Mackey skrev:Min kapellmakare ville inte sy en Lazy-bag till mig. Enligt hans uppgift blir seglet förstört i förtid eftersom darkedjan sitter på ovansidan så att det regnar in i bagen.
Däremot är det inte helt enkelt att sy en lazy-bag, som fungerar bra. Likaså är det inte lätt att hitta tillräckligt lång blixtlås, av god kvalitet. Men det är väl sådant som en bra kapellmakare fixar, inte sant?
/J
Kan däremot mycket väl tänka mig att byta åsikt om lazy-bag när det gäller att läcka vatten ner i seglet, eller i all fall om om seglet blir förstört i förtid när det läcker in vatten om några fler har samma erfarenhet som Jaramaz. För min del var det inte alls svårt att avstå lazy-bag:en eftersom jag inte har några problem med att sätta på ett vanligt bomkapell.
Mackey
PS
Egentligen var det fel att säga att kapellmakaren inte ville sy en lazy-bag, han avrådde mig från att skaffa en när jag frågade efter hans åsikt.