Fukt i skrovet
Re: Fukt i skrovet
Infravärme är nog en mindre lämplig metod eftersom luften inte värms så att den kan transportera bort fukten. Värmefläkt är bättre och ännu bättre avfuktare som tar bort fukten i luften.
Mikron är spännande och kräver ett stort mått av försiktighet. Säkerligen väldigt effektiv i en besvärlig situation. Mikron är fö bra till att torka trä, används av en del som är förtjusta i att svarva äggkoppar och annat behövligt.
När det gäller strålningen så kan man ju titta på 10 cm radarn som visserligen ligger i ett lite annat frekvensområde men betydligt större effekter än en mikro.
Mikron är spännande och kräver ett stort mått av försiktighet. Säkerligen väldigt effektiv i en besvärlig situation. Mikron är fö bra till att torka trä, används av en del som är förtjusta i att svarva äggkoppar och annat behövligt.
När det gäller strålningen så kan man ju titta på 10 cm radarn som visserligen ligger i ett lite annat frekvensområde men betydligt större effekter än en mikro.
10 cm radar sänder med kanske 2-5 kw under en bråkdel av tiden ( man sänder pulser ) men medeleffekten är kanske bara 100w. Och även för 10cm radar finns det strikta skyddsbestämmelser.bosseh skrev:Infravärme är nog en mindre lämplig metod eftersom luften inte värms så att den kan transportera bort fukten. Värmefläkt är bättre och ännu bättre avfuktare som tar bort fukten i luften.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det beror på hur båten vinterförvaras. Vatten/fukt fryser och frostspränger - och laminatet delaminerar.oceansailor skrev:Varför överhuvudtaget bry sig om lite fukt runt ett roderfäste.
Det har nog en mycket stor del av båtbeståndet och har ingen praktisk betydelse.
Nej, det är alls ingen bra ide att leka med mikrovågor för amatörer. Konsekvenserna kan vara mycket allvarliga, både direkt och på sikt. Det är mycket väl känt att ögon och en del mjukdelar är extremt känsliga för högeffektsmikrovågsstrålning, likaså att det väl känt att de långsiktiga effekterna av högeffektsmikrovågsstrålning är tråkiga.bosseh skrev:Mikron är spännande och kräver ett stort mått av försiktighet. Säkerligen väldigt effektiv i en besvärlig situation. Mikron är fö bra till att torka trä, används av en del som är förtjusta i att svarva äggkoppar och annat behövligt.
Att hävda att det går bra bara därför att det finns radarutrustning som momentant har högre effekter är en mycket konstig argumentation. Inget blir ofarligt av att det finns annat som kan vara farligare. Att sedan radar inte skall riktas direkt mot levande är självklart.
Peterh har helt rätt i sina varningar. Det är minst sagt förvånande att en båttidning återger en metod förknippad med sådana risker.
I just detta fall förefaller det också vara helt fel metod. Det är precis som AndersS påpekat, plasten i sig innehåller inte mycket vatten, har det bildats (eller funnits) håligheter där det finns vatten skall de antingen dräneras eller så skall plasten huggas upp (om den är dålig, murken / delaminerad). Det viktiga är att hitta var vattnet kommer ifrån, och ta bort källan.
Det lär vara svårt att få ens en provisorisk lagning bra så länge som det står vatten.
/J
Nu hävdade jag inte alls det, jag bara konstaterade att det finns annan mikrovågsutrustning som strålar fritt.Jaramaz skrev:Att hävda att det går bra bara därför att det finns radarutrustning som momentant har högre effekter är en mycket konstig argumentation.
En annan reflektion av viss betydelse vid snabb uppvärmning inneslutet vatten i t ex ett skrov. När temperaturen ökar kommer ångtrycket att öka vilket kan leda till att laminatet i detta fall kan sprängas sönder. I fallet med mikrovågor så kan vattnet snabbt nå höga temperaturer (och tryck) om det är inneslutet.
Att en värmefläkt skulle vara bättre.. ja kanske om båten står inomhus, vilket jag utgick ifrån att den inte gjorde..bosseh skrev:Infravärme är nog en mindre lämplig metod eftersom luften inte värms så att den kan transportera bort fukten. Värmefläkt är bättre och ännu bättre avfuktare som tar bort fukten i luften.
Men om vattnet är inneslutet så läcker det väl inte ut och hur vet man då att det finns? Intressant också hur det kommit dit.Kjelle skrev:En annan reflektion av viss betydelse vid snabb uppvärmning inneslutet vatten i t ex ett skrov. När temperaturen ökar kommer ångtrycket att öka vilket kan leda till att laminatet i detta fall kan sprängas sönder. I fallet med mikrovågor så kan vattnet snabbt nå höga temperaturer (och tryck) om det är inneslutet.
Plast är precis som många andra material inte helt tätt, det diffunderar sakta in eller utbosseh skrev:Men om vattnet är inneslutet så läcker det väl inte ut och hur vet man då att det finns? Intressant också hur det kommit dit.Kjelle skrev:En annan reflektion av viss betydelse vid snabb uppvärmning inneslutet vatten i t ex ett skrov. När temperaturen ökar kommer ångtrycket att öka vilket kan leda till att laminatet i detta fall kan sprängas sönder. I fallet med mikrovågor så kan vattnet snabbt nå höga temperaturer (och tryck) om det är inneslutet.
molekyler av t.ex. vatten
Att vattnet finns där kan man konstatera med t.ex. en fuktmätare. Och vattnet vill man
inte ha där då det kan starta nedbrytning av plasten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Men om det läcker ut så är det inte innestängt så risken för sprängning är ganska liten. Men det bör avlägsnas, självklart och naturligtvis ska uppvärmning ske försiktigt.
Det finns säkert någon förklaring till att det står vatten som inte vill "komma ut". Jag har sett så många fack och småläckor, vatten som samlats bakom ett skott och som sipprar genom en por och rinner konstiga omvägar för att bortse från att det kan vara vatten. Det behöver inte ens komma in genom skrovet, jag har otaliga gånger funnit att det vatten som samlas i de djupa delarna av båten kan vara helt rent och saltfritt, dvs från vattensystemet eller från himlen.
Anders S
Tack för alla intressanta synpunkter. Känns helt klart som jag har en bättre uppfattning om vad det handlar om nu. Båten står utomhus, jag kan inte se några uppenbara tecken på frostsprängning efter vintern men det torde väl inte synas på utsidan ändå.
När det gäller torkning i höst så tycker jag det verkar rimligt att det viktigaste måste vara att hitta håligheter med en borr. Vilken metod man därefter väljer för att torka ut dem kanske inte är lika avgörande.
Håller med om att det intressant hur vattnet kommit dit, vore ju lite småtrist om man lyckas få torrt och sedan har nytt vatten nästa höst igen. Har en tanke att det kan ha att göra med nästa roderfäste i ordningen som jag skrev om på ett annat forum: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=436075
Det skulle eventuellt förklara varför det även är fuktigt en bit upp längs akterspegeln, även om det säkert kan förklaras av tusen andra anledningar. Fick inga svar på den tråden men har väl i princip bestämt mig för låta tillverka ett nytt fäste och plasta igen hålet efter det befintliga glappande fästet till nästa säsong.
Hoppas bara jag lyckas spackla upp ett fungerande mellanlägg i helgen och att jag slipper förvandla kölområdet till en ost med borren i höst. Behåller man styrkan i laminatet någotsånär om man spacklar igen borrhålen med epoxispackel? Blir det extremt många på nåt område så får man väl slipa ner och lägga några lager matta?
När det gäller torkning i höst så tycker jag det verkar rimligt att det viktigaste måste vara att hitta håligheter med en borr. Vilken metod man därefter väljer för att torka ut dem kanske inte är lika avgörande.
Håller med om att det intressant hur vattnet kommit dit, vore ju lite småtrist om man lyckas få torrt och sedan har nytt vatten nästa höst igen. Har en tanke att det kan ha att göra med nästa roderfäste i ordningen som jag skrev om på ett annat forum: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=436075
Det skulle eventuellt förklara varför det även är fuktigt en bit upp längs akterspegeln, även om det säkert kan förklaras av tusen andra anledningar. Fick inga svar på den tråden men har väl i princip bestämt mig för låta tillverka ett nytt fäste och plasta igen hålet efter det befintliga glappande fästet till nästa säsong.
Hoppas bara jag lyckas spackla upp ett fungerande mellanlägg i helgen och att jag slipper förvandla kölområdet till en ost med borren i höst. Behåller man styrkan i laminatet någotsånär om man spacklar igen borrhålen med epoxispackel? Blir det extremt många på nåt område så får man väl slipa ner och lägga några lager matta?
Polyester är inte diffusionstät för vatten - det är därför man har gelcoatlagret som skydd och, när det inte är helt tätt, får böldpest och vi epoximålar. Jag kan tänka mig att under beslag och i bulthål för sådana beslag så kan GRP-lagren ligga öppna särskilt om beslaget arbetar lite vid belastning.peterh skrev:Plast är precis som många andra material inte helt tätt, det diffunderar sakta in eller utbosseh skrev:Men om vattnet är inneslutet så läcker det väl inte ut och hur vet man då att det finns? Intressant också hur det kommit dit.Kjelle skrev:En annan reflektion av viss betydelse vid snabb uppvärmning inneslutet vatten i t ex ett skrov. När temperaturen ökar kommer ångtrycket att öka vilket kan leda till att laminatet i detta fall kan sprängas sönder. I fallet med mikrovågor så kan vattnet snabbt nå höga temperaturer (och tryck) om det är inneslutet.
molekyler av t.ex. vatten
Att vattnet finns där kan man konstatera med t.ex. en fuktmätare. Och vattnet vill man
inte ha där då det kan starta nedbrytning av plasten.