Byta bordgenomföringar
Re: Byta bordgenomföringar
Vad fyller plattorna för funktion egentligen? Fördelning av krafter?
Utan att ha sett så blir det spekulationer:
- fördela krafterna (beroende på hur skrovet är byggt). Borde inte behövas.
- få jämn anläggningsyta för muttern, och ändå fördela trycket runt hela genomföringen (lite som ovan med ...)
- distanskloss, för att få muttern att komma bort från annat som innerliner, osv, så att det går bra att dra den.
- ....
Faktum är, det finns många slags genomföringar och montage. Alla är inte helt genomtänkta.
/J
- fördela krafterna (beroende på hur skrovet är byggt). Borde inte behövas.
- få jämn anläggningsyta för muttern, och ändå fördela trycket runt hela genomföringen (lite som ovan med ...)
- distanskloss, för att få muttern att komma bort från annat som innerliner, osv, så att det går bra att dra den.
- ....
Faktum är, det finns många slags genomföringar och montage. Alla är inte helt genomtänkta.
/J
Så här ser det ut (inte mitt motorrum, bilden är en länk till WEBen). De två genomföringarna till vänster i bilden, övre och nedre kanten. Skulle jag lika gärna kunna strunta i plattorna?

Man gjorde ofta så förr. Tanken är ganska god, fördela krafterna, lättare att dra muttern och ta upp rörelser pga de olika materialens utvidgning. Fast det var inte så smart, med tiden ruttnar plywooden och till slut kan genomföringen mer eller mindre hänga och dingla i hålet. Jag har plockat bort en sådan kloss med fingrarna, utan att lätta på genomföringen.Ridax skrev:Vad fyller plattorna för funktion egentligen? Fördelning av krafter?
Idag sätter man inte någon kloss. Ska man ersätta klossen bör den vara av GRP eller kanske en bit plastskärbräda (Polyten).
Ska det vara riktigt ordentligt sätter man en bultad fläns där bordgenomföringen skruvas i utifrån, alttihop av brons förstås.
Det finns minst en valid anledning till en platta, och det är att (vid behov) få en plan yta för muttern. Är skrovet mycket "runt" kan det behövas. En liten rundning kan tas upp av en platta med polyuretanmassa under, en större rundning kan man behöva en platta med glasfiberspackel under för att jämna ut. Plattan kan man i båda fallen göra av glasfiberplast.
Anders S
Vad använder man för slang till självläns som mynnar under vattenytan? Egentligen skulle jag behöva 42mm innerdiameter då övriga anslutningar har det. När jag fixade det hela provisoriskt i somras, så använder jag 38mm toaslang, men det var otroligt svårt att dra över den på anslutningarna (stålarmerad så den vill ju inte flexa speciellt mycket).
Kan inte hitta någon 42mm slang i båtbutikerna. I värsta fall får jag ta 38mm, men vilken typ av slang skall man ha för anslutningar under vattnet?
Kan inte hitta någon 42mm slang i båtbutikerna. I värsta fall får jag ta 38mm, men vilken typ av slang skall man ha för anslutningar under vattnet?
Vill du dra på ordentligt, så hittar du en stryktålig och stabil slang här : http://www.marinshopen.se/Tillbeh%C3%B6 ... fault.aspx (kolla dimensionerna) Här får du dock en slang som du näppeligen kan tvinga på för stora nipplar.Ridax skrev:Vad använder man för slang till självläns som mynnar under vattenytan? Egentligen skulle jag behöva 42mm innerdiameter då övriga anslutningar har det. När jag fixade det hela provisoriskt i somras, så använder jag 38mm toaslang, men det var otroligt svårt att dra över den på anslutningarna (stålarmerad så den vill ju inte flexa speciellt mycket).
Toaslang passar väl utmärkt?
Själv har jag sedan många år använt den här typen: http://www.marinshopen.se/Tillbeh%C3%B6 ... fault.aspx Letar man finns den också i 40 mm, men inte där. 42 mm verkar vara svårt men den här slangtypen är enkel att vidga en eller två mm. Här är min erfarenhet att en värmning av slangen i hett vatten gör susen (termos...).
Min enkla fråga är dock om du då inte enklare löser det med att byta slangnippeln, åtminstone på genomföringen vid vattnet? Om du behöver stressa slangen en smula i sittbrunnsdurken är en sak, men vid ventilen skall det passa väl.
Anders S
Vid bordenomföringen är det ju inga problem att anpassa nippeln efter önskad slangdiameter, men vid sittbrunnen är det värre. Men jag har lyckats trä på en 38mm slang tidigare som sagt, så bara jag får tag på en 38mm som går att töja ut lite vid sittbrunnsinfästningen så är det väl ok.
Vad sägs om http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4698
Går det att töja ut lite så man får på en på 42mm?
Det tror jag nog. Jag hade i så fall försökt göra det i lugn och ro utanför båten, så att man inte skadar slangen. Godset verkar ju ligga runt 5-6 mm. Men det är vitalt att spiralarmerad slang inte "arbetar" (då brister den i vecken) och "mellanrummet mellan spiralen" (Reutersvärdskt tänkt) kan vara en svag punkt. Är det en bra kvalisort är det nog OK, men det måste man veta - håll koll. Mitt budgetalternativ är i så fall den vanliga armerade PVC-tryckslangen, om linjen är rak till utloppet (krökningen) - där är slangen lika tjock överallt...Ridax skrev:Vid bordenomföringen är det ju inga problem att anpassa nippeln efter önskad slangdiameter, men vid sittbrunnen är det värre. Men jag har lyckats trä på en 38mm slang tidigare som sagt, så bara jag får tag på en 38mm som går att töja ut lite vid sittbrunnsinfästningen så är det väl ok.
Något kan sägas för att självlänsslangarna bör vara båtens bästa slangar, för i praktiken vill man aldrig stänga de ventilerna, någonsin...
Anders S
I min båt satt det oarmerad PVC-slang men med en lös, invändig spiral. Efter 40 år tyckte jag det kunde vara ide att byta. De visade sig vara i utmärkt skick, mjuka och fina möjligen lite mindre genomskinliga. Följaktligen ersatte jag med "vinylslang" och behöll spiralerna.
Spiralslangar har jag bytt efter max 10 år, man brukar då kunna se början till små sprickor. Det behövs inte mycket våld för att skapa läckande sprickor som sen snabbt blir större. På den helt transparenta slangen ser man direkt minsta skada.
Spiralslangar har jag bytt efter max 10 år, man brukar då kunna se början till små sprickor. Det behövs inte mycket våld för att skapa läckande sprickor som sen snabbt blir större. På den helt transparenta slangen ser man direkt minsta skada.
Fräckt att ha genomskinlig slang på självlänsen... Då kan man direkt se vattennivån och lutningen... 
Eller hur: du kan då märka ut 15 och 30 grader ("Hej vad det går" och "Skall vi inte reva nu")Ridax skrev:Fräckt att ha genomskinlig slang på självlänsen... Då kan man direkt se vattennivån och lutningen...
I saken: Om du inte måste kröka slangen hårt, så är den polyesterarmerade "vanliga PVC-slangen helt OK. Bosses spiral är förmodligen motsvarigheten till elektrikerns böjfjäder, så slangen inte skall plattas i kröken. Men går den raka vägen, ingen fara.
Anders S
Om ni ser noga på bilden tidigare i tråden så kan man se att det är en T-koppling och att dränering från däck kommer in där. De har placerat detta instick långt ner, ca 10cm från genomföringen, dvs under vattenlinjen.
Finns det någon som helst anledning till att man gör insticket så långt ner på självlänsen? Vore det inte mycket bättre att göra insticket så högt upp som möjligt, så att det kommer över vattenlinjen, så att det är färre koppplingar, slangar, skarvar och slangklämmor under vattenlinjen? Fallhöjden från däck ner till botten av sittbrunnen lär ju bli fullt tillräcklig ändå.
Finns det någon som helst anledning till att man gör insticket så långt ner på självlänsen? Vore det inte mycket bättre att göra insticket så högt upp som möjligt, så att det kommer över vattenlinjen, så att det är färre koppplingar, slangar, skarvar och slangklämmor under vattenlinjen? Fallhöjden från däck ner till botten av sittbrunnen lär ju bli fullt tillräcklig ändå.
Det här gjorde man antagligen av praktiska skäl. Idag skulle man snarare låta däcksavriningen mynna ovan vattenytan. Mitt projekt är att göra så att även sittbrunnen normalt dräneras ovan vattenlinjen men med möjlighet att öppna bottenventilerna vid behov.Ridax skrev: Finns det någon som helst anledning till att man gör insticket så långt ner på självlänsen? Vore det inte mycket bättre att göra insticket så högt upp som möjligt, så att det kommer över vattenlinjen, så att det är färre koppplingar, slangar, skarvar och slangklämmor under vattenlinjen? Fallhöjden från däck ner till botten av sittbrunnen lär ju bli fullt tillräcklig ändå.
Nu har jag monterat alltihop. Kan tala om att slangen 4866 på Hjertmans motstår de flesta försök att öka diametern (så om någon vill köpa 1.5m 38mm slang så går det bra). Däremot så gick det ganska bra att kränga på den vanliga toa-slangen. Monterade även förgreningarna till däcksdräneringen högre upp så de hamnar ovanför vattenlinjen för att minimera antalet kopplingar under vattnet.