Eltoa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Eltoa

Inlägg av Anders S » tis 28 feb 2012, 07:32

Jag skulle inte rekommendera att låta inloppet vara i tankens botten. Det är visserligen ingen skillnad i trycket som krävs för att lyfta vattnet till tankens tak eller trycket som krävs för att trycka in samma lass genom botten, men då tänker man inte på de avsevärda dynamiska krafter som genereras i en halvfull tank i sjögång. Tryckökningen i tillloppsslangen kan bli avsevärd, även om det bara varar en kort liten stund. Löser man det så måste man ha en ventil som man regelmässigt stänger på inloppet, inte bara på utloppet. (Det har säkert Oceansailor.)

Jag har, på annan plats berättat om en malör med min egen aktertoa, där en kombination av att pumpen läckte, jag hade försummat att stänga både toans utlopp till tanken OCH sjövattenventilen medförde retur-översvämning på toagolvet - detta när häckvågen blev så stor att den tryckte in vatten bakvägen i tanken. (Någon kanske tänker; endast en dåre försummar tre separata hinder mot sådant - vi är ibland alla dårar...).

Tur i oturen var att det är en dusch med automatisk utpumpning, så översvämningen blev lokal, otur i turen var att 80-tals golvkaklet (vackert orange) var limmat och fogat med våtrumssilikon som fogmassa, och det dög icke... Lukten, likt ränderna, gick inte ur.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 28 feb 2012, 10:21

Det där med tryckökning är aldrig något som jag märkt av de gånger jag seglat med öppen ventil?? Det förefaller lite mkt. teori.
I början seglade jag ofta med öppen ventil. Det som hände var ett långsamt läckage genom backventilen. Det behövs ju bara lite papper mellan tätningsytorna, eller att gummit blivit slappt för att det skall läcka. I teorin tätar ju backventilen bättre om trycket högre.

Men ventil på det kombinerade inlopp/utlopp är en nödvändighet. Det kan vi vara överens om. Och att den används vid varje besök är oxå en stark rekommendation.

Fördelen med att man gör som rutin att öppna/stänga ventilen i samband med varje besök
är att den får motion och aldrig kommer att becka igen, vilket är ett vanligt problem med holdingtank installationer.

Risken för stopp i slang/rör ökar med avståndet. Med en T-koppling har man gjort avståndet så kort som möjligt.

Skulle man få ett stopp så sitter det oftast i T-röret. Då kan man oftast stänga ventilen upp till tanken och istället
pumpa ut det direkt i sjön. Detta funkar bäst med en manuell toalett eftersom man då kan handpumpa upp ett tryck som
skjuter ut det som fastnat.

Fördelen med en elektrisk toalett är ju att allt som passerar kvarnen slås sönder. Risken för stopp efter kranen minimeras.
Blir det stopp innan kranen beror det oftast på torrt papper därför man försöker spara vatten. Lösningen är att hälla i lite vatten och vänta några minuter så brukar det lösa sig själv.

Lycka till med tank byggandet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 28 feb 2012, 10:28

Man skulle ju kunna tänka sig ett inlopp i botten men med en backventil av klaff-typ. Men allt som kan krångla kommer för eller senare att göra det. Bäst att hålla vägen rak utan T-rör, trevägsventiler mm. Separata stosar för in, ut och landtömning. Bra att göra inloppet med ett rör i botten som sen slutar strax under tanktaket precis som i Anders ritning. När tanken är tömd kan man pumpa vatten en stund och få en viss renspolning av tanken. Det är också bra att röret för sugtömning slutar rakt ovanför utloppet. Då går det att köra ner en rensspiral genom däcksanslutningen vid behov.

Har man plats så är alltid en lågt placerad tank det bästa även om det kräver en separat tömningspump. Men en eltoa med pump som river sönder skiten är alltid betydligt bättre än en manuell toalett om man har tanken högt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 feb 2012, 11:22

oceansailor skrev:Det där med tryckökning är aldrig något som jag märkt av de gånger jag seglat med öppen ventil?? Det förefaller lite mkt. teori.
Visst är det teori - fruktansvärd, ond teori, som aldrig mer får släppas fri i min båt... :mrgreen: Den onödigt intresserade kan börja med att söka på "Bernoullis ekvation" och "hydrodynamiskt tryck".

Men bara man stänger ventilen, så möts teori och praktik på ett bra sätt :D
Anders S

Skriv svar