Värmare i båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Värmare i båt

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 20:13

Har precis bara börjat bekanta mig med båten. Vet bara att förre ägaren var nöjd med systemet, så när som på att det smygläcker glykol någonstans ifrån. Sannolikt någon slangkoppling någonstans. Han bytte slangarna närmast kaminen i samband med att han bytte kamin. Märkte då att de gamla slangarna var ganska "murkna" Om du tittar på bilden ser du en ny svart slang och en gammal, röd slang. De gamla är räfflade och ser ut som gammaldags trädgårdsslangar. De är nog inte bra. Planen är att snarast byta alla dessa gamla slangar till nya konvektorslangar.
Kan ta några bilder på installationen nästa gång jag är ute vid båten. Kan dröja en vecka eller två...
Konvektorerna sitter i alla fall placerade under alla kojerna.
Men ju mer jag tänker på det, desto mer förtjust blir jag i systemet, tror jag. Gillar enkelheten och att det är tyst och fint. Kaminen är på något konstigt sätt rentav litet gammaldags rättframt fulsnygg.
---
Bosse
Monsun 31, #116

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » fre 27 jan 2012, 20:54

Ta din tid med foton och så. Inga problem alls. Men avis är jag på din "panna".

Men som svar på din huvudfråga: man kan oroa sig över mycket, med det ska inte inkräkta på ditt liv. Sensorer blir jättebra.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jan 2012, 21:49

Jag tyckte också det såg vederhäftigt ut. Den ena av mina två likadana Thermo har börjat krångla...

Det som rakt av är bra med Segelbos installation är att skorstenen går i stort sett rakt upp och att värmaren är placerad centralt så det blir minimalt med bromsande rör mellan konvektorer i förruff och salong. Sedan ger Podar en liten slatt strålvärme också, så att ha värmaren i ett öppet skåp och med höjd nog för att få luftväxling i skåpet blir bra. (Titta till den kabel som ser ut att sitta tillfälligt fäst i helt nära skorstenen). Byter man gamla "röda räfflade" till moderna hetvattenslangar (typ, värmeslang till bil, finns formgjutna krökar mm) så håller de i många år. Tips två är att blanda glykol och destvatten 50/50 som värmemedium. Tar du longlifeglykol håller det länge (5-10 år).
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 jan 2012, 23:25

Ja, elsladden var nog en temporär lösning. Det ser inte ut så nu längre.
Knepet med en sådan här kamin är tydligen att dra ned veken så långt att den nästan slocknar, då börjar den brinna med blå låga. Då är det lagom och bra och så komplett förbränning det går att åstadkomma.
Känner mig tryggare redan, vid tanken på att behålla den här kaminen. Ser redan fram mot att höra det stilla suset från fotogenkaminen en råkall kväll i kajutan. En god whisky i glaset, en varm hund vid fötterna och en bra bok. Litet stilla musik i högtalarna. En ledig dag att se fram mot. yr.no kanske lovar frisk vind, nästan kuling, men varför oroa sig? Jag har ju en Monsun. Klarar allt jag står ut med och litet till. En hel del till om man ska vara ärlig...
---
Bosse
Monsun 31, #116

goph
Platinamedlem

Inlägg av goph » tis 14 feb 2012, 23:31

Måste bara liva upp den här tråden. Vad jag kommer ihåg, när jag låg i lumpen i mitten av sjuttiotalet i Boden med omnejd, så var det oftast väldigt kallt. Vi låg i tält, och mina tankar far när man bara ville jävlas lite med sina kompisar och elda så pannan var helt rödglödgad och dom låg och o svettades när det var 25 minus ute. Kul faktiskt.

Vad jag kan minnas så var det ingen som strök med. Du kan sova lugnt.

Skriv svar