Epoxibehandling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Epoxibehandling

Inlägg av Anders S » mån 23 jul 2012, 22:09

Epoxyfärg (med lösningsmedel) kräver flera skikt än epoxy utan lösningsmedel, men alla färglager blir en smula otäta också av andra skäl än lösningsmedlets avgångskanaler. Bland annat ger en roller samma effekt som när man stöpplar på grund av håren. Skumrollrar är förmodligen bättre. Nu orkar man knappast göra så med 7 lager bottenfärg, men den slätaste och tätaste ytan får man om en rollar på färgen och näste man slätar ut med en speciell slätpensel. Men när man målat 7-8 skikt ligger inte otätheterna på samma ställe i alla fall...

När det gäller brytpasta är det inte mycket som behövs. Det räcker med en liten brytning så ser ögat detta. Jag testade med vit epoxylack på min gamöla OK-jolle och en enda droppe till en halv burk gav en snygg (jodå!) babyblå nyans. Här kan man tänka sig svagt, svagt blekrosa också. Men man behöver en liten brytning för att se mistorna efter färgen torkat.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tis 24 jul 2012, 05:37

Undrar varför det skulle vara "meningslöst" att tunna ut det med thinner??? det är bara strykbarheten jag är ute efter, tjockleken på det totala epoxilagrat får jag med tiden.
Förr sa dom "många tunna lager" med epoxin, har det ändrats?
I vilket fall provar jag med någon typ av rulle, Gött att slippa maskera hela båten.
Ingen som vet var man hittar den där omtalade brytpastan?
Det där med bottenfärg i sista lagret var inget då? ska ha någon typ av hårdare bottenfärg än sist. som inte ramlar av i stora bitar........

Idag blir det seglarväder i Göteborg!! :D

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 jul 2012, 06:55

Brytpasta hittar du i välsorterade färgaffärer. Du behöver så litet att minsta förpackningen räcker (till 17 båtar). fem droppar räcker till en stor burk, rör om ordentligt. Du behöver bara en minimal färgskiftning, ögat ser små, små färgstick sida vid sida.

När det gäller förtunning av färgen är det bra och dåligt. Dåligt pga microkanalerna då furtunningen lämnar skiktet och därför att mycket förtunning ger ett tunnare skikt, bra därför att lagom mycket garanterar att färgen inte torkar för snabbt och sluter sig på ytan innan den börjar härda inifrån. I det (förhoppningsvis) goda vädret kan färgen (som nog är optimerad för typ 12 grader + och vindstilla) torka för snabbt och bli för tjock. Lock på burken mellan upphällningarna i ett litet kärl, och ta inte för mycket åt gången i målarburken så minimerar du förtunningsbehovet.

Vi målade vår med Internationals program för några år sedan, och de sista omgångarna blev det värmebölja. Då behövdes mer lösningsmedel för att styra upp "naturlig avgång" i sol och vind. Men inte mer än så. Förtunnar du för att få det extra bekvämt biter du dig i svansen, får då får du måla mer än rekommenderat antal skikt.

Knep: Sätt upp en bit (glättad) papp vid båten, som du målar ett skikt på varje gång du målar skrovet. Genom att klippa en liten remsa på denna kan du se (med blotta ögat) hur skikttjockleken byggs upp.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 24 jul 2012, 08:30

Anders S skrev: Knep: Sätt upp en bit (glättad) papp vid båten, som du målar ett skikt på varje gång du målar skrovet. Genom att klippa en liten remsa på denna kan du se (med blotta ögat) hur skikttjockleken byggs upp.
Jag tror detta var det i särklass bästa knepet jag hittills har sett!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 24 jul 2012, 09:06

Biltemas epoxy är redan lättstruken.
Körde som sagt med småburkar, tror det blev 150 kr dyrare för hela båten, men fick garanterat rätt blandningsförhållanden. Att köra med våg funkar, men man ska då vara medveten att bas och härdare inte har samma densitet och att 1:3 inte gäller.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 24 jul 2012, 20:57

Anders S skrev:Epoxyfärg (med lösningsmedel) kräver flera skikt än epoxy utan lösningsmedel, men alla färglager blir en smula otäta också av andra skäl än lösningsmedlets avgångskanaler. Bland annat ger en roller samma effekt som när man stöpplar på grund av håren. Skumrollrar är förmodligen bättre. Nu orkar man knappast göra så med 7 lager bottenfärg, men den slätaste och tätaste ytan får man om en rollar på färgen och näste man slätar ut med en speciell slätpensel. Men när man målat 7-8 skikt ligger inte otätheterna på samma ställe i alla fall...

När det gäller brytpasta är det inte mycket som behövs. Det räcker med en liten brytning så ser ögat detta. Jag testade med vit epoxylack på min gamöla OK-jolle och en enda droppe till en halv burk gav en snygg (jodå!) babyblå nyans. Här kan man tänka sig svagt, svagt blekrosa också. Men man behöver en liten brytning för att se mistorna efter färgen torkat.
jag använde skummgummi-lackpensel. då fick jag bättre resultat än med planstrykare.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 24 jul 2012, 21:02

hittade även bild på penseln men man måste vara försiktigt och kan inte använda dessa för länge då de löses upp med tiden, mao. det går åt en del pensel...

http://images2.skapamer.se/bmz_cache/py ... 00x300.jpg
Peter

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 26 jul 2012, 22:28

Bra grej att tänka på är att om man byter rekommenderade rollern mot skumgummipensel är det extra noga att kolla att man får på rätt tjocklek på färgskiktet, för man kan då inte förlita sig på antal strykningar. Om man dessutom späder färgen med exempelvis thinner är detta extra noga.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 26 jul 2012, 22:37

det kommer inte att fungera att stryka på med endast skumgummipensel. Det fungera att jämna ut men inte mer. lätt i handen och sen stryka lätt ut det knottriga.

annars är det helt rätt att man behöver ha koll på tjockleken på färgen.
Peter

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 27 jul 2012, 06:55

Tack snälla alla för tips och råd!!!! på tal om tjock, hur tjockt ska man lägga på minst om man skulle mäta, några tiondelar??

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 jul 2012, 09:00

Kolla med leverantören/tillverkaren av epoxyn.
Det är de som ska svara på villen tjocklek just deras produkt kräver för fullgod fuktspärr.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tis 07 aug 2012, 21:02

Måste bara fråga igen!
Läste biltemas bruksanvisning på epoxiprimen... "dammtorr 1 timme /övermålningsbar 16 timmar"
Dom kan väla inte mena att jag ska vänta i 16 timmar innan jag lägger nästa lager epoxi??? eller menar dom typ täckfärg????????

Sen hade jag tänkt använda VC17 som bottenfärg, OM jag lägger den i epoxin när den nästan har torkat, räcker det?
eller ska man ha någon primer?

Tacksam för svar, för snart är det målarväder.

/Thomas

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 08 aug 2012, 20:06

Ingen som visste? Har gogglat mig galen på målningsintervall, men hittar ingenting.................

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 08 aug 2012, 20:19

thomask skrev:Måste bara fråga igen!
Läste biltemas bruksanvisning på epoxiprimen... "dammtorr 1 timme /övermålningsbar 16 timmar"
Dom kan väla inte mena att jag ska vänta i 16 timmar innan jag lägger nästa lager epoxi??? eller menar dom typ täckfärg????????

Sen hade jag tänkt använda VC17 som bottenfärg, OM jag lägger den i epoxin när den nästan har torkat, räcker det?
eller ska man ha någon primer?

Tacksam för svar, för snart är det målarväder.

/Thomas
något osäker men som jag förstått så är övermålningsbar efter 18 timmar. Sen saknar jag upp till, dvs. andra tillverkare anger oftast ett intervall.

På Biltemas hemsidan anges dock tider beroende på temperatur. då är det 48 h när det är 5 grader, 16 h vid 20 grader och 8 h vid 30 grader.
Peter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2012, 06:35

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... mer-30623/

Handlar det om den färgen? Det Biltema anger är den tid som behövs för att allt lösningsmedel skall avgå (eftersom väntetiden ökar i kyla). Jag kollade snabbt mot Gelshield 200 (mitt val) Jotun och Hempel (deras motsvarande produkter) och deras övermålningstid är kortare än Biltemas.

Har du inte börjat måla, varför inte hoppa Biltema-epoxy och gå på Gelshield (eller något annat av de dyra märkena) i stället? Oöppnade burkar (om du till äventyrs köpt på dig flera) lär du få byta in mot annat elletr t o m få pengar tebaxs. Jag är inte främmande för att testa Biltemas alternativ, men här handlar det ju om egenskaper som man inte bör chansa med, torktiden OCH, det handlar inte bara om en suck och en kortare sveda i plånboken, utan om mycket arbete som måste göras om ifall det inte blir bra. Men rekommenderar de en väntetid "över natten" lär du ju behöva fem dagar (sex dagar med bottenfärgen) - det slipper du åtminstone med Gelshield.
Anders S

Skriv svar