Placering på skiljerelä

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Placering på skiljerelä

Inlägg av Nautihamstern » tis 10 jan 2012, 08:53

bosseh skrev:
Nautihamstern skrev: Varifrån tar du reläets dragspänning? Samma tråd som laddningslampan?
Japp, D+ eller 61 på generator om jag minns rätt. 40A relä hos Biltema (+ ett i reserv ombord).
Nu har jag gjort en stor uppgradering, jag har satt in ett tidrelä på 4 min (nästan 70 kr från Kina). I förra ombyggnaden satt jag in en shunt/Amp.meter på startbatteriet och har sett att efter 3-4 min har strömmen sjunkit rejält.
Jag tror jag gör samma sak (utom tidreläet då, kanske, jag ser inte riktigt nån vits med det). Jag vill bli av med all onödig styrning och automatik som drar ström (även om det spänningsberoende reläet verkade som en bra ide' då det begav sej, med möjlighet att tvångskoppla ihop batteribankarna osv om startbatteriet skulle dö, men jag kan ju sköta samma sak med ett par stumpar startkabel.)

Du har väl avsäkrat kablarna till reläet (från batteribank a till reläet och från batteribank b till reläet)?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 10 jan 2012, 11:04

Tidrelät är kanske onödigt. Förr när man startade så var ofta husbatterierna rejält urdragna och det gick mycket laddström i början. Numera, tack vare solen, är det betydligt lugnare men någon enstaka gång vill husbatterierna ha massor med ström och det märks klart på motorn. Men det är bara de första minuterna så jag vill vara lite snäll mot den gamla och lilla motorn.
Jag har en dålig erfarenhet av en transportsegling med en båt där kablarna på väg till elcentralen brann upp och vår enda belysning utgjordes av ett livbojsljus och en dålig ficklampa. Sen dess har jag alltid haft huvudsäkringar direkt på varje batteri! Dessutom har jag en elcentral för hus och en för navigation där den senare även kan matas från start resp. ankarspelsbatteri Hängslen och svångrem.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 11 jan 2012, 22:45

Nu behöver jag fasen hjälp......
Nu har jag pillat dit relät, så långt allt väl. MEN, när jag kollade på generatorn (SEV 35amp i en MD5) så såg jag att det var 2 st utgångar med B+ .
Dom satt på en röd tjock platta bak på generatorn, Är det ett sånt där "skiljediodbrygga" som själ lite ström???? Innan var det kopplat så att ena B+ gick till starmotorn och andra B+ gick till förbrukningsbatteri.
Vad göra? ta bort skiljerelät igen, eller går det att bara ha en utgång kopplad?

Tacksamt för ett vettigt svar :idea:

/Thomas

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 12 jan 2012, 00:30

Då var det rätt kopplat från början!
Man kan koppla på en utgång, men det blir inte bättre,om man inte tar bort den röda diodbryggan först.
Perra.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 12 jan 2012, 07:17

Tack Perra! Då var det som jag misstänkte, det stog något i instruktionsboken att den lilla röda skulle vara extra tillbehör.
Så om man skruvar loss den röda bryggan, så finns det EN B+ bakom den då? antar att den laddar någon % mer utan den??

Skulle ha kollat detta först, men hade som vanligt för bråttom.

Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 12 jan 2012, 09:58

Så är det 8)
Segla vackert.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 jan 2012, 12:03

Ta bort diodbryggan, den ger ett rejält spänningsfall och batterierna laddas aldrig helt.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » tor 12 jan 2012, 12:29

Det låter ju bra. Tack för svar........
Ska riva ur generatorn ikväll och fixa, Det är inget problem att ta bort den? eller att den laddar FÖR mycket utan?
Var så himla längesen jag höll på med sånt :oops:

Thomas

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 12 jan 2012, 13:10

Det är ingen risk för överladdning om regulatorn är frisk.
Om regulatorn har en avkännarledare som går utvändigt från b+ (är vanligen lila) så kan man kapa denna och koppla den direkt på
husbatteriets pluspol. Vinsten med detta är att man får full spänning på batteriet även om det finns spänningsfall på vägen.
(batteribrytare och klena kablar t.ex).
Perra.
Segla vackert.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 jan 2012, 16:32

Jag tror det fanns inbyggda regulatorer som var anpassade till diodbryggor och följaktligen fick generatorn att lämna högre spänning. Fast det var nog sällsynt.
Hursomhelst, kolla spänningen är du startar upp. Det är alltid vettigt att kolla spänningen någon gång då och då om man inte har typ NASA batterimonitor eller liknande.
Själv satte jag både voltmeter och amperemeter på startbatteriet så ser jag hur det ser ut både före, under och efter start. Skönt att ha koll.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 jan 2012, 16:42

Det finns två varianter på regulatoråterföring - machine sensing och battery sensing. I litet mer kvalificerade sammanhang försöker man ordna det med att känna av utspänningen vid batteriet, just för att kompensera för dåliga ledningar, men också (häpp!) diodbryggor. Den enklare lösningen är att generatorn känner av sig själv, dvs utspänningen efter likriktarbryggan. En sådan generator får spänningsfall om det är hinder på vägen. De är ungefär lika vanliga, båda sorterna.

Det enklaste är att mäta. Om generatorn ger ca 14 V till ett friskt batteri är det rätt. Ger den 14.5 eller mer längtar den efter sin gamla diodbrygga. Men allt (inklusive alla glada tillrop) pekar på att du kan vara lugn.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 13 jan 2012, 20:48

Så..... grejat klart för i kväll. nu laddar den 18,2 volt det borde väl anses räcka till?
Batterier o sånna grejer e inte riktikt min grej...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 13 jan 2012, 22:29

thomask skrev:Så..... grejat klart för i kväll. nu laddar den 18,2 volt det borde väl anses räcka till?
Batterier o sånna grejer e inte riktikt min grej...
Lite hög spänning.
Har du brandsläckare ombord? ?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » lör 14 jan 2012, 11:49

Ska inhandla en sådäringa multimeter idag. :wink: hade bara en gammal voltmätare som jag hittat, den visade lika mycket i bilen.

/Thomas

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 14 jan 2012, 13:19

thomask skrev:Ska inhandla en sådäringa multimeter idag. :wink: hade bara en gammal voltmätare som jag hittat, den visade lika mycket i bilen.

/Thomas
Kolla vad det sitter för batteri i multimetern.
Jag har en billig från Jula men batteriet kostar 30 kr (20 kr på Biltema).
Det är lätt att glömma avstängningen.

Skriv svar