Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
sator skrev:
Några tips på vad som räcker?
Jag har kört med en vanlig 1,5W MR16 spot. Spoten är ju tät och löder man på kabeln så lär den klara sig i evigheter.
Lyser upp ganska lagom och för ankar syns man mycket bra.
-
Bilagor
-

-
hedgehog
- Diamantmedlem
hedgehog skrev:bosseh skrev:Sök på no 190601613128 G4-platt med 12 st 5050 LED, effekt 1,8-2W. Det är den mest ljusstarka plattan jag hittar.
Jag beställde två såna på eBay igår kväll fast från ett annat "företag", fast_rich_co! Tyckte det var ett rätt skönt namn. Så åkte jag på $7 jämnt också

Man specar 220lm vilket är det högsta jag sett för den typen av lampa.
Återkommer med rapport.
Fick led-plattorna idag. Var såklart direkt ner till båten och testade.
Efter att ha kortat benen några millimeter passade plattan perfekt i mina armaturer. Dock var lödningarna rätt kasst gjorda, en av dem släppte t.o.m när lampan blivit varm. Blev till att löda om.
Ljuset då?
Jo de lyser märkbart svagare än en 10W halogen men ändå fullt tillräckligt. Ljuset är väl hyfsat varmt men känns ändå en aning sterilt. Kan ändå köpa det eftersom armaturerna används till arbetsljus snarare än mysbelysning. Strömförbrukningen är riktigt trevlig; 0,25A per lampa.
Totalt sett är jag nöjd speciellt med tanke på att de kostade mej 49 spänn inkl frakt. Kommer att ersätta resterande 5 halogenlampor med dessa.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p