Hjälp en nybörjare med avmastning (Björlanda-Kile)?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hjälp en nybörjare med avmastning (Björlanda-Kile)?

Inlägg av Ridax » fre 28 okt 2011, 15:15

Jag kan kan inte under helgen nu men mån-torsd nästa vecka går nog bra.

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » fre 28 okt 2011, 15:27

Det är fantastiskt vilka hjälpsamma människor det finns på det här forumet. Verkligen imponerad!

Tack till Ridax och SWE54 för erbjudanden om mer hjälp. Jag hann tacka ja
till en annan forummedlem som skickade PM. Förhoppnings löser sig det hela nu på söndag.

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » sön 30 okt 2011, 17:55

Nu är båten avmastad tack vare en mycket vänlig forummedlem!

Tack alla för allt :-)

Mvh Kristoffer

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 30 okt 2011, 18:06

Fick du igång motorn eller blev det bogsering? Blir det samma sak vid upptagningen?

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » sön 30 okt 2011, 18:09

Nä det blev bogsering.

Vi la båten i en tom plats väldigt nära mastkranen. Hoppas att jag antingen kan dra mig på plats med en lång tamp eller paddla när det blir dags för lyftet.

Kan uppdatera tråden med mer info om vad som var fel när båten har kommit upp.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 30 okt 2011, 21:56

Mmmm... I bästa fall så får du anledning att lägga upp ett kort i den här tråden http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=8725.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 06 nov 2011, 18:47

Hur gick det och var det någon prop kvar?

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » mån 07 nov 2011, 09:22

Lång väntetid på kranlyft men den 15:e ska den upp så då får vi se ...

Kristoffer
Trogen medlem

Inlägg av Kristoffer » sön 08 jan 2012, 14:03

Har glömt bort den här tråden så här i vardagsstressen. Hur som helst kan jag meddela att propellern var borta! Den borde finnas någonstans vid brygga J, kanske kan dyka efter den :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jan 2012, 17:20

Kristoffer skrev:Har glömt bort den här tråden så här i vardagsstressen. Hur som helst kan jag meddela att propellern var borta! Den borde finnas någonstans vid brygga J, kanske kan dyka efter den :)
Skynda dig då innan isen kommer. Den ligger nog i så fall en bit bort från aktern - kanske lossnade den när du bromsade för sista gången för säsongen... Så utvidga letandet i en rejäl cirkel bakom båten - den kan ha gått i fet båge!
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 08 jan 2012, 17:53

Är det inte lite kallt att dyka, i alla fall om man inte är profs-dykare? Även om området är ganska begränsat så tycker jag det brukar vara ganska svårt att hitta något (fast då fridyker jag ju med lungorna som enda luftbehållare). Propellern kan ju ha ramlat av ganska tidigt vid bryggmanövreringen.

Vad var det för typ av propeller och hur var den fastsatt? Det där är ju något som man drömmer lite mardrömmar om, nu när man investerat i en ganska dyr flöjlande klump... och propellermuttern har inte någon låspinne/dubbelmutter utan bara en ynklig nordlock-dubbelbricka, som enligt de som kan påstår att den är överlägsen för att låsa muttrar, men som ser så otillförlitligt ut...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jan 2012, 19:39

Ridax skrev:Är det inte lite kallt att dyka, i alla fall om man inte är profs-dykare?
Jag måste nog erkänna att jag tänkte mig en inhyrd grodman.

(Jag har vid ett tillfälle tappat, inte bara propellern, utan också propelleraxeln. Det handlade om en Hydromarindrift, så inget farligt hände. Allt berodde på en brusten rörsprint. Dyrt! )
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » sön 08 jan 2012, 21:11

Men en inhyrd grodman för en Maxi 77-propeller? Då måste det nog vara en ganska fin propeller för att det skall löna sig (om man inte har vänner som är dykare som skulle ta uppdraget som en skoj övning). Kommer ihåg sommaren 2010 tror jag det var, när jag kom in i hamnen på Åstol så hade de spärrat av en stor del av hamnbassängen mitt i för att dyka efter en tappad propeller. Det var lite kaotiskt med alla båtar som skulle in och ut som dykarbåtarna försökte styra rätt. Måste ha varit en dyrbar sak de tappat...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jan 2012, 21:50

Ridax skrev:Men en inhyrd grodman för en Maxi 77-propeller? Då måste det nog vara en ganska fin propeller för att det skall löna sig (om man inte har vänner som är dykare som skulle ta uppdraget som en skoj övning). Kommer ihåg sommaren 2010 tror jag det var, när jag kom in i hamnen på Åstol så hade de spärrat av en stor del av hamnbassängen mitt i för att dyka efter en tappad propeller. Det var lite kaotiskt med alla båtar som skulle in och ut som dykarbåtarna försökte styra rätt. Måste ha varit en dyrbar sak de tappat...
Ligger propellern inte för långt ner i bottenmudder kan man kanske hitta den. Annars håller jag med. Jag uppfattade frågan som galghumor och mötte upp med istipset i samma anda. Men OM, så skall man nog fråga en sportdykarkompis (eller två, förmodligen).
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 08 jan 2012, 21:52

En vän till mig tappade sin propeller i kuling vid hamninloppet i Smögen, propellern drog när de la i backen... Det var visst svettigt att reda ut den situationen precis mellan pirnockarna... Den lokala dykarskolan var ute och letade utan kostnad, men också utan resultat... Själv kom jag med min båt strax efter, Vi hade ingen motor så vi slapp dylika överraskningsmoment... :roll:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar