Installerat en blåsa mellan tank och grov filter för test av tryck men intialt inget läckage på lågtryckssidan. Luftning enligt rekommendation från barkbåt men motorn startade ej. Diesel i tank Ja. Vid luftningsrunda 2 sköt det plötsligt iväg en stråle vid slangklämman som håller fast en av slanagarna på finfiltret och vidare in i motorn (där det går vidare till högtryckspumpen) och detta skedde vid pumpning med den lilla manuella pumpen. Slangen byttes och ny runda med hela vägen luftning men ingen start då heller.Inte en antydan av start från motorn.
Denna läcka har inte synts tidigare så jag tror att det var tack vare blåsan vi fick fram den
När vi körde luftningen av högtryckspumpen med med startmotor så kom det endast några droppar i tryckröret (alltså i anslutning till spridaren) och vi hade förväntat oss ett rejält tryck - vad är det som gäller,en rejäl dusch eller några droppar?
Här fick vi ge upp för idag
Nu kan jag iofs lufta motorn i sömnen men jag har ingen lösning
YSM8 som tappar kraft vid belastning - Löst se sista tråden!
Re: YSM8 som tappar kraft vid belastning
Eftersom du bevisligen har diesel fram till högtryckspumpen (det läcker ju mellan finfilter och pump) så måste felet just nu (att den inte startar alltså) sitta i pumpen. Nu vet jag inte vad det är för pump på en YSM8, men på pentas MD5 sitter en BOSCH-pump som har rejäla problem om det finns luft i den. Då jag luftar motor nu för tiden så luftar jag bara i pumpen! Gör som följer: Lossa muttern som håller tryckröret, ca ½ varv räcker - bara för att du inte senare ska vrida av röret. Lossa nu tryckventilsförskruvningen (muttern högst upp på pumpen) ca 2 varv, för mycket gör att pumpen delar på sig och massa små delar flyger iväg. Pumpa nu fram bränsle, om det är luft brukar det pysa och bubbla rejält. dra åt allt igen.
Givetvis luftar du högtryckspump och spridare efter "boken". Utan just din motors bok tillhands påstår jag att det är full pelle på pådraget som gäller (max pumpslag på insprutningspumpen) och att man skall se en liten bränsleskvätt per vartannat varv (en cylinder, ju?) då man lossar nippeln vid spridaren. Sedan krävs ofta bra batteri och en ihärdig medhjälpare för man kan behöva köra rätt länge innan det kommer bränsle i ett torrt system (finns det en "pys" eller dekompressionsventil, använd den för att skona startmotorn). När det ser bra ut stänger man vid nippeln (och kopplar ur pysventilen), och då kickar spridaren in och börjar "sprida", varvid motorn skall starta. Sedan går den som en påse nötter i en liten stund för att arta sig efter 10-20 sekunder.
Det är alltså min bild av luftning, rent generellt. Det kommer inte mer diesel än man kan märka att det kommer diesel, "några droppar" kan vara en fullt relevant beskrivning.
Det är alltså min bild av luftning, rent generellt. Det kommer inte mer diesel än man kan märka att det kommer diesel, "några droppar" kan vara en fullt relevant beskrivning.
Anders S
Det är inget högt tryck på det bränsle som kommer ut när du luftar. Mängden insprutat bränsle är liten och du har nästan inget mottryck när luftningsskruven är öppen. Det är först när hela systemet är tätt och spridaren håller emot som trycket kommer upp i ca 180 bar.
Re: YSM8 som tappar kraft vid belastning - Löst
Då kan man utgå från att min pump är ok om det bara ska komma en skvätt - för det gör det. Nåväl. Gåtan är löst.
Hade med en "riktig" mekaniker idag och efter luftning och repetition av det mesta så var vi nära att skruva loss spridaren för kontroll på verkstad och sen efter det ta högtryckspumpen.
Men innan dess tog vi oss en titt i förbränningskammaren. Det pytsade in saltvatten då startmotorn gick. Omöjligt att bygga kompression alltså. Fattar inte hur jag fick den att gå så bra som den gjorde i lördags. En trist orsak så klart men positivt är att man nu kan fokusera på en lösning och sen liten slant till båtfen. Topp och packning ska eventuellt bytas beroende på hur det är ställt. Har ej lyft av än
Frågan jag nu ställer mig vad som är vettigast att köpa en begagnad topp eller om man ska köra ny från tillverkare - återstår att se när jag lyft av.Kanske får öppna en ny tråd.
I vilket fall så bugar och bockar jag för tips och tydliga kommentarer som gjort att jag ökat min kunskap väsentligt om motorn i allmänhet men bränslesystemet i synnerhet
Mattias
Hade med en "riktig" mekaniker idag och efter luftning och repetition av det mesta så var vi nära att skruva loss spridaren för kontroll på verkstad och sen efter det ta högtryckspumpen.
Men innan dess tog vi oss en titt i förbränningskammaren. Det pytsade in saltvatten då startmotorn gick. Omöjligt att bygga kompression alltså. Fattar inte hur jag fick den att gå så bra som den gjorde i lördags. En trist orsak så klart men positivt är att man nu kan fokusera på en lösning och sen liten slant till båtfen. Topp och packning ska eventuellt bytas beroende på hur det är ställt. Har ej lyft av än
Frågan jag nu ställer mig vad som är vettigast att köpa en begagnad topp eller om man ska köra ny från tillverkare - återstår att se när jag lyft av.Kanske får öppna en ny tråd.
I vilket fall så bugar och bockar jag för tips och tydliga kommentarer som gjort att jag ökat min kunskap väsentligt om motorn i allmänhet men bränslesystemet i synnerhet
Mattias