Vilken autopilot ska man välja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Vilken autopilot ska man välja

Inlägg av Nautihamstern » tis 24 maj 2011, 09:17

Nu gav min ST2000 upp andan för femte gången eller nåt sånt, och denna gång permanent. Den började åka i cirkel. Jag har beställt en Simrad TP32 som borde klara av jobbet. Dyrt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 24 maj 2011, 09:43

Ja det verkar som om TP32 är den som man bör ha...
Den kostar kanske en slant men den finns bla i Tyskland för ett överkomligt pris.
http://www.svb24.com/out/1/html/0/catalog/s_430.pdf
http://www.segelladen.de/Inhalt-untergr ... simrad.htm

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 24 maj 2011, 11:04

Filip skrev:Är på gång att köpa en autoplilot...Vad för autopilot ska man välja till en rorkult? vad är bäst..Raymarine autohelm? simrad? eller nått annat märke?
Den ska vara driftsäker, styra bra och dra hyffsat lite ström.
Jag har erfaren av några autohelm, de hade svårt att klara plattläns om det gick lite mer vind och vågor, fick oxå i en av dem fukt i elektroniken så den slutade fungera, vilket gick på garantin.
Vad har ni för erfarenheter?
Raymarine (fd Autohelm) och Simrad är ju de märken som finns på marknaden. Tror inte skillnaden mellan dem är så stor. Skaffade ny rorkultspilot i fjol, och tittade då igenom de test jag fann. Raymarine tycks vara "testvinnare" i t ex PBO, men den är ju också marginellt dyrare.

Själv beställde jag en Raymarine 2000 fr England. Inkl frakt var den 20-25 % billigare än det lokala utbudet. Om man nu lägger algoritmerna åt sidan ett slag, så är min subjektiva uppfattning att den är ett minimum för min fenkölade 31-fotare. Däremot har jag aldrig räknat med att en rorkultspilot skulle klara av hård kryss eller läns med surf och planande. Då skall man väl SEGLA för sjutton! Min använder jag mest för motorgång och slö läns. Och ja, vid ensamsegling kan man koppla på den för att kunna gå ner i kajutan och hämta en öl.

Kan man kräva mer av en pilot?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 24 maj 2011, 12:20

eriksbo1 skrev: ...
Absolut!

Den ska helst vara så bra att den kan styra i nästan alla väder och på alla bogar.
En hård kryss är egentligen inte en så stor utmaning, det räcker många gånger med en styrbroms, i alla fall på min...
Det är oftast slör och i lite sjö som det blir besvärligt.
eriksbo1 skrev:
Raymarine (fd Autohelm) och Simrad är ju de märken som finns på marknaden. Tror inte skillnaden mellan dem är så stor. Skaffade ny rorkultspilot i fjol, och tittade då igenom de test jag fann. Raymarine tycks vara "testvinnare" i t ex PBO, men den är ju också marginellt dyrare.
...
Testades då även TP32 och inte bara TP10 och TP22...?

Jag har kollat runt lite och bland en del som seglar Mini 6.50 pratas det om TP32 som en ersättare för NKE's egen pilot. Man kör den då enbart som ett ställdon från NKE's styrdator och som jag uppfattade det dels av elförbrukningsskäl och även för att lätt kunna koppla loss den från rorkulten.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 24 maj 2011, 18:10

SWE54 skrev:
eriksbo1 skrev: ...
Absolut!

Den ska helst vara så bra att den kan styra i nästan alla väder och på alla bogar.
En hård kryss är egentligen inte en så stor utmaning, det räcker många gånger med en styrbroms, i alla fall på min...
Det är oftast slör och i lite sjö som det blir besvärligt.
eriksbo1 skrev:
...
Testades då även TP32 och inte bara TP10 och TP22...?

Jag har kollat runt lite och bland en del som seglar Mini 6.50 pratas det om TP32 som en ersättare för NKE's egen pilot. Man kör den då enbart som ett ställdon från NKE's styrdator och som jag uppfattade det dels av elförbrukningsskäl och även för att lätt kunna koppla loss den från rorkulten.

Testet i PBO gällde Raymarine 2000 mot Simrad 22 om jag nu minns rätt. Där var alltså Raymarine bäst. Men det är säkert en smaksak - har haft Autohelm/Raymarine i oilka versioner tidigare, och det var det som avgjorde. Filosofin för en rorkultspilot kan ju variera. Den måste ju alltid tas fram och riggas upp. Själv använder jag den mest vid tråkig motorgång. Tycker om att styra själv när seglen drar!

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 25 maj 2011, 14:05

eriksbo1 skrev:
Filip skrev:Är på gång att köpa en autoplilot...Vad för autopilot ska man välja till en rorkult? vad är bäst..Raymarine autohelm? simrad? eller nått annat märke?
Den ska vara driftsäker, styra bra och dra hyffsat lite ström.
Jag har erfaren av några autohelm, de hade svårt att klara plattläns om det gick lite mer vind och vågor, fick oxå i en av dem fukt i elektroniken så den slutade fungera, vilket gick på garantin.
Vad har ni för erfarenheter?

Själv beställde jag en Raymarine 2000 fr England. Inkl frakt var den 20-25 % billigare än det lokala utbudet. Om man nu lägger algoritmerna åt sidan ett slag, så är min subjektiva uppfattning att den är ett minimum för min fenkölade 31-fotare. Däremot har jag aldrig räknat med att en rorkultspilot skulle klara av hård kryss eller läns med surf och planande. Då skall man väl SEGLA för sjutton! Min använder jag mest för motorgång och slö läns. Och ja, vid ensamsegling kan man koppla på den för att kunna gå ner i kajutan och hämta en öl.

Ja det tycker jag.
Det jag trro man skall vara noga med är att inte ha för stor lovgirighet när man lämnar över till Helmut. Vi har en hjärtstocksmonterad Autohelm 6000 med gyro och jag har hittills inte varit med om en situation där Helmut inte klarat uppdraget utan anmärkning, och han får jobba flitigt ombord på Alinde. Nu är båtern förvisso väldigt snäll mot styrman med minimal tendens till lovgirghet och utbalanserat roder (dvs krafterna i ratten förblir små även om rodret står på snedden). Det har t.o.m hänt att Helmut fått ansvaret under kappsegling utomskärs på slör i 11-12 m/s när frivakten sov och påvakten behövde go på do. Då var det skönt att han klarade skivan :-)

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 25 maj 2011, 14:34

Har en Raymarine ST4000+ rorkultspilot med separat kontrollenhet, integrerad med plotter/vindinstrument mm. Fungerar alldeles utmärkt till en hyfsat livlig 6 tons fenkölad 34-fotare. Har inte haft problem med att den inte kunnat hantera båten vid några förhållanden vad jag kan minnas inkl vindar upp till kulingstyrka på Kattegat både slör/halv-vind och några meters våghöjd.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tor 26 maj 2011, 10:12

Delvis (men bara delvis) var det priset som avgjorde. Det där att raymarine skulle vara bara marginellt dyrare tycker jag är en liten underdrift - Simrad TP32 ska klara en båt på 6300 kg, vilket är lite i underkant för vår båt, och kostar 639 euro vid SVB. Raymarines motsvarande modell (SPX-5) som klarar 6000 kg båt kostar 1179 euro vid samma firma. Efter att ha skruvat på ett par raymarine pinnpiloter har jag inget större förtroende för deras design. Plastkugghjul, dåliga tätningar osv. så jag kan inte motivera ett köp av en dubbelt dyrare raymarine framför en Simrad (som jag inte har pillat på/i, så jag vet inte hur kraftigt den är byggd).

Hursomhelst får väl tiden utvisa om jag valde rätt.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 26 maj 2011, 12:50

Nautihamstern skrev:Delvis (men bara delvis) var det priset som avgjorde. Det där att raymarine skulle vara bara marginellt dyrare tycker jag är en liten underdrift - Simrad TP32 ska klara en båt på 6300 kg, vilket är lite i underkant för vår båt, och kostar 639 euro vid SVB. Raymarines motsvarande modell (SPX-5) som klarar 6000 kg båt kostar 1179 euro vid samma firma. Efter att ha skruvat på ett par raymarine pinnpiloter har jag inget större förtroende för deras design. Plastkugghjul, dåliga tätningar osv. så jag kan inte motivera ett köp av en dubbelt dyrare raymarine framför en Simrad (som jag inte har pillat på/i, så jag vet inte hur kraftigt den är byggd).

Hursomhelst får väl tiden utvisa om jag valde rätt.

Prisjämförelserna är förstås lite kniviga. Raymarines och Simrads nästminsta modeller, st 2000 och tp 22, är avsedda för båtar upp till 4,5 - 5 ton. Det var dom jag tänkte på och då är Simrad lite billigare hos båthandlarna.

Själv har jag bara gott att säja om Autohelm/Raymarine. Den senaste exemplaret tickade på i halvtannat årtionde. Kulmuttern i stången slets ut. Felet var helt reparabelt, men att fingra med de pyttesmå kulorna skulle ha krävt en urmakares fingerfärdighet. Och verkstäderna ville inte befatta sig med så uråldriga grejer. Så det blev en ny pilot

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 26 maj 2011, 16:03

Det blir egentligen inte heller en bra jämförelse.
ST2000 har väl kulskruv om jag minns rätt, det har nog inte TP22 men däremot TP32.
Dom ligger nog lite om lott mer än parallellt med varandra i jämförelser.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 26 maj 2011, 17:20

Apropå - visst är det väl så att Raymarines och Simrads tillerpiloter är utbytbara sinsemellan: man behöver inte göra nytt hål i bänken eller ny knopp i rorkulten om man byter fr den ena märket till den andra?

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 27 maj 2011, 06:55

eriksbo1 skrev:Apropå - visst är det väl så att Raymarines och Simrads tillerpiloter är utbytbara sinsemellan: man behöver inte göra nytt hål i bänken eller ny knopp i rorkulten om man byter fr den ena märket till den andra?
TP32:ans knopp är mindre än Raymarines så TP 32:an går inte på Raymarine-knoppen. Hur det ligger till i andra ändan vet jag inte ännu men jag ska i vilket fall flytta autopiloten åtm. 20 cm bakåt (för den här orkar med det) så jag måste fixa ett nytt bakre fäste - endera svetsar jag ett i rf eller så svarvar jag ut nånting ur en klump mässing.

Skriv svar