Det må lukta vad det vill, men avundsjuka är det inte. Det är fråga om att bevara det lilla som finns kvar av natur och vildmark i lilla Bohuslän. Det är ingen fullbordad katastrof ännu. Men om det fortgår på det här viset, så ser det snart ut som i Norge. Vill vi det? Norrmännen själva kommer till oss, eftersom deras skärgård är överexploaterad. Mitt syfte är att varna för vad som håller på att ske. Ser ni inte hur mycket strand som varje år går förlorad för det rörliga friluftslivet? Är ni helt blinda eller bryr ni er inte om det? Jag upphör inte att förvånas över att ni inte tycks ha något intresse av att värna era egna intressen. Vi har väl lika stor rätt till skärgården som de som är fastboende? Varför ska de slippa följa lagar och regler på vår bekostnad?mariatherese skrev:Som jag förstår det så har bonden bygglov till en något mindre byggnad. Jag gissar att om bonden hållit sig till den ursprungliga planen och byggt den byggnad som han haft bygglov för så hade det inte blivit någon artikel eller ramaskri. För den som utnyttjar skärgården kan det väl knappast ha någon betydelse om det är en fäbod/förråd eller något annat. Man lägger väl inte sin båt precis vid ett hus ändå. Lite avundsjuka luktar det faktiskt... Området däromkring och tillika skärgården in mot Uddevalla kan väl knappast kallas för överexploaterad.
Bohuslän i våra hjärtan
Re: Det våldtagna Bohuslän
Det som är positivt denna gång är att kommunen inte vill släta över, utan tänker göra något åt saken.
Den som till äventyrs observerat att det finns mycket orört kvar har rätt. Så kan det gärna förbli. Just Bohuslän (som är en mycket mer levande skärgård än Stockholm) har för övrigt gott om platser (tätorter) där man utan vidare kan bygga, om det är det man vill.
Den som till äventyrs observerat att det finns mycket orört kvar har rätt. Så kan det gärna förbli. Just Bohuslän (som är en mycket mer levande skärgård än Stockholm) har för övrigt gott om platser (tätorter) där man utan vidare kan bygga, om det är det man vill.
Anders S
För femtielfte gången, Brendan, bara för att någon inte håller med dig i allt så är det inte detsamma som att man skiter i allt.
Du skrev just något som verkligen kan diskuteras, det är inte på något sätt så självklart som du tror. Självklart betyder bara att det är klart för en själv, vilket inte är detsamma som att det självklart är riktigt.
"Vi har väl lika stor rätt till skärgården som de som är fastboende? Varför ska de slippa följa lagar och regler på vår bekostnad?"
Är du direkt dum eller bara stollig? Inte en enda människa har ens antytt att någon skall få slippa följa lagar och regler - så varför ständigt upprepa detta? Du har trots flera fina vinkar inte tagit tillbaka dina direkt felaktiga påståenden om mig om just detta.
Och det är allt annat än självklart att seglare som dyker upp tillfälligtvis och ibland med åratals mellanrum, och under några få månader av året, skall ha tolkningsrätt över fastboende hur dessa lagar och regler skall efterlevas.
Men för femtielfte gången, Brendan. Kohuset och fårhuset hjälper jag dig gärna att riva, så snart det juridiska är klart och ger oss rätt.
MVH
Håkan
Du skrev just något som verkligen kan diskuteras, det är inte på något sätt så självklart som du tror. Självklart betyder bara att det är klart för en själv, vilket inte är detsamma som att det självklart är riktigt.
"Vi har väl lika stor rätt till skärgården som de som är fastboende? Varför ska de slippa följa lagar och regler på vår bekostnad?"
Är du direkt dum eller bara stollig? Inte en enda människa har ens antytt att någon skall få slippa följa lagar och regler - så varför ständigt upprepa detta? Du har trots flera fina vinkar inte tagit tillbaka dina direkt felaktiga påståenden om mig om just detta.
Och det är allt annat än självklart att seglare som dyker upp tillfälligtvis och ibland med åratals mellanrum, och under några få månader av året, skall ha tolkningsrätt över fastboende hur dessa lagar och regler skall efterlevas.
Men för femtielfte gången, Brendan. Kohuset och fårhuset hjälper jag dig gärna att riva, så snart det juridiska är klart och ger oss rätt.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Jag håller med om att ordet våldtäkt är ett starkt ord. Men jag har märkt att det har en stor genomslagskraft och inbjuder till läsning. Det är det viktigaste. Det gäller att fånga uppmärksamheten, och då kan man överdriva. I texten nyanserar man sig förstås.Anders S skrev:Det enda jag vänder mig mot är uttrycket "våldtäkt". Det är som sagt ett starkt ord och bör sparas till det det egentligen avser. Skulle någon vi känner drabbas av en sådan tror jag inte att man skulle vilja relativisera just det eländet till ett svartbygge i skärgården eller utarma företeelsen och jämställa den med en bygglovsförseelse. Det som är positivt denna gång är att kommunen inte vill släta över, utan tänker göra något åt saken.
Svar till en fråga som Brendan ställde på det andra forumet, besvaras bäst här...
Skärgården är till för alla. En del har båt, en del vill kunna njuta av skärgården från sin egen täppa. Förståelse Brendan, förståelse för hur andra tänker!
Intressen är olika. Musiksmaken är olika.
Sen har du visat prov på en smaklös oförståelse för helheten, då du sågar musselodlingar, lågbroar och vindkraftverk vid fotknölarna. Bara för att den stör den alldeles egna lilla Brendanvärlden.
Det är en viktig fråga och du lyckas nog totaldöda intresset hos alla på Sailguide för denna fråga. Genom att mala på och mala på. Genom att helt vägra lyssna på andra argument, för femtielfte gången.Brendan skrev:Sedan får du gärna förklara hur du kan skriva att kampen för Bohusläns existens som rekreationsplats för det rörliga friluftslivet är smörja. Det är tvärtom det i särklass viktigaste ämnet som har debatterats här på Sailguide och på de andra klotterplanken. Att inte ta till sig det, är detsamma som att såga av den gren man sitter på.
Skärgården är till för alla. En del har båt, en del vill kunna njuta av skärgården från sin egen täppa. Förståelse Brendan, förståelse för hur andra tänker!
Sen har du visat prov på en smaklös oförståelse för helheten, då du sågar musselodlingar, lågbroar och vindkraftverk vid fotknölarna. Bara för att den stör den alldeles egna lilla Brendanvärlden.
Du har förstås hört uttrycket "Brendan och vargen" ?Brendan skrev: Jag håller med om att ordet våldtäkt är ett starkt ord. Men jag har märkt att det har en stor genomslagskraft och inbjuder till läsning. Det är det viktigaste. Det gäller att fånga uppmärksamheten, och då kan man överdriva. I texten nyanserar man sig förstås.
Anders S
Den som till äventyrs har seglat på norska kusten, speciellt i Oslofjorden och längs ostsidan av Sörlandet vet att dessa trakter är totalt och komplett förstörda och privatiserade. Det beror (enligt min grunda analys) på två saker: Norskens kända kärlek till hus och härd, och att Norge (samhället) haft en generös syn på rätten till privat ägande. Allemansrätt, strandskydd och annat "svenskt" har man inte, bara ett antal "allmänningar", dvs statliga eller kommunala friöar eller friområden som är öppna för alla, och därmed hårt belastade och slitna.Tommy skrev: Skärgården är till för alla. En del har båt, en del vill kunna njuta av skärgården från sin egen täppa. Förståelse Brendan, förståelse för hur andra tänker!
Det stora dilemmat är att det som gör tomträtt och sommarhus vid vattnet till någonting värdefullt och eftertraktat just är att vattenbrynen och öarna inte är bebyggda och exploaterade. Nu behöver man inte vara så rabiat som Brendan, men det finns all anledning att tänka sig för, både en och två gånger, innan man privatiserar ytterligare i Bohusläns skärgård. Det behövs egentligen inte mer än att man följer regelverket och inte bygger sommarhus i form av fähus.
Anders S
Att jag lyckats totaldöda intresset för Bohuslän genom att hela tiden tillföra nya exempel, nya aspekter, nya infallsvinklar och nya argument, tror jag inte ett ögonblick på. Intresset går i vågor, och jag är medveten om att jag ibland har malt på litet för ensidigt och frekvent. Men jag har lyssnat på kritiken och försöker hejda mig, även om det är svårt ibland, när hjärtat blir alltför fullt.Tommy skrev:Svar till en fråga som Brendan ställde på det andra forumet, besvaras bäst här...
Det är en viktig fråga och du lyckas nog totaldöda intresset hos alla på Sailguide för denna fråga. Genom att mala på och mala på. Genom att helt vägra lyssna på andra argument, för femtielfte gången.Brendan skrev:Sedan får du gärna förklara hur du kan skriva att kampen för Bohusläns existens som rekreationsplats för det rörliga friluftslivet är smörja. Det är tvärtom det i särklass viktigaste ämnet som har debatterats här på Sailguide och på de andra klotterplanken. Att inte ta till sig det, är detsamma som att såga av den gren man sitter på.
Visst måste man försöka förstå hur andra tänker. Det har jag försökt i många år. Men när det gäller problemen kring de här frågorna:
1 Petrokemi och annan tung industri
2 Ångkraftverk
3 Vindkraftverk
4 Vågkraftverk
5 Exploatering av strandnära mark, sjöbodar, missbruket av dispenser och direkta lagbrott vad gäller strandskydd
6 Utsläpp av avlopp, olja etc
7 Sopor från Nordsjön
8 Fartygsvrak
9 Musselodlingar
10 Buller från flygplan
11 Seglartåget och annat busliv
12 Lågbroar, vägbankar som spärrar farleder
13 Stöld av natursten för användning till privata fastigheter.
14 Det överdrivna användandet av impregnerat trä till dansbanor, strandskoningar, altaner, bryggor och promenadvägar.
15 Stenbrytningen, utebliven städning
så tror jag inte folk tänker alls i stort sett. Därför försöker jag väcka intresset och öppna ögonen för den katastrof som är i antågande.
Är det inte du som visar en total brist på förståelse som tydligen inte alls kan inse att vindkraftverk helt måste bannlysas i skärgården. Kan något vara mer självklart för en sann skärgårdsälskare?
Musselodlingar har jag ingalunda sågat jäms med fotknölarna. Vad jag har gjort är att peka på deras existens och frågat varför man inte kan odla dem lika diskret som i Danmark utan tunnor och rep, som i vissa fall spärrar farleder och naturhamnar. Musselodlingar, ja, men inte till varje pris.
Beträffande lågbroar och vägbankar är det väl också självklart att vi seglare bestämt ska kräva att gamla etablerade farleder inte ska blockeras? Det får väl kosta litet extra att istället bygga en tunnel (där har vi en del att lära av norrmännen), högbro eller öppningsbar bro. Det kan inte vara självklart att sommarstugeägares bekvämlighet ska gå före våra intressen av att bevara farlederna.
Jag förstår ditt engagemang, Brendan, och kan faktiskt tycka att det är fint.
Men en enkel fråga: Vilket är viktigast? Att bygga en högbro eller tunnel istället för vägbank till en ö, så att du som seglare slipper segla runt ön. Eller att skjuta till resurser till högstadier och förskolor? Frågan existerar; eftersom vi har en viss begränsad mängd resurser.
Hälsningar
Tommy
Men en enkel fråga: Vilket är viktigast? Att bygga en högbro eller tunnel istället för vägbank till en ö, så att du som seglare slipper segla runt ön. Eller att skjuta till resurser till högstadier och förskolor? Frågan existerar; eftersom vi har en viss begränsad mängd resurser.
Hälsningar
Tommy
Jag tycker inte Brendans engagemang är fint, Tommy.
Jag ser paralleller till Jimmie Åkesson.
Han är också engagerad, det finns onekligen många verkliga problem i Sverige, och han avvisar också alla som ser problemen annorlunda och har andra prioriteringar och vill lösa problemen på andra sätt än han.
Beklagar att jag blir lite tung i ett forum som egentligen bara är på låtsas, men jag är rätt ordentligt trött på att bli beskylld för att vara våldtäktsman.
MVH
Håkan
Han är också engagerad, det finns onekligen många verkliga problem i Sverige, och han avvisar också alla som ser problemen annorlunda och har andra prioriteringar och vill lösa problemen på andra sätt än han.
Beklagar att jag blir lite tung i ett forum som egentligen bara är på låtsas, men jag är rätt ordentligt trött på att bli beskylld för att vara våldtäktsman.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Du måste vara mer konkret. Vad gäller det för vägförbindelse? Naturligtvis kan jag inte ha någon uppfattning i saken, innan jag vet var vägbanken skall skapas och varför. Det är ett oerhört allvarligt ingrepp att spärra etablerade farleder. Hur upprätthålls trafiken nu? Kanske med färja? Kanske är det bästa att fortsätta med färjan? Det beror också på vem som anser sig behöva vägbanken. Är det permanentboende eller sommarboende?Tommy skrev:Jag förstår ditt engagemang, Brendan, och kan faktiskt tycka att det är fint.
Hälsningar
Tommy
Det finns oftare anledning att vända på frågan. Varför grävs det inte fler kanaler, så att skärgården vidgas för det rörliga friluftslivet? I Bohuslän skapades på kustsjöfartens tid flera genvägar, som vi har stor glädje av idag. Tyvärr upphörde kustsjöfarten innan än fler genvägar hann grävas, till exempel Isvikskanalen mellan Sannäsfjorden och Tjurpannan. Den inomskärsleden hade varit värd mycket för såväl brödseglare som nöjesseglare idag. Exemplen kan mångfaldigas. Som sagt, försök se saken ur ett vidare perspektiv och tänk litet längre i tid. Det gäller inte bara oss, det gäller våra barn och barnbarn också.
Vem är Jimmie Åkesson?Maxi33 skrev:Jag tycker inte Brendans engagemang är fint, Tommy.
MVH
Håkan
Han verkar inte vara lik mig, med tanke på att jag ingalunda avvisar alla som ser problemen annorlunda etc. Men jag har tänkt igenom saken så in i minsta detalj, att det ska särdeles mycket till för att någon ska kunna komma med något nytt som får mig att ändra ståndpunkt. Men jag är vidöppen för nya lösningar på gamla problem.
Det här är inte på låtsas, Håkan. Det är så allvarligt som det kan bli, åtminstone för mig.
"Kölhalning långskepps och tvärskepps efter en säsong utan bottenfärg. Sedan ska fanskapet hängas i taskorna från övre spridaren och hänga där till stormfåglarna hackat ögonhålorna hans rena.Brendan skrev: Han verkar inte vara lik mig, med tanke på att jag ingalunda avvisar alla som ser problemen annorlunda etc.
Så går det när man skriver skit om Bohuslän!"
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... php?id=788
Mycket tollerant...
Alla borde ha skägg
Jösses, vilken tråd det där var! Och vilka inlägg från Herr Brendan. Nästan overkligt att se. Ja se, han går alltså på likadant i flera forum.
Peter K, jag vet inte vad du vill uppnå med att citera ett inlägg som jag gjorde på ett annat forum för en tid sedan. Ett inlägg som var ren satir utan något som helst allvar och svar på ett väldigt skojigt inlägg av Sumprunkaren i samma anda, där han raljerade med mig och fullständigt gjorde bort mig för mitt engagemang för miljön i Bohuslän.Peter_K skrev:"Kölhalning långskepps och tvärskepps efter en säsong utan bottenfärg. Sedan ska fanskapet hängas i taskorna från övre spridaren och hänga där till stormfåglarna hackat ögonhålorna hans rena.Brendan skrev: Han verkar inte vara lik mig, med tanke på att jag ingalunda avvisar alla som ser problemen annorlunda etc.
Så går det när man skriver skit om Bohuslän!"
http://www.klotterplanket-upa.se/forum7 ... php?id=788
Mycket tolerant...
Om jag blir förlöjligad tar jag mig faktiskt friheten att ge igen med samma mynt. Den som ger sin in i leken får leken tåla, heter det. Både du och Sumprunkaren har visat att ni inte klarar det. Svagt.