Fäste för grill på akterpulpit

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
friseglarn
Diamantmedlem

Re: Fäste för grill på akterpulpit

Inlägg av friseglarn » tis 17 mar 2009, 13:59

Jag har ingen akterpulpit så jag kör med cobb-grillen som jag ställer längst akteröver i sittbrunnen om vi grillar på svaj (endast då man behöver grilla ombord och endast då man kan vara säker på att man blir av med röken akteröver. Jättetrevligt och välfungerande på alla sätt o vis. Eftersom jag plockar undan den när jag inte grillar (d-oh) så är den aldrig ivägen. Om vi lagt till mot klippa bär jag iland grillen o så grillar vi på trevlig plats istället.

Onödigt med grill på mantåget... då har man inte heller flexibiliteten med cobb-grillen, ombord eller iland allt eftersom vad som passar bäst.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 14:55

friseglarn skrev:....så jag kör med cobb-grillen som jag ställer längst akteröver i sittbrunnen ....
Hur fungerar Cobbgrillen? Några nackdelar? Har hört litet blandade erfarenheter.

Jag har också grillproblemet vid ankring. Vill inte ha en pulpitgrill och nu kör jag en vanlig grill (Biltema "rostfria") på ben i sittbrunnen med div ugnsplåtar som värmesköldar, en hink med vatten, handskar och ständigt redo att kasta hela helvetet överbord om något skulle inträffa. Det fungerar men känns inte bra.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 17 mar 2009, 15:50

Eilean skrev:... Hur fungerar Cobbgrillen? Några nackdelar? Har hört litet blandade erfarenheter....
Vad jag har hört och sett så fungerar den inte.

Nåja.. den verkar inte ha nån direkt kapacitet. Laddar man med för mycket oxfile blir den kokt istället för grillad. Det har jag kunnat konstatera med mina alldeles egna ögon (=förstahandsuppgift)

:o
/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 16:21

T skrev: ....för mycket oxfile blir den kokt istället för grillad....
Hmm. Tål att tänka på.....

Men kokt oxfilé kanske är en underskattad delikatess? Med en klick ketchup.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 17 mar 2009, 17:00

För att cobbgrillen ska fungera riktigt bra (bli superhet alltså) behöver man ha så många bricketter man får plats med i "brännkammaren". Man ska alltså inte snåla med bara 8 bricketter eller så. Sen ska man låta bli att lägga på locket om man inte just gör en rätt som kräver lock. Om man ska värma grejer i tråget runt brännkammaren så blir det förstås lite väl hett när man maxar o stoppar brännkammaren full.. men det funkar ändå om man virar in potatisarna eller vad det nu är i lite folie.

Tycker den fungerar mycket bättre än vanlig grill. Lång "sweetspot" vad gäller tiden då det är bra att grilla, blir snabbt het och håller sig het länge, väldigt lite rök. Man kan reglera tempen bra just genom att välja antal briketter, liten o behändig, kan stå på plast, kan flyttas på när den är igång, när det är kallt kan man efter grillning värma sig på den (hemma ställer jag den under trädgårdsbordet vår/höst så att det sprider sig behaglig värme efter grillningen när man sitter kvar o tar en öl eller två)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 17 mar 2009, 17:05

Eilean skrev:.. Hmm. Tål att tänka på....
Men kokt oxfilé kanske är en underskattad delikatess? Med en klick ketchup.
Ketchup är nog lösningen på världens alla problem. Kokt oxfile är ju definitivt ett av dom.

Själv grillar jag aldrig ombord och är egentligen motståndare till alla sorters grillfästen för akterpulpit.
Visst är det praktiskt om man ligger på svaj och inte kan ta sig iland. Men det är obehagligt när akterpulpitgrillen används i överbelagda gästhamnar av folk som antingen är för lata eller för fulla för att kunna ta med sig grejorna iland.

/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 17:14

BF!! skrev:....för en grill typ Biltema: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79807
....
Jag vet inte om du testat denna grill ännu.
Jag är inne på min andra. "Rostfri" är en sanning med modifikation. Fri från gravrost snarare. Vilket iofs är värt en del. Dessutom är ben, skruvar, muttrar, galler m.m. defintivt inte rostfria. Så efter ett par grillningar ser den f-djävlig ut, med massor av ytrost och missfärgningar. Det är inget man har hängandes på pulpit om man har det minsta sinne för estetik.
Men det är en bra grill i alla andra avseenden och lämnar i alla fall inte massa rostflagor efter sig.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 17 mar 2009, 17:15

Eilean skrev: Men kokt oxfilé kanske är en underskattad delikatess? Med en klick ketchup.

Ja ketchup ska ju lösa det mesta...! :)

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 17 mar 2009, 17:16

Jag kan inte låta bli att lägga mig i! Grill eller inte på vilken pulpit som helst!
T skrev:Ketchup är nog lösningen på världens alla problem. Kokt oxfile är ju definitivt ett av dom.
Ketchup är en styggelse! Helt enkelt STYGGELSE! Ketchup bör förbjudas och särskilda enheter bör inrättas för att leta fram och destruera de vedervärdiga plastförpackningarna med dess pruttande innehåll varhelst de lagras!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 17 mar 2009, 17:31

Nautihamstern skrev:
BF!! skrev:Hej alla,

Jag har gått och grunnat en tid på något smart fäste att fästa på akterpulpit för att ställa upp grillen i/på när man ligger på svaj i nån vik. Jag har sett nån avlägsen bild i nån båttidning på någon båt som har haft en sån lösning. På mässan i Älvjsö frågade jag runt på olika ställen men ingen hade nån lösning men många sade sig ha sett nån lösning från någon leverantör men ingen kunde säga vem. Jag frågade även hos NOA om de hade nån smart lösning men de hade ingen men tyckte att det var en smart idé och skulle kunna tänka sig göra nåt i den närmsta framtiden.

Är det någon här som vet nån bra lösning eller vet nån som säljer en dylika ?
Det får gärna passa för engångsgrillar eller andra "återanvändningsbara".
Hauöbaut en ankardävert från Noa som får jobba dubbelt med nån liten platta på? Ankardäverten kan man ju vika upp och ner, den är väl relativt stadig och det är lättare att få tillåtelse av frugan att köpa en ankardävert (så att lilla ryggen inte går sönder) än ett fäste för grill...? 8)

Själv har jag kört engångsgrill på fiskslaktarbänken bak på pushpit/akterpulpit/akterräcket ett par gånger. Relativt brandsäkert, blir det problem kan man kicka hela eländet överbord och öppna en burk tonfisk istället.

I år lutar det lite mer åt Cobb-grillen, i synnerhet om nån kan övertyga mej om att den faktiskt klarar av att karcinogera mina älskade fläskbitar (ära vare Atkins :D ) på ett tillräckligt manligt sätt och inte bara kokar dem lite ömt... :?:
Skrattade gott åt ditt inlägg !!! :D "kicka hela eländet överbord och öppna en burk tonfisk istället"

Men har nu funderat på att göra nåt med hjälp av lösa pryttlar från en NOA ankardävert, handla några lösa delar s.a.s.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 17 mar 2009, 17:34

S-B A-son skrev:Jag kan inte låta bli att lägga mig i! Grill eller inte på vilken pulpit som helst!
T skrev:Ketchup är nog lösningen på världens alla problem. Kokt oxfile är ju definitivt ett av dom.
Ketchup är en styggelse! Helt enkelt STYGGELSE! Ketchup bör förbjudas och särskilda enheter bör inrättas för att leta fram och destruera de vedervärdiga plastförpackningarna med dess pruttande innehåll varhelst de lagras!

mvh Sven-Barry
Något traumatiskt från barndomen?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 17 mar 2009, 17:39

S-B A-son skrev:Jag kan inte låta bli att lägga mig i! Grill eller inte på vilken pulpit som helst!

mvh Sven-Barry
Ketchup förekommer aldrig i min båt men understundom tager jag mig en klick senap.

/T

(Användande av ketchup innebär att antingen matlagningen eller matkulturen är undermålig)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 19:25

mvh Sven-Barry
Du missförstår. Ketchupen tar bort rosten, inget annat ändamål avses (hoppas jag).
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 mar 2009, 19:28

T skrev: Visst är det praktiskt om man ligger på svaj och inte kan ta sig iland.
/T
Jag reagerade bara lite över denna mening.

Om man ligger på svaj och inte kan ta sig i land. Hur är detta otänkbara möjligt?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 mar 2009, 19:36

Tips ett: Seawolf har visat en bild på en grill som bor på badplattformens badstege. Har man en (a) grill b) badplattform c) badstege kan man ju lösa problemen således.
Tips två: Eilean nämner plåtar och annat som skydd för hetta och värme, nog så viktigt. På min tidigare båt hade vi en lådgrill (El Cheapo från macken ett år, sedan en Weber kompaktgrill - den lever än) som stod på en portabel grillplatta på akterdäck. Grillplattan var tre lager gipsskiva med glasfiberomslag och den stuvades med grillen och kolen i en sopsäck. Underskatta inte grillkolens förmåga att skräpa ner om de inte stuvas ordentligt. Grillplattan kan användas även på bryggan, om man får lov att grilla på bryggan (det borde man kanske inte få?).

En grill i pulpiten är naturligtvis mycket säkrare och mer lättippad överbord (men tänk på jollen). Det är skälet till att vi numera bara grillar i engångsgrill på land. En rf låda och/eller ram för en engångsgrill kan man väl också tänka sig i så fall.
Anders S

Skriv svar