Nya båtar är sämre än gamla...
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Det är inte svårt att få kölfästen att hålla men det kostar lite tid och pengar. Helt okey att allt inte är så hållbart men som användare vill man vara medveten om risken och självklart ska man ta större ansvar med premier till sådana objekt.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Jag skall faktiskt ställa frågan till en brittisk och en tysk försäkringsagent för objektivitetens skull. 
- mariatherese
- Diamantmedlem
Har fått svar från två försäkringsbolag i UK där man säger att premien inte är högre på Hanse och Bavaria jämfört med t ex svensktillverkade märken. (vilka vad de jag frågade specifikt om) Det skall bli spännande och höra vad de tyska bolagen säger. Det är ju underligt om detta är en riskbedömning man bara gjort i Sverige? Många av HR båtarna går väl till den tyska marknaden om jag förstår det rätt?
Kan ju iof förklaras med att det är lite annorlunda seglingsvatten, man seglar kanske inte bland kobbar och skär och smäller på en sten då och då som i våra vatten här hemma...
Det kan också vara såpass enkelt som att nya Bav, Dehler, Jeanneau, Hanse med flera verkligen sticker ut mer i statistiken?
Att gå på grund emellanåt är tyvärr något som svenska skeppare av hävd uppfattar som en rättighet, men det är stor skillnad på att smälla på med en liten båt jämfört med en modern 37- eller 39-fots fenkölare. Om man byter upp sig får man vänja sig av med sådant, naturligtvis.
Att gå på grund emellanåt är tyvärr något som svenska skeppare av hävd uppfattar som en rättighet, men det är stor skillnad på att smälla på med en liten båt jämfört med en modern 37- eller 39-fots fenkölare. Om man byter upp sig får man vänja sig av med sådant, naturligtvis.
Anders S
Huh så jobbigt att behöva vänja sig av med sådant. När man navigerar på djupkurvorna måste man ju testa att segla lite innanför ibland för att se att man är där man tror...
Jag har vid flera tillfällen pangat på lite lätt när jag chansat och seglat över grund där "det borde gå". Med min båt har det aldrig blivit någon skada, men som sagt, hade jag en 39-fotare med djup fenköl blir det nog mer att inte chansa på att segla på ställen där djupet i sjökortet är exakt samma som vad båten sticker... Jag har funderat en hel del på detta och vad det skulle innebära för min segling? Blir det tristare segling när man måste vara rädd för att smälla på?
Jag har vid flera tillfällen pangat på lite lätt när jag chansat och seglat över grund där "det borde gå". Med min båt har det aldrig blivit någon skada, men som sagt, hade jag en 39-fotare med djup fenköl blir det nog mer att inte chansa på att segla på ställen där djupet i sjökortet är exakt samma som vad båten sticker... Jag har funderat en hel del på detta och vad det skulle innebära för min segling? Blir det tristare segling när man måste vara rädd för att smälla på?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Det kan det nog bli - det beror ju litet på hur man är van att segla. Har man en väl intränad repertoar av smyghål och snikvägar med IF:en kan man ju inte fortsätta med det på samma sätt med en 2.2 meter djup båt med ömtålig botten...Fredrik skrev:Jag har funderat en hel del på detta och vad det skulle innebära för min segling? Blir det tristare segling när man måste vara rädd för att smälla på?
Mina egna vanor bygger på att segla relativt försiktigt där jag inte vet att det är fritt vatten, men vi talar ju heller inte om att sluta känna sig fram i sakta mak, utan att susa på stenar i hyfsad fart. Det lär man få sluta med.
Anders S