I sammanhang där sådant här är petigt brukar man tvinna ledarna. Då släcker man ut magnetfältet effektivt. Den som har en kompassbelysning har säkerligen sett det här. Men man tvinnar givetvis minus och plus på samma ledningspar, annars blir det ju ingen balans.SWE54 skrev:
Jo men det var inte så jag menade..
Har man enbart en ledare så får man ett magnetiskt fält, har man två ledare måste den ena ledarens ström gå åt andra hållet för att motverka annars får man en förstärkning det magnetiska fältet.
Gemensam minusledare
Re: Gemensam minusledare
Anders S
Överdriv inte magnetiska problem med kablar, men håll rent runt kompassen.
Praktiskt taget ingen har ju ändå gjort en deviationstabell!
Praktiskt taget ingen har ju ändå gjort en deviationstabell!
-
Alf Johnson
- Trogen medlem
Om man ska göra om elen i båten kan man fundera på om man samtidigt ska förse båten med åskledare.
När jag byggde min Conqubin jordade jag relingslist röstjärn och kölbultar till batteri-minus. På det viset har jag klarat mig från två-ledarsystem. Samtidigt moterade jag huvudströmbrytaren på gemensam minus-ledare från startbatteri och förbrukningsbatteri. Detta har fungerat nu i 22 år utan befarade galvaniska strömmar som alla olyckskorpar förutsåg.
Lycka till / Alf
När jag byggde min Conqubin jordade jag relingslist röstjärn och kölbultar till batteri-minus. På det viset har jag klarat mig från två-ledarsystem. Samtidigt moterade jag huvudströmbrytaren på gemensam minus-ledare från startbatteri och förbrukningsbatteri. Detta har fungerat nu i 22 år utan befarade galvaniska strömmar som alla olyckskorpar förutsåg.
Lycka till / Alf