Hur mäta upp eller överföra stor radie?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 12 dec 2007, 08:42

Fresso skrev:Hur stor panel köpte du?
NAPS 33W, på Hjertmans julrea.
Laddning från motorn?
Ja, generatorn på min D1-20 kan ge 115A max, 1610W.
Kylskåp och andra storförbrukare?
Kylbox - Isoterm - och tryckvattenpump är enda storförbrukarna.
Batterikapacitet?
Ett förbrukningsbatteri 115Ah, ett startbatteri 60Ah.
Jag planerar forfarande mitt elsystem men har bara kommit till kabedragningen än
Dessutom en rejält landströmsladdare som ger max 25A.

/j

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » ons 12 dec 2007, 08:55

Varför inte införskaffa en sån här för ändamålet? Hittade ingen snabbt på nätet som säljer en men dyra är de inte iaf och alltid bra för liknande mallningar.

http://www.tradera.com/Dragpassare-auktion-53414637#pic

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 dec 2007, 09:21

Det finns en firma som heter "Palms" - i deras katalog ( http://www.palms.se/PDF/katalog%202007%20web.pdf ) har de en sådan för 200 spänn. Verktyget är mycket användbart då man mallar bordläggning. En kloss är å andra sidan gratis.

Personligen har jag varken rutin eller ekonomi att sätta sågen direkt i en dyr teakplanka, så jag fegar vanligen med mellansteget "spånplattemall".
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 12 dec 2007, 16:22

Jag hade använt kartong som mall, ritat med en penna först, sedan anpassat och provat mig fram med en vass brytbladskniv. Inte wellpapp alltså, utan en 1-2 mm tjock kartongskiva. Mallen ska vara lätt att anpassa, en masoniteskiva är lite för bökig att jobba med för det ändanmålet tycker jag.

Sedan - när allt stämmer - fört över mallade kurvan på träbiten och sågat med sticksåg och eventuellt filat in det sista. En snygg, skarp (maskerad med tejp...) nåtsträng som avslut runt om.
Alla borde ha skägg

Skriv svar