Axelgenomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » ons 09 maj 2007, 02:39

Till oljepackboxar med simmerringar och oljebehållare (som skall sitta högre än vattenytan utanför båten för att skapa ett övertryck) brukar man använda samma olja som i växelhusen till utombordare; EP/SAE 90.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 09 maj 2007, 08:17

En sån packbox sitter det även på min GM3 Yanmar. Min droppade ur sig oljan, inte vatten. Jag drog ur axeln och bytte tätningarna, det var tre st, två som tätade bakåt mot vattnet, sen ett mellanrum med olja och så en tredje tätning som håller kvar oljan. Hade tur så en kompis svarvade egt verktyg, en dorn/styrning så det var lätt att sätta i de nya tätningarna, de är ganska känsliga med en liten mkt tunn fjäder inuti. Jag bytte för fem år sen, sen dess har varken en droppe olja försvunnit eller vatten kommit in. Är uppriktningen av motorn dålig blir det nog otätt snart igen. Jag kollade det när jag satte tillbaka axeln, jag tryckte den precis fram till klämkopplingen och kollade med ett tunt bladmått om det skulle gå lättare att sticka in det på nån sida men det verkade vara exakt runt om så jag drog ihop det hela sen har det varit perfekt.
Jag har använt en BP konserveringsolja som följde med båten.
Jag ska in till Åkerströms mek idag, ska fråga ang oljan om jag kommer ihåg. PerArne Å vet säkerligen råd.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 09 maj 2007, 18:10

Jag frågade om oljan på varvet. Hypoidolja, blev det snabba svaret, alltså växellådssolja.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 20 aug 2007, 23:11

Blir lite förvirrad av inläggen. Vad är det för behållare som åsyftas. Vad jag lärt mig skruvar av muttern där slangen sitter och pressar där in vattenfast fett. Slangen skall inte fyllas med olja utan där samlas vatten som skiljs ut.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 aug 2007, 06:44

Det finns många sorters axeltätningar, men de vanligaste är moderna läpptätningar (typ "Black Jack") och traditionella med packbox, fettkopp och talgfläta. Då smörjs axeln av vatten (Black Jack) eller fett (packbox)

En tredje sort som man träffar på är den oljesmorda med behållare. Dessa har vanligen en läpptätning på var sida om lagret, för att hindra oljeförlust och vatteninträngning. Då är oljan smörjmedel. Ett sådant kan man se på bilden i tråden. Där är det vitalt att man har olja i lagret, annars tar det slut fort. Vatten smörjer visserligen litet grann, men korrosionen kan man inte hejda.

Förvirrande: På de rätt vanliga cutlesslagren (vattensmorda, räfflade gummilager) krävs vatten för smörjningen. På en del båtar ligger gummilagret så till att det inte kan få vatten via öppningarna i stävbeslaget, utan då tillförs vatten inifrån. Då tar man ofta litet kylvatten och skickar den vägen. Man kan också ta vattnet via en genomföring, men man brukar inte vilja ha det så om man inte måste, till exempel om man har t ex en generator på propelleraxeln som arbetar vid avstängd/frikopplad motor eller helt enkelt en friroterande propeller på en segelbåt.
Anders S

Skriv svar