Hur navigerar du?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » fre 19 jan 2007, 15:25

Calle C skrev:Så här ska man kanske inte svara, men så här är det.

Använder utslutande plotter och kompass.
Korten används enbart vid planeringen.
Så har det varit de sista åren.
Då är två iaf.
Kanske skall tillägga att ekolodet användes i diverse sammanhang bl.a. navigering.//Johan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 19 jan 2007, 16:45

August skrev:
Håkan skrev:
August skrev:Alltid med plotter, och papperskort bredvid som jag bekräftar och får översikt med om jag går på okända vatten. Jag kan kan inte förstå att folk som har plotter fortfarande använder papperskorten primärt, plottern ger exakt position +/-50m 99% inkl felmarginal. Det måste vara för att ha något att göra och hålla kunskaperna uppe? :)
Jag har foto hemma där vi enligt plottern seglat upp på land och när vi ligger förtöjda ser det ut som om vi ligger mitt i lagunen.
Detta med en Garmin från 2004 (2003?) och problemet är nog att kortet är förskjutet 30-50m nord/sydlig riktning.
Där jag sett det är vid Rödlöga och innanför dvs norra mellanskärgården i Stockholm.
Vidare kan man på samma ställe gå på fel sida om prickar enl GPS så att lita blint på dem kan vara farligt...
Där kommer den där sista procenten in. Jag har också seglat långt upp på land en gång, startade om min Garmin 182C och då rättades det till.
Tänk på att jag skrev +/- 50 meter, en cirkel på 100m och båten är i mitten. Det stämmer till 99% eller mer och täcker felritade kort, iaf med min plotter.

Självklart får man använda sunt förnuft. Om plottern säger att man är på väg att köra på fel sida prick så är det nog bra att lyfta upp huvudet och se var den är i verkligheten, sedan styra efter hur det är på riktigt. :)
Bra, du är du medveten om att det kan vara problem. Jag tror tyvärr inte att alla är det...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 jan 2007, 16:50

Eilean skrev: Litar inte fullt ut på GPS och i synnerhet inte på en dator.
Efter 8 års GPS/PC navigering litar jag helt och fullt på "burkarna".
Inomskärs är dom mest värdefulla.
Utomskärs har man tid att navigera på "riktigt".
Finns det teknik som underlättar navigering i mörker och dimma, så varför inte använda det.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 19 jan 2007, 16:50

Johan 52 skrev:
Calle C skrev:Så här ska man kanske inte svara, men så här är det.

Använder utslutande plotter och kompass.
Korten används enbart vid planeringen.
Så har det varit de sista åren.
Då är två iaf.
Kanske skall tillägga att ekolodet användes i diverse sammanhang bl.a. navigering.//Johan
Kul att det är fler som "navigerar" efter djupkurvorna...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 19 jan 2007, 16:54

Det som är bra med vektoriserade kort är att de går att rätta.
De ställen som ni upptäcker att det är ett kartritningsfel kan ni enkelt lägga in en varning för..... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 19 jan 2007, 18:49

Om det betyder något för någon annan:

Jag har med allt som behövs för \"vanlig navigation\" och jag vet hur det skall användas - jag har även en sextant och tabeller, och får jag tid på mig tar jag en solhöjd om det kniper.

Men allt sådant är inaktuellt sedan först Decca (1980 sådär) och sedan GPS (när Deccan stängdes av) kom i min båt. Jag (vi) hittar dit vi vill även utan elektronik, men att vara utan den vill jag inte. Alla mina erfarenheter är att man med ett rimlig förtänksamhet och vaksamhet helt kan lita på de här grejorna. För mig är det t ex också en självklarhet att ha extra GPSbatterier och att se till att GPS fungerar även utan sin anslutna dator - så är inte alla PC-plotters konfigurerade.

Ytterst arbetsbesparande och skapar både trygghet och bekvämlighet!

Om nu någon vill poängtera att man måste a) kunna på det gamla sättet och b) ha vad som behövs, inklusive sjökort, så är det naturligtvis en självklarhet. Lämna inte hamn utan sådant.
Anders S

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » fre 19 jan 2007, 21:21

Använder alltid papperskortet och stöttar sedan med info från gps. Framföralt för att det är roligt att navigera på det traditionella sättet.
Senast redigerad av 1 vickeboy, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 19 jan 2007, 21:23

I mitt fall:

- Laptop med USB GPS inne i båten, m OziExplorer
- Lowrance Globalmap 3300 plotter i sittbrunn
- Givetvis ekolod (utan det känner jag mig alltid osäker)

Tilläggas: Papperskort över alla områden vi rör oss i ligger under kojerna. Skulle aldrig segla en meter utanför område där vi har aktuella papperskort.

Elektroniken kan slås ut när som helst, säkerligen just då man som bäst behöver den. Som jag nämde tidigare så har vi laptop med sitt batteri i på laddning, samt en liten USB GPS-antenn. Har valt att inte ta in signalen från plottern till datorn. Anledningen är som sagt att jag vill lita på att ha positionen uppdaterad även om elsystemet ombord lägger av.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 19 jan 2007, 21:34

Lasse L skrev: Efter 8 års GPS/PC navigering litar jag helt och fullt på "burkarna".
Utomskärs har man tid att navigera på "riktigt"....
Jag anser ju att det är tvärtom...
Inne i skärgården blanda holmar, grynnor och väl utmärkta farleder är det ett fysiskt kort som gäller. Det går inte att lita till teknik när marginalerna är så små.
På havet spelar det mindre roll, ett par meter hit eller dit kvittar ju...
Och det är ju då som nav systemet gör nytta med WeatherRouting bla..

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 19 jan 2007, 21:39

Konstigt det här.

Jag som seglat i 50år anamar ny teknik.
Ni som är grönare kör gammeldags........ :wink:

Grunden ligger ju där, men tänk till.

Felen som finns är kartritningsfel, inget annat.
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 19 jan 2007, 22:22

Jag håller med Calle.

Pratade med sjöfartsverket i ett annat ärende och frågade om just nogranheten på vektoriserade kort.

Tydligen är det så att digitaliseringen är väl utförd men felen som finns/fanns på papperskorten givetvis följer med.

Slutledning - vektoriserade kort är väldigt nogranna men kan givetvis ej stämma bättre än underlaget, dvs papperskorten.

Personligen så tror jag också att just vektoriserade kort stämmer bättre än pixelbaserade kort.

Det borde alltså inte spela någon roll för nogranheten om man använder pc/plotter kontra papperskort.

Alla verkar vara överens om att papperskort är ett krav i båten men att de flesta ändå litar på tekniken.

Det här med felvisning, det verkar vara ett Garminproblem. Har använt laptop tillsammans med Furuno 32 c:a 600 nm förra sommaren. Positionen stämde till 100% hela tiden, faktiskt på metern när!!! Kunde tom se vilken brygga jag lade till vid. :D

Prickade hamninloppet i Spodsbjerg i tät dimma mitt i prick :D :D :D

Svante

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 jan 2007, 22:57

SWE54 skrev:
Lasse L skrev: Efter 8 års GPS/PC navigering litar jag helt och fullt på "burkarna".
Utomskärs har man tid att navigera på "riktigt"....
Jag anser ju att det är tvärtom...
Inne i skärgården blanda holmar, grynnor och väl utmärkta farleder är det ett fysiskt kort som gäller. Det går inte att lita till teknik när marginalerna är så små.
På havet spelar det mindre roll, ett par meter hit eller dit kvittar ju...
Och det är ju då som nav systemet gör nytta med WeatherRouting bla..
Vet inte vad du grundar din erfarenheter på, men jag håller inte med dej.
Givetvis får man ta hänsyn till marginalerna. Minst 50-100 m säkerhetsavstånd. På havet spelar en sjömil ingen större roll.
Det är ofullständigheterna i korten som är det största problemet.
Då spelar det ingen roll om du har papper eller PC.
Troligtvis kan PCen "mäta" bättre, noggrannare och snabbare än en driven navigatör.
Vad hjälper det med utmärkta farleder, när det är mörkt eller dimma och du inte ser utmärkningen.
PCplottern backas upp av AIS-mottagare, radarn, vanligt lod och framåtseende
Använder ibland kompass och äggklocka.
Har man kört några år då vet man hur stora felen är, och var de finns.
Aldrig har navigeringen varit så enkel soml nu.
I botten måste man behärska "navigerinskönsta" till fullo får att kunna utnyttja tekniken fullt ut och kunna lita på den.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 19 jan 2007, 23:05

[/quote]
I botten måste man behärska \"navigerinskönsta\" till fullo får att kunna utnyttja tekniken fullt ut och kunna lita på den.[/quote]

Helt rätt
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 19 jan 2007, 23:17

Svante skrev:Jag håller med Calle.

Tydligen är det så att digitaliseringen är väl utförd men felen som finns/fanns på papperskorten givetvis följer med.

Slutledning - vektoriserade kort är väldigt nogranna men kan givetvis ej stämma bättre än underlaget, dvs papperskorten.

Personligen så tror jag också att just vektoriserade kort stämmer bättre än pixelbaserade kort.

Alla verkar vara överens om att papperskort är ett krav i båten men att de flesta ändå litar på tekniken.

Svante
Pixel eller skannade kort, vissa sälj som BSBkort , BSB är gjorda av samma databas som papperskorten och är en "exakt" kopia av papperskorten.
Vektoriserade kort är en förenkling av papperskorten, för att de inte skall bli för "stora".
Detta syn mycket tydligt om man zoomar in på ett vektorkort.
Den "runda" ön blir fyrkantigare och fyrkantigare.
Kustlinjerna blir rakare.
De vektoriserade korten har flera fördelar som BSBkorten saknar.
Men BSB korten är noggrannare än vektorkorten och lika som papperskorten vilket gör att man känner sig hemmastadda med dom.
Det går utmärkt att skanna av SXK hamn o farledskisser, kallibrera dom och köra dom som "sjökort" i PCen, när du kommer till exv. en naturhamn "poppar" skissen upp på skärmen, elegant!

Papperskort är inte längre något krav, att de skall finnas ombord, om det finns två oberoende elektroniska kort system.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 19 jan 2007, 23:20

Lasse L skrev: Vet inte vad du grundar din erfarenheter på, men jag håller inte med dej.
Givetvis får man ta hänsyn till marginalerna. Minst 50-100 m säkerhetsavstånd. På havet spelar en sjömil ingen större roll.
Mina erfarenheter..?
30 år i segelbåt
Charterskeppare.
Kappseglare i ett par klasser..
15 år erfarenhet av avancerad mätteknik...
Det baserar jag det på..

Till saken ska kanske tilläggas att jag utnyttjar segelbart vatten till fullo.
Så 50 -100 m i skärgården är ju verkligen slöseri.
Slår alltså inte förrän det absolut är nödvändigt och då kan man inte sitta och köra efter en plotter! Det handlar alltså om enstaka metrar.
Seglar inte heller särskilt mycket i farleder, för mycket båtar i vägen..
Har inget emot teknik alls, tvärtom är det väldigt bra hjälpmedel.
Bara man använder det till det som det är bra på.

Skriv svar